Weissbier med hvete som ekstrakt

Neste brygg blir tysk weissbier. Siden hvete etter sigende kan skape litt krøll i meskekaret, tenkte jeg at jeg bare skulle meske byggmalt og så bruke enten flytende eller tørr hveteekstrakt. Er det noen her som har prøvd det før? Kjemien i mesken blir jo litt annerledes. Vil det påvirke sluttresultatet på noe merkbart vis?
 
Hva slags meskeutstyr har du? Jeg har ikke hatt problem med mine hveteøl med opptil 60% hvete. Godt mulig det går veldig fint
 
Har ofte brygget både Weizen og Wit med 90 -100% flytende hvete ekstrakt med både godt resultat og uten problemer


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Hvis hveteekstrakt ikke er bare hvete så forpurrer det planen... Finnes det hveteekstrakt som er bare hvete? (I og med at du sier "som regel", Gahr)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Du kan jo bruke 50% hveteekstrakt, 25% hvete og 25%byggmalt
så forenkler det jo ihvertfall bryggeprossessen
har aldri selv hatt problemer med opptil 10% hvete
 
Min Weiss består av 50% hvete og 50% lager- eller palemalt.

Jeg har aldri hatt problemer i meskingen. Jeg brygger på en Speidel 20.
 
Vet ikke hvilke ekstrakttyper som ev. skulle være 100 % hvete. Her må du nok høre med forhandlere/produsenter. Men, som andre har spurt om, hva slags meskeutstyr har du? Jeg har brukt 60 % hvetemalt uten problemer flere ganger, i forskjellige typer utstyr. Det vil ikke nødvendigvis bli problemer med mye hvete i meskingen.
 
Til nå har jeg brukt en kjele med meskepose og en hjemmesnekret rørkveil i bunnen som går opp over kanten og over i en silikonslange som jeg regulerer hevertsuget på med en klype. Pleier å ha temmelig langsom sparging. Så da bør det kanskje gå greit?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Med meskepose (BIAB) kan du jo lage hveteøl med 100% hvete om du skulle ønske det. Vet ikke om det funker med ditt oppsett all den tid du tapper av ved hjelp av hevertprinsippet - og ikke bare løfter posen ut - avtappingen vil kanskje bare ta ekstra lang tid. Jeg bruker samme forhold som Roger (50/50) til mine vanlige hveteøl - det fungerer veldig greit i kjøleboks med bazookascreen.
 
Tilbake
Topp