vinterpost

Hvis jeg får i postkasse mitt en pakke med flytende gjær og den ligger der i mange timer mens det fryser -20  °C der ute, ødelegger det gjæren?

Jeg har postkasse ved veien og er ofte borte i 9 timer...
 
Du kan bestille varene "Post Restante" til ditt lokale postkontor.
Da kommer pakken dit og du kan hente den i skranken.
Egil B.
 
Mener å ha hørt at man ikke dreper så mange gjærceller ved at whitelabs-gjæren fryser, tror det var en pod-cast på thebrewingnetwork.com hvor det ble bekreftet. Her tipper jeg Gahr har eksakt info, og snart våkner han og svarer.
 
Han er våken, men skal snart legge seg igjen. Chris White sa i en podcast på TBN (som Richard sier) at ved frost ville omtrent 10 % av cellene dø. Han sa dog ikke noe om hvor lenge det var snakk om å fryse, men jeg fikk forståelsen av at det dreide seg om gjær som frøs i løpet av natten under forsendelse, og tinte igjen relativt raskt. Ville tro det tilsvarer omtrent det du skisserer. Jeg tror nok det kan være lurt å tenke seg litt om i slike tilfeller, når man bestiller gjær. Jeg har så liten postkasse at gjæren stort sett kommer til postkontoret uansett, dessuten er postkassen innendørs, så jeg klarer meg bra, heldigvis...
 
Hadde det enda vært så vel. Jeg har unger som tilsynelatende ikke trenger søvn, ergo får jeg ikke sove selv heller...
 
Gahr skrev:
Hadde det enda vært så vel. Jeg har unger som tilsynelatende ikke trenger søvn, ergo får jeg ikke sove selv heller...

06:59 ja ;D

Hadde selv regnet med større utfall av gjær ved frysing, så dette forundrer meg litt.
 
Fikk ny WLP500 i postkassen i dag og det var ikke mer enn -4  °C hele dagen så ikke så ille. Men neste gang kommer det an på arbeidsplassen mitt  :)
 
Jeg har sett for meg en liknende problemstillling om sommeren, hvir temperaturen i postkassa trolig kan bli så høy at det er fare for å drepe alle gjærcellene. Når jeg kommer hjem om 5-tiden, har solen stekt på postkassa ganske mange timer om dagen - og posmannen kommer vanligvis ved 11-tiden. Av den grunn får jeg alltid Petit til å sende gjærpakker til jobbadressen min.
 
Tilbake
Topp