Vørterkjøler til 100 l bryggeri

Holder på å bygge meg et 100 liters bryggeri av vartvannstanker, 3 tank system med koketank, HLT og mesketank.
hva slags vørtekjøler bør jeg kjøpe? platekjøler eller motstrømskjøler? eventuelt linker til disse?
i HLT tanken tenkte jeg rett å slett å kjøpe en 50 Liters kjøler til speidel å kjøre vørteren gjennom den? kunne selvfølgelig lagd et rør selv, men får det ikke fint nok bøyd, så vil heller kjøpe

Jeg tror det er mye smak og behag. Selv er jeg vant med dyppkjøler, og vil nok ikke bytte på grunn av renhold og rask nedkjølingstid...

Når det gjelder HERMS, bør du sjekke ut denne tråden: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,14037.0.html. Jeg er litt skeptisk til "HERMS i HLT"-løsningen av grunner som er nevnt der, men jeg veit at det er mange som bruker en slik løsning. Dersom du går for den vil jeg anta at en ferdig vørterkjøler fungerer helt fint som HERMS-coil i HLTen. Lykke til!

Jeg har også et 100l-anlegg. Jeg har plate-kjøler som er svært effektiv. Den kjøler ned 100l vørter ifra 95 til 20 grader på 5 minutter. Men dette med hva slags gugge som kan bli igjen der inne etterhvert har jeg ikke kontroll på. Større platekjølere kan jo demonteres og man kan lett ha kontroll på at ting er 100% rene. Det har ikke jeg med den platekjøleren jeg har og jeg har merket at effekten har avtatt litt etterhvert. Dette tyder på at det sannsynligvis er krinker og kroker som det blir liggende rester og belegg av gammel vørter. Det har ikke vært noe problem til nå, men... jeg kan jo ikke vært helt sikker på at det skal alltid være slik. Så det kan godt hende jeg i fremtiden går over til en enkel dypp-kjøler.

Vi bruker motstrømskjøleren til bryggselv, den i messing, den bruker ca 25 min for å kjøle ned 80 liter fra 100 til 18 grader nå på sommeren, er i grunnen veldig fornøyd med det, sirkulerer 10 min før kokeslutt så ingen bakterier vi da ligge igjen i kjøleren.

Tilbake
Topp