Effekten av temperatur er vel stort sett at alle prosesser går langsommere ved lavere temperaturer? Jeg trur ellers vi skal være litt forsiktige med å ha som premiss at øl gjæret på lav temperatur er mindre utsatt for oksidering.
Gjæren respirerer alltid når det er oksygen til stede, men så lenge sukkernivået ligger over ei viss grense blir respirasjonen delvis hemmet av den såkalte Crabtree-effekten. Den gjør at gjæren i større grad utnytter energien i sukkeret gjennom fermentering, til tross for at det er en mye mindre effektiv prosess. (Den henter ut bare 1/10 av den energien som hentes ut gjennom respirasjon.) Men når næringstilgangen (sukkernivået) kommer under Crabtree-grensa, går gjæren over til å bare respirere - naturlig nok, siden det gjelder å utnytte knappe ressurser effektivt.
Men gjæren bruker jo ikke oksygen bare til å respirere, så den vil uansett gå løs på tilgjengelig oksygen.
Planter driver med fotosyntese (som gir oksygen som avfall) og respirasjon (som bruker oksygen og frigir CO2) samtidig på dagtid, men på natta kan de bare respirere, siden fotosyntesen jo drives av sollyset. Det har altså ikke med kjøligere nattetemperatur å gjøre. (Fotosyntesen er mye raskere enn respirasjonen, så resultatet er et overskudd av oksygen. Det er jo derfor vi har en oksygenrik atmosfære.)
Når vi oppbevarer gjær fra starter eller et brygg i kjøleskap er det et poeng å beskytte den mot oksygen. Får den det, setter den i gang energikrevende prosesser (formodentlig syntetisering av steroler?), og bruker på den måten av energilagrene sine, med det resultat at den dør tidligere.
Jeg skulle gjerne visst mer om dette. Om noen hadde spurt meg hvem jeg gjerne ville stått fast i heisen sammen med, ville svaret vært "verdens ledende ekspert på gjærsopp"
.