Vil du brygge på Ringnes?

cral

 
Som noen kanskje har lest så skal Norbrygg på besøk til Ringnes bryggeri 27 april 2014, for en omvisning mens Ringnes brygger sin første Baltisk Porter.

I den anledning har Ringnes invitert Norbryggs medlemmer med på en liten konkurranse om å lage oppskriften til dette brygget.

Vedlegget innholder regler, men vil også bli postet i tråden her.

På denne linken ligger en beskrivelse av Baltisk Porter, nevnt som PDF i invitasjon/reglene.
 

Vedlegg

  • 01 Invitasjon til samarbeidsbrygg med Ringnes.docx
    26,7 KB · Sett: 153
Dette er samme innhold som vedlegget i første innlegg.

INVITASJON TIL SAMARBEIDSBRYGGING MED RINGNES – NM 2014
Ringnes og Norbrygg inviterer medlemmer av Norbrygg og hjemmebryggere i Ringnes AS, til konkurranse om å utarbeide en resept på en baltisk porter, for samarbeidsbrygging ifbm NM 2014. Bryggingen vil foregå på Ringnes Bryggeri søndag 27.april. Vinneren av valgt resept inviteres til å være med å brygge sammen med Ringnes’ egne bryggere og Garrett Oliver.

Ølstil Baltisk Porter.  
Vi leter etter en velsmakende porter, gjerne med en liten overraskende twist av en smak/aroma du er spesielt glad i. Det er viktig at ølet oppleves som balansert og kan likes av mange. Smaken er minst like viktig som typeriktighet. Se også egen PDF for typebeskrivelser og inspirasjon.

ABV Det ferdige kommersielle produktet bør holde rundt 7 – 8 % ABV
Malt Basis, dvs. minst 70 %, må være malt som kan håndteres fra silo. Vi har 4 maltsorter i silo; pilsnermalt, Münchnermalt (EBC 11-15), Karamell/krystalmalt (EBC 100-120), fargemalt/blackmalt (EBC 1300-1500).

Annen spesialmalt kan greit håndteres i sekker. Større mengder havre, rug og hvete uten skall kan være problematisk å håndtere i silkar og bør holdes på et minimum.

Humle Fritt valg av humle(r ). Pellets er best egnet i vørterpannen.
Ekstra aromahumle kan også tilsettes sent i vørterkoking og/eller i whirlpool.

Gjær Til den kommersielle bryggingen vil det blir brukt Ringnes’ egen undergjær som produserer lite til moderat ester og fruktighet.
Gjær til ditt prøvebrygg bør være nøytral f.eks. Safale US-05, WhiteLabs WLP001 eller Wyeast 1056.

Annet Du står fritt til å foreslå ingredienser / krydder / andre råvarer som smaksetter ølet og/eller supplerende kilde til forgjærbart sukker.

Brygghus Minstevolum for å oppnå god sirkulasjon i vørterpannen er 30.000 liter.
Maksimum mengde malt per brygg er 9 tonn. Både infusjon eller dekoksjon kan benyttes.
En ABV på 7-8 vol % tilsier Plato mellom 18-22 % (RDF 55-62) tilsvarende SG: 1,074-1,092
Meskediagram/beskrivelse må vedlegges.

Frister og regler
Siste frist for innlevering er 24.januar. Resept leveres Norbrygg, prøvebrygg leveres til Ringnes.
• Resept skal innleveres på engelsk på Norbryggs konkurranse/ påmeldingssystem senest 24.januar.
• 6 stk. 0,33 flasker av prøvebrygg merkes ihht Norbryggs standard konkurranseregler og leveres til Ringnes per post eller til resepsjonen.
              Resepsjon: Thorvald Meyersgate 2 A, Oslo (0800-1600)

Post: Flasker som sendes med post må sendes til vår postboksadresse:
Ringnes AS, Postboks 7152, Maj., 0307 Oslo, att: Sigrid Strætkvern

Øl og resepter bedømmes av et dommerpanel bestående av representanter fra Ringnes og Norbryggdommere. Etter gjennomgang og smaking plukkes et mindre utvalg resepter ut for videre vurdering sammen med Garrett Oliver.
Vi forbeholder oss retten til å justere resept og smak i samråd dommerpanelet og Garrett Oliver. Vinnerølet planlegges solgt på kommersiell basis til utelivsmarkedet og Vinmonopolet, under Ringnes’ merking/navn. Navn og profilering av vinnerproduktet vil skje i regi av Ringnes AS. Vinner må være innforstått med offentliggjøring av sitt navn.
Brygger og evt. medbrygger bak vinnerølet inviteres til å være med på selve bryggingen.
 
Systemet for påmelding vil komme opp før jul.
Vi er klar over at det er dårlig tid å få gjort ferdig en baltisk porter, men oppskrift og flasker vil gi en god indikasjon på hva du har tenkt.

Dette vil ikke ha noe med årets flaskekonkurranse å gjøre da det der vektes mye mer på typeriktighet enn vi gjør på dette brygget.

Herlig å kunne gå ut med dette etter å jobbet med det en stund.
 
Dere kan bruke de gjærene som står oppført ja.

Ringnes vil bruke sitt lager gjær til selve bryggingen.
 
En Baltisk porter brygges normalt et undergjæret øl, i.e. brygget med pilsnergjær. Hvorfor spesifiseres det amerikanske alegjær? Jeg ser i et annet svar at Rignes vil bruke sin lagergjær.
 
Det er ikke noe problem om du velger å bruke lager gjær. De andre gjærene er tatt med som eksempler på ale gjær, som kan brukes som en erstatning, om du ikke har mulighet for å brygge med lagergjær.
 
Fantastiske nyheter, spesielt for de av oss som tilfeldigvis allerede har brygget BP  :skitbra: Fra spøk til alvor, Ringnes er virkelig i ferd med å bli et spennende bryggeri, og det at de åpner for innspill og oppskrifter (som det vel heter på norsk ;) ) fra hjemmebryggere lover godt for fremtiden.
 
Her kommer et innlegg med negative vibber da jeg så annonsen til denne konkurransen. For å være helt ærlig så synes jeg at "premien" for å være med på å brygge et vinnerøl sammen med Ringnes og GO er litt i tynneste laget. Hva er vitsen med å delta når du skal bruke egen gjær til prøvebrygg og så Ringnes sin egen gjær under vinnerbrygg (store smaksforskjeller), - og de i tillegg har notert i reglene:  "Vi forbeholder oss retten til å justere resept og smak i samråd dommerpanelet og Garrett Oliver" !!??  "Vinner må være innforstått med offentliggjøring av sitt navn, brygge med Ringnes og GO".  Slapp premie - og jeg mener at når et så stort bryggeri som Ringnes skal diske opp til konkurranse så bør det være noe mer enn heder og ære. Antar noen er uenige med meg - men jeg får liksom ikke dette til å stemme. Her har du liten styring på hva utfallet - så jeg sitter igjen med: er dette en konkurranse ?? Kjør på med motargumenter folkens! for INGEN har kommentert noe på denne tråden siden 3. Desember. Mvh Landmåleren
 
Den type forbehold og tilpasninger er vel helt vanlige i slike konkurranser som bryggerier arrangerer. Har vel å gjøre med skalering, økonomi og hva som generelt er enklest å få til for bryggeriet. Synes det er helt innafor.
 
Om jeg (vi) vinner denne konkurransen, så er ikke surmuling og flisespikkeri det første det første jeg får meg til å gjøre akkurat.....
 
Landmåleren skrev:
Her kommer et innlegg med negative vibber da jeg så annonsen til denne konkurransen. For å være helt ærlig så synes jeg at "premien" for å være med på å brygge et vinnerøl sammen med Ringnes og GO er litt i tynneste laget. Hva er vitsen med å delta når du skal bruke egen gjær til prøvebrygg og så Ringnes sin egen gjær under vinnerbrygg (store smaksforskjeller), - og de i tillegg har notert i reglene:  "Vi forbeholder oss retten til å justere resept og smak i samråd dommerpanelet og Garrett Oliver" !!??   "Vinner må være innforstått med offentliggjøring av sitt navn, brygge med Ringnes og GO".  Slapp premie - og jeg mener at når et så stort bryggeri som Ringnes skal diske opp til konkurranse så bør det være noe mer enn heder og ære. Antar noen er uenige med meg - men jeg får liksom ikke dette til å stemme. Her har du liten styring på hva utfallet - så jeg sitter igjen med: er dette en konkurranse ?? Kjør på med motargumenter folkens! for INGEN har kommentert noe på denne tråden siden 3. Desember. Mvh Landmåleren

Man må ikke delta :) Enten det er kriteriene man ikke liker, tanken på å parkere en av sine beste oppskrifter hos Ringnes eller noe annet.
 
Selvsagt må en ikke delta ! Det viktigste er å lese kriteriene for konkurransen og så danne seg et bilde av om dette er greit eller ikke. Jeg kommenterer kun de forholdene som tilsier at eksempelsvis min favorittoppskrift (om den skulle bli valgt som vinner) ligger til fall for mindre eller større endringer av dommerpanelet/Ringnes /GO, uten min egen innflytelse. Lager jeg et vinnerøl så er det jo nettopp dette ølet som er vinneren, men allikevel virker det som om det KAN endres på, det står i reglene. Jeg er klar over at det selvsagt er mange andre faktorer som spiller inn  - men jeg må bare innrømme at skulle jeg ha vært med på dette så ville jeg synes det hadde vært trist hvis panelet hadde endret på oppskriften for å tilpasse seg et marked. Konkurranser er bra og stimulerer til å produsere kvalitetsøl, men at det ligger til grunn i reglene for å kunne endre en vinners resultat - det er etter min mening ikke konkurranse.
 
Man må ALLTID ta med eventuelle tilpasninger i beregningen hvis man skal få brygget et hjemmebrygg i større skala. Enkelte ting er ikke nødvendigvis enkelt gjennomførbare i stor skala, og man bør også tenke på at ikke Ringnes (eller andre bryggerier) TRENGER å slippe til hjemmebryggere... At Ringnes sier det er ok om hjemmebryggere bruker andre typer, men opplyser om at ølet uansett vil nli brygget med høseres husgjær er en helt ærlig sak.
 
synes faktisk det er veldig kult at ringnes av alle åpner for å bruke oppskrift til en hjemmebrygger :ilike:
 
Tilbake
Topp