Kloakk
Norbrygg-medlem
Burde sikkert vært i tråden for dumme spørsmål, men prøver meg. Hvorfor står det "Saccharomyces pastorianus ssp. carlsbergensis" i den pdf'en jeg la ut i Brewly-tråden om den ikke kom fra carlsberg?Jeg blei rimelig forvirra av at A15 - som er koden for en alegjær fra Imperial - skulle være nærmeste slektning til w-34/70. Men det er sjølsagt ikke den:
A15 is short for VTT A-63015 which is from a Finnish lager brewery - you'd kinda expect it to be a close relative of 34/70. 34/70 is the best-known relative of the Frohberg family which appears to have come from Heineken, who sent massive amounts of yeast to German lager breweries in the early days, all the homebrew lagers seem to be part of that family and not the genetically different (and more cold-adapted) Saaz family (which actually was mostly propagated by Carlsberg). (https://www.homebrewersassociation.org/forum/index.php?topic=33839.45)
Utsnittet viser denne store Frohberg-familien. Om du utvider utsnittet, kommer Saaz-familien inn - og den består bare av to typer. Litt ubalanse der.