Man ønsker ikke bunnsedimentene fra mesken over i kokekaret.Hvorfor mister man dødvolumet når man tapper av til kok? Hvis man har avtapping i bunnen kan man tappe ut alt til kok?
Man ønsker ikke bunnsedimentene fra mesken over i kokekaret.Hvorfor mister man dødvolumet når man tapper av til kok? Hvis man har avtapping i bunnen kan man tappe ut alt til kok?
Man ønsker ikke bunnsedimentene fra mesken over i kokekaret.
Tja... Alle som brygger med brew in bag, Speidel eller lignende får alltid med mye grums fra mesken, uten at det påvirker ølet i nevneverdig grad.
Jeg synes jeg får ganske uklar vørter, sammenlignet med et mer klassisk RIMS-oppsett. Du skyller jo motsatt veg av sirkuleringa. Men, selvfølgelig, det er jo ikke akkurat mangel på sirkulering i Speidelen.psst. Det blir jo sirkulert ein god del i Speidel då og eg er ikkje kjent med at eg får mykje grums frå mesken med.. Eg har iallefall ikkje merka noko til det.
@Finn Berger hvor kjøpte du denne falskbunnen?
Et spørsmål; dersom man bruker falsk bunn med diptube, så er det jo vanskelig å se når all vørtern er pumpet ut. Gjør det noe om en Chugger blir gående tørt 5-10 sekunder i verste fall?
Jeg synes jeg får ganske uklar vørter, sammenlignet med et mer klassisk RIMS-oppsett. Du skyller jo motsatt veg av sirkuleringa. Men, selvfølgelig, det er jo ikke akkurat mangel på sirkulering i Speidelen.
Protafloc Gustav. Protafloc og venta ein god time eller meir. Krystallklar vørter her hjå meg.
Utgangspunktet er ja. Men det viktigste elementet for klart øl er tilstrekkelig tid.Har klar vørter på dette tidspunktet noe å si for om man får klart øl til slutt?