Om noen skulle være interessert i noe annet enn "The Stig", så kommer en liten oppdatering etter mitt forrige brygg fra side 7.
Måtte jo bruke opp resten av humlen jeg hadde i frysen før "The Stig" kan brygges, men med litt småjusteringer så ble den mye bedre enn forrige brygg..
Økte batchen fra 20L til 23L og fikk litt lavere abv. Senket 60min humle fra 20g Magnum til 15g magnum, reduserte tørrhumlingen til 5 dager og endret vannjusteringen etter tips fra dere. Gikk fra (per 10L) 4g kalsiumsulfat, 1g kalsiumkarbonat og 1g natriumkarbonat til 2g kalsiumsulfat og 1g kalsiumklorid. Resultatet ble veldig bra. Ganske likt som Hansa sin white ipa egentlig, men litt kraftigere. Føler dog at den er mer hveteøl enn humleøl hvor wlp400 kommer tydlig fram (mulig jeg er humleskadet etterhvert som humlemengden øker i takt med bryggingen).
Skulle kalibrerer pH-meteret før brygging, men hadde jo selvfølgelig glemt å slå av pH-meteret slik at det var tom for strøm
Ifølge EZ-water, så får jeg for høy pH med vannrapport fra kommunen og kun tilsatt klorid og sulfat, så til neste gang blir det syre og nye batterier. Noen av dere som har målt pH ?
Men nå må jeg jo teste det berømte "The Stig"-humleskjema. Forventningene er skyhøye.
Men vil bruke min "egen" maltsammensetning.
47.5 % pilsner, 43% hvete (maltet), 9.5% carahell. Noen innvendinger på det ? Eller bude jeg bruke "The Stig" all-the-way? Eventuelt "The Finn" maltskjema
edit: Økte også karboneringen fra 6.3g/ til 8.4g/l etter at jeg hadde fra forrige batch tatt et par flasker med 8.4g/l. Syns det ble bedre enn 6.3g/l.