Volum under falsk bunn - hva er "optimalt"?

Dette med diameter og volum på falsk bunn er noe jeg også har forsøkt å finne et godt svar på. Som Katla skriver selges det nå konvekse bunner med dip tube som f.eks dennehttp://www.ebay.com/itm/Stainless-S...148257?hash=item419c990521:g:VW0AAOSwuWVWFMcF

En fordel med denne er at den trenger ikke å gå helt ut til kanten av meskekjelen. Dersom man bruker RIMS/HERMS er det jo ingen risiko for å brenne vørtern i bunn. Så spørsmålet jeg har forsøkt å finne svar på er om det er noen ulemper med en slik bunn når man resirkulerer kontinuerlig? For min del har jeg en kjele med diameter på 35cm, og vurderer å kjøpe en falsk bunn med diameter på 30 cm. Har dette noen negativ innvirkning på f.eks vorlauf? Noen som har brukt en slik bunn, og kan dele erfaringer?
 
Man ønsker ikke bunnsedimentene fra mesken over i kokekaret.

Tja... Det ønsker man kanskje ikke, men det er heller ikke noe stort problem. Alle som brygger med brew in bag, Speidel eller lignende får alltid med mye grums fra mesken, uten at det påvirker ølet i nevneverdig grad.

I andre systemer er jo det vanlige å sirkulere vørteren, enten gjennom hele meskinga eller kun vorlauf før du begynner å skylle. Da filtreres jo urenheter ut gjennom mesken og du får klart vørter.

Uansett så burde ikke uklar vørter være noen bekymring for hvordan du lager falskbunnen og uttappinga.

Redigert for å legge til:
Enkelte mener det er viktig å ha klart vørter. Se diskusjon under. I så fall er dette noe du bør ta hensyn til ved design av meskekaret.
 
Sist redigert:
Jeg mener bestemt at jeg har lest at til tykkere mesken er til langsommere går denatureringen av enzymene på grunn av høy temperatur. For å få høy konsentrasjon av enzymer og så langsom denaturering som mulig så har jeg satset på så lite dødvolum som mulig. For å få til det så bruker jeg manifold i stedet for silbunn. Den har også den fordelen at det er mindre sannsynlighet for "stuck mash". Jeg bruker 2,25 l vann pr kg malt, og sirkulerer kontinuerlig under meskingen gjennom et slags Herms system (motstrømsvarmeveksler).
Med dette oppsettet så mener jeg at jeg kan bruke korte mesketider og jeg har mye vann til skylling, noe som gir god effektivitet.
 
Tja... Alle som brygger med brew in bag, Speidel eller lignende får alltid med mye grums fra mesken, uten at det påvirker ølet i nevneverdig grad.

psst. Det blir jo sirkulert ein god del i Speidel då og eg er ikkje kjent med at eg får mykje grums frå mesken med.. Eg har iallefall ikkje merka noko til det.

Når det gjeldt silbotn så vil eg tru at einaste "problemet" med den er at du må auka mesketida pga. at mesken blir litt tynnare. Når du skyller etter mesking i eit system der du sirkulerar så vil den resten som er igjen under silbotnen etter tapping vera relativt "tynn" og vel innehalda relativt lite gjærbart materiale i høve til det du tappar første - så det er neppe særlig signifikant når det kjem til utbyttet?
 
Det jeg har sett er at det aller siste som kommer fra ordinær avsiling har lav gravity.
Hvis jeg etter det har sluttet å renne setter skyllebøtta på skrå og får med med slumpen (fortrinnsvis uten grumset) så har denne mye høyere gravity.
-Skyller biabposen gjennom en standard gjæringsbøtte med kran og pinnekjøttrist i bunn.
 
En liten praktisk rapport: Jeg har bytta ut den silbunnen som fulgte med BB60'en med en liten konkav falskbunn med diameter på 30.5 cm. Det fungerer veldig bra, i alle fall.
 
@Finn Berger hvor kjøpte du denne falskbunnen?

Et spørsmål; dersom man bruker falsk bunn med diptube, så er det jo vanskelig å se når all vørtern er pumpet ut. Gjør det noe om en Chugger blir gående tørt 5-10 sekunder i verste fall?
 
psst. Det blir jo sirkulert ein god del i Speidel då og eg er ikkje kjent med at eg får mykje grums frå mesken med.. Eg har iallefall ikkje merka noko til det.
Jeg synes jeg får ganske uklar vørter, sammenlignet med et mer klassisk RIMS-oppsett. Du skyller jo motsatt veg av sirkuleringa. Men, selvfølgelig, det er jo ikke akkurat mangel på sirkulering i Speidelen.
 
Jeg synes jeg får ganske uklar vørter, sammenlignet med et mer klassisk RIMS-oppsett. Du skyller jo motsatt veg av sirkuleringa. Men, selvfølgelig, det er jo ikke akkurat mangel på sirkulering i Speidelen.

Protafloc Gustav. Protafloc og venta ein god time eller meir. Krystallklar vørter her hjå meg.

monplaisir.JPG
 
Protafloc Gustav. Protafloc og venta ein god time eller meir. Krystallklar vørter her hjå meg.

Hva var poenget ditt?

Jeg gjentar at det ikke er noe problem om du får med litt grums fra mesken over i kokinga. Det mener jeg skjer med Speidelen, men at det ikke er et problem. Jeg ser at katla legger om bryggeprosessen sin, med bruk av protafloc og mye venting, men jeg mener altså at det er helt bortkastet. Deler du katlas bekymring om grums i vørteren, så er det helt klart noe du bør ta hensyn til når du designer meskekaret.

(Det opprinnelige innlegget mitt er redigert, for å gjøre det klart at noen mener det er et problem å få med grums videre i prosessen.)
 
^ Jeg lurer på det der. Overveier å skaffe maltrør til BB60'n, men da kan jeg jo ikke få vekk det grumset som jeg nå får bunnfelt i de plastbøttene (kranløse gjæringskar fra Europris) som jeg tapper vørteren i fra mesken. Hvis jeg var helt sikker på at det der ikke spiller noen rolle i forhold til å produsere besk bitterhet, så kan jeg jo spare mye tid.
 
Du har sjølvsagt rett Gustav! Enkelte gonger les eg innlegg som ein viss kar les bibelen.

Det er to forhold her som er lett å miksa: uønska maltrestar i kokeprosessen og så kor vidt det er viktig å ha klar vørter når du tappar til gjæringskar.

Om ei skyller i speidel vil det nok koma ein del med i kokeprosessen. Dei fleste av oss har vel lest at det er fare for astringent smak om det er maltrestar med i kokinga og vi er redde for det. Eg har ikkje opplevd noko spesiell smak etter at eg bytta til speidel så noko stort problem er det neppe med speidel. Ein må jo heller ikkje skylla. Enkelte gonger er det vel også ein fordel å heller bruka kokande vatn direkte i vørter for å få tempen opp raskt.

Eg har ikkje noko sterk meining eller angst for å få grums med over i vørter. Nokon kjører jo alt rett over i gjæringskaret når dei kjøler med motstraumskjølar eller platekjølar og dei meiner nok at alt grumset er heilt greit få med i gjæringsprosessen - eg har ikkje noko erfaring med det men er heller ikkje frykteleg redd for om det kjem med noko grums der. Men noko målsetning å ha mest mogleg grums med - det har eg ikkje.
 
Klar vørter fra mesken er noe man velger selv om er et problem eller ikke. Vil man ha klar vørter gjør man det, men er det derimot ikke så nøye velger man heller det. Det er lett å få klar vørter, og dersom man sirkulerer blir den krystallklar som Katla viser på bildet sitt. Det er tilfredsstillende å tappe krystallklar vørter vel vitende om at bunnfallet på flaske og fat selvfølgelig blir mindre når den tid kommer. Er derimot mer usikker på om en blindtest ville avdekket vesentlige smaksforskjeller.
 
Etter en liten endring i bryggerutinene mine for en tid tilbake så har batchene mine begynt å bli krystallklare på rekordtid... og det ironiske er at endringen var at jeg begynte å ta med grumsete vørter (og en del trub) i gjæringskaret fordi jeg ville korte ned bryggedagen. Før hadde jeg "alltid" chillhaze, mens nå er de overraskende klare på mye kortere tid... også "husoppskriftene" som jeg har brygget flere ganger og som tidligere har vært hazy.

Kan selvfølgelig ikke bevise at det er relatert, men det er eneste markante endringen jeg har gjort. Det var heller ikke noe mål i seg selv, jeg syns hazy øl er mer sexy, men interessant nonetheless.
 
Tilbake
Topp