White APA.

Tror du at litt bringebær kunne gjort seg i denne?
Liker ikke å være surpomp, men ut fra min personlige smak tror jeg ikke bringebær vil ha noe å gjøre i dette ølet. Tror det vil ødelegge den lette humlesmaken og de fine notene fra gjæren. Har egentlig best erfaringer med å tilsette bringebær i sterke mørke øl. Men, som sagt, smak og behag. Om du higer etter bringebær i et lyst og lett øl, så kjør på.
 
Liker ikke å være surpomp, men ut fra min personlige smak tror jeg ikke bringebær vil ha noe å gjøre i dette ølet. Tror det vil ødelegge den lette humlesmaken og de fine notene fra gjæren. Har egentlig best erfaringer med å tilsette bringebær i sterke mørke øl. Men, som sagt, smak og behag. Om du higer etter bringebær i et lyst og lett øl, så kjør på.

Helt enig - men det var pokker til liberal holdning i avslutningen av innlegget.

Primærstandpunktet mitt er at bringebær er noe man lager syltetøy av, men skal du først ødelegge et lyst øl med det, bør det være et offer som er stand til å yte litt mer motstand. En blonde, eller kanskje en saison, er en mer verdig motstander.

Synes jeg. Dessuten er det et helvete å pirke bringebærsteiner ut av tenna.
 
Helt enig - men det var pokker til liberal holdning i avslutningen av innlegget.

Primærstandpunktet mitt er at bringebær er noe man lager syltetøy av, men skal du først ødelegge et lyst øl med det, bør det være et offer som er stand til å yte litt mer motstand. En blonde, eller kanskje en saison, er en mer verdig motstander.

Synes jeg. Dessuten er det et helvete å pirke bringebærsteiner ut av tenna.

Smakte nettopp Lucky Jack Grapefruit og selv om dere fundamentalister sikkert vil hevde at det er mer naturlig tilhørende i øl pga bitterheten syns jeg at et øl med balanserte smaker av (ekte) frukt er noe av det beste man kan drikke. Selv om det unektelig passer årstiden vi har bak oss best.. Mulig en Blond eller Saison funker bedre ja. Eller lav-IBU APA med Mosaic..?
 
Smakte nettopp Lucky Jack Grapefruit og selv om dere fundamentalister sikkert vil hevde at det er mer naturlig tilhørende i øl pga bitterheten syns jeg at et øl med balanserte smaker av (ekte) frukt er noe av det beste man kan drikke. Selv om det unektelig passer årstiden vi har bak oss best.. Mulig en Blond eller Saison funker bedre ja. Eller lav-IBU APA med Mosaic..?

Jeg er bare en kvasi-fundamentalist;): I motsetning til ekte fundamentalister har jeg overhodet ikke noe i mot at folk velger å ødelegge livet sitt gjennom å gå på tvers av den ene, sanne lære. En annen forskjell: Jeg er overhodet ikke fristet til å smake på forbuden frukt(øl).

Men skulle jeg tvinges til velge mellom en bringebær-white APA og en bringebærblonde, hadde jeg valgt den siste, ja:).
 
Har tenkt litt på å splitte en batch eller lage en mindre batch og tilsette mangopure. Kan jo ikke bli direkte feil. Eller o_O
 
Om noen skulle være interessert i noe annet enn "The Stig", så kommer en liten oppdatering etter mitt forrige brygg fra side 7.
Måtte jo bruke opp resten av humlen jeg hadde i frysen før "The Stig" kan brygges, men med litt småjusteringer så ble den mye bedre enn forrige brygg..
Økte batchen fra 20L til 23L og fikk litt lavere abv. Senket 60min humle fra 20g Magnum til 15g magnum, reduserte tørrhumlingen til 5 dager og endret vannjusteringen etter tips fra dere. Gikk fra (per 10L) 4g kalsiumsulfat, 1g kalsiumkarbonat og 1g natriumkarbonat til 2g kalsiumsulfat og 1g kalsiumklorid. Resultatet ble veldig bra. Ganske likt som Hansa sin white ipa egentlig, men litt kraftigere. Føler dog at den er mer hveteøl enn humleøl hvor wlp400 kommer tydlig fram (mulig jeg er humleskadet etterhvert som humlemengden øker i takt med bryggingen).
Skulle kalibrerer pH-meteret før brygging, men hadde jo selvfølgelig glemt å slå av pH-meteret slik at det var tom for strøm :mad:
Ifølge EZ-water, så får jeg for høy pH med vannrapport fra kommunen og kun tilsatt klorid og sulfat, så til neste gang blir det syre og nye batterier. Noen av dere som har målt pH ?
Men nå må jeg jo teste det berømte "The Stig"-humleskjema. Forventningene er skyhøye. :D Men vil bruke min "egen" maltsammensetning.
47.5 % pilsner, 43% hvete (maltet), 9.5% carahell. Noen innvendinger på det ? Eller bude jeg bruke "The Stig" all-the-way? Eventuelt "The Finn" maltskjema :p

edit: Økte også karboneringen fra 6.3g/ til 8.4g/l etter at jeg hadde fra forrige batch tatt et par flasker med 8.4g/l. Syns det ble bedre enn 6.3g/l. :)
 
Sist redigert:
Har til gode å smake ett eneste øl med bringebær som ikke ville vært bedre uten. Kirsebær i lambic, der snakker vi. Omtrent all annen bruk av bær i øl er sløsing av fin råvare og ødeleggende for ølet det kommer oppi. ETTER MIN SMAK DA.
 

Den så da veldig riktig ut! Vakkert øl:).

Om noen skulle være interessert i noe annet enn "The Stig", så kommer en liten oppdatering etter mitt forrige brygg fra side 7.
Måtte jo bruke opp resten av humlen jeg hadde i frysen før "The Stig" kan brygges, men med litt småjusteringer så ble den mye bedre enn forrige brygg..
Økte batchen fra 20L til 23L og fikk litt lavere abv. Senket 60min humle fra 20g Magnum til 15g magnum, reduserte tørrhumlingen til 5 dager og endret vannjusteringen etter tips fra dere. Gikk fra (per 10L) 4g kalsiumsulfat, 1g kalsiumkarbonat og 1g natriumkarbonat til 2g kalsiumsulfat og 1g kalsiumklorid. Resultatet ble veldig bra. Ganske likt som Hansa sin white ipa egentlig, men litt kraftigere. Føler dog at den er mer hveteøl enn humleøl hvor wlp400 kommer tydlig fram (mulig jeg er humleskadet etterhvert som humlemengden øker i takt med bryggingen).
Skulle kalibrerer pH-meteret før brygging, men hadde jo selvfølgelig glemt å slå av pH-meteret slik at det var tom for strøm :mad:
Ifølge EZ-water, så får jeg for høy pH med vannrapport fra kommunen og kun tilsatt klorid og sulfat, så til neste gang blir det syre og nye batterier. Noen av dere som har målt pH ?
Men nå må jeg jo teste det berømte "The Stig"-humleskjema. Forventningene er skyhøye. :D Men vil bruke min "egen" maltsammensetning.
47.5 % pilsner, 43% hvete (maltet), 9.5% carahell. Noen innvendinger på det ? Eller bude jeg bruke "The Stig" all-the-way? Eventuelt "The Finn" maltskjema :p

edit: Økte også karboneringen fra 6.3g/ til 8.4g/l etter at jeg hadde fra forrige batch tatt et par flasker med 8.4g/l. Syns det ble bedre enn 6.3g/l. :)

Du burde brygge det du tror blir best;). Du kan vel vente deg litt sødme/karamellpreg av carahell'en. Ølet blir noe tyngre, men fremdeles et lettdrikkelig lyst øl, og sikkert veldig godt.

Om du bruker min eller Stigs grist tror jeg blir det samme; neppe noen særlig stor forskjell. Jeg kan godt tenke meg å prøve Stigs neste gang, for å se om det betyr noe at jeg byttet ut en del av hvetemalten med umaltet.
 
Min variant er nok av det provoserende slaget ;)

25 liter til gjæring - 1.056 OG - 48 IBU (T)

3,2kg pilsner malt
2,2kg hvetemalt
1,0kg torrified hvete

No-Sparge BIAB
45min mesk @ 68C
30min kok ;)

50gram Perle 4,9% 30min
30gram Citra 10min
30gram Amarillo 10min
15gram Chinook 10min
30gram Citra sammen med gjær pitch
30gram Amarillo sammen med gjær pitch
15gram Chinook sammen med gjær pitch
40gram Citra tørrhumle
40gram Amarillo tørrhumle
20gram Chinook tørrhumle

WLP400, 1,2liter starter

3:2 klorid/sulfat
5,4pH i mesk

Tørrhumler første gang med gjær pitch istedenfor flameout steget for biotransformasjon og ende større kjangs for stabil tåke. Høyere OG og IBU for å havne nærmere en typeriktig White IPA istedenfor APA. 30min kok er vel det mest forstyrrende for mange men har fungert knallbra før for meg med pilsner malt.

Dette ølet beskrives best av Björn Skifs: "HÄRLIGT, HÄRLIGT MEN FARLIGT, FARLIGT!"

Det er så lettdrikkelig og velsmakende at jeg har lyst til å bytte ut all væske jeg drikker gjennom dagen med denne, synd jeg må kjøre bil, være edru på jobb, edru familiefar osv. :p

30min kok på pilsmalt har jeg nå såpass god erfaring med at det blir også standarden fremover i mitt oppsett. Om det funker for andre i deres oppsett det får nesten være opp til den enkelte å teste ut selv. For meg er tid den knappeste ingrediens så da blir det optimalisert i den retning.
 
Måtte nesten prøve å lage dette ølet på nytt, ett år siden første gang. Gikk på en ugrei slurvesmell og tilsatte 10 min- humla 20 min før kokeslutt. IBU gikk da fra 40 til 53 o_O. Bikker nesten whiteIPA- land... Sitter med et glass "karboneringstest" og konstaterer at jeg ikke skal få problemer med å drikke det opp, men det ble et ganske annet øl, ja.
Jeg greide jo ikke å lage mitt eget øl o_O... det ble mer en white IPA. Her forleden tok jeg en Kinn Skoddehav og den er forbausende lik "feilskjæret" mitt. Kinn bruker dog citra og cascade, men ganske så lik på smak. Aldri så galt at det ikke er godt for noe (som de voksne sier).
 
Fortesten: Noen som har prøvd wlp400 i et mørkt øl? Hadde vært interessant å høre noen erfaringer på det.
 
Var vel egentlig ikke ute etter endringer og forandringer. Bare om noen hadde brygget det og hadde noe nytt å komme med. Har hatt en liten bryggepause, men tenkte å brygge denne igjen nå.

Never change a winning team:).
Ja, hva er egentlig the winning team her ? :p
Humleskjema er hellig, men alle har vel brukt forskjellig maltbase og vannjusteringer?

Jeg har.. Og er enig med @Finn Berger . Ikke nødvendig å forandre noe her. En nydelig øl.
Er vel alltid rom for forbedringer i et øl ?

2 fat under kondisjonering nå, ingen endring på oppskrift. Et helt topp øl
Hvordan er det å ha denne type øl på fat? Mange som sverger til å ha øl med hvete og belgisk gjær på flaske.
 
Var vel egentlig ikke ute etter endringer og forandringer. Bare om noen hadde brygget det og hadde noe nytt å komme med. Har hatt en liten bryggepause, men tenkte å brygge denne igjen nå.


Ja, hva er egentlig the winning team her ? :p
Humleskjema er hellig, men alle har vel brukt forskjellig maltbase og vannjusteringer?


Er vel alltid rom for forbedringer i et øl ?


Hvordan er det å ha denne type øl på fat? Mange som sverger til å ha øl med hvete og belgisk gjær på flaske.
Er ikke sikker på hvordan denne er på flaske, har bare hatt den på fat, og der er den goood.
 
Skal brygge en IPA og tenkte bruke havreflak for mer skumog munnfølelse. Hvor mye % ift maltmengden anbefalles ?

På forhånd mange slags takk. Per 4 år flink
 
Tilbake
Topp