WLP013 London ale i en brown ale?

Fekk så lyst te å sette en ny batch med noe i morra, og har gått igjennom det jeg har av malt og humle.
Kan jo lage noe ia alle fall en Brown ale (fant ei oppskrift i boka), men så var det gjæren da.
Eneste jeg har er en WLP 013 som jeg kan ta i morra da jeg skal fate og flaske en stout som er ferdig. Evt må jeg lage starter og vente..... UFF! var en wlp 007 i oppskrifta.

Har jo svigermor på besøk som passer poden, så jeg har "fri" og kan brygge så må benytte muligheten, da jeg er top for nesten alt.

Skal "dessverre" innom  Bryggselv en tur i morra, så kommer nok ut med noe mer enn den ene gjæren jeg trenger til Am IPAen jeg skal lage....

Forresten duger wlp013 til porter? Bør vel det? (igjen uff, mer spesial malt som trengs, og noe annen humle....)
 
Bohcias skrev:
Fekk så lyst te å sette en ny batch med noe i morra, og har gått igjennom det jeg har av malt og humle.
Kan jo lage noe ia alle fall en Brown ale (fant ei oppskrift i boka), men så var det gjæren da.
Eneste jeg har er en WLP 013 som jeg kan ta i morra da jeg skal fate og flaske en stout som er ferdig. Evt må jeg lage starter og vente..... UFF! var en wlp 007 i oppskrifta.

Har jo svigermor på besøk som passer poden, så jeg har "fri" og kan brygge så må benytte muligheten, da jeg er top for nesten alt.

Skal "dessverre" innom  Bryggselv en tur i morra, så kommer nok ut med noe mer enn den ene gjæren jeg trenger til Am IPAen jeg skal lage....

Forresten duger wlp013 til porter? Bør vel det? (igjen uff, mer spesial malt som trengs, og noe annen humle....)

Funker veldig bra. Wlp013 er en super gjær
 
Kjetil S skrev:
Hm? Aldri kjent noen eplesmak med WLP013. Utmerket til porter (...).

Enig. Beskrivelsen av gjæra på Whitelabs sine sider gir eit godt inntrykk av den. Har også brukt den i mild med så godt resultat at eg no har ein batch til ståande å gjære.
 
Kjetil S skrev:
Hm? Aldri kjent noen eplesmak med WLP013. Utmerket til porter, aldri prøvd den i brown ale.
Samme her, har brukt den i to batcher porter, fungerer fint til det i hvertfall. Ikke noe eplesmak etter min erfaring.
 
Har også kjøpt inn #013 for å bruke i en Brown Ale. Tenkte at det var litt kjedelig å velge #007, som kanskje er en av de mest brukte gjærtypene.
Took a walk on the wild side >:D
 
men da tror jeg at jeg tester det da :)

Men en annen ting, hvor mye gjær kan man regne med å få ved å vaske en batch? Nok til to nye batcher?
Har aldri vaska gjær før så blir første gangen i dag. Ser det ligger en god del sedimenter i bunnen av kartet nå og er jo ikke mye humle i den, så burde vel kunne få ut en del?
 
borander skrev:
En av definisjonene på smakskarakterene på gjæren er eplesmak, men smak og behag.

Sjølv om ikkje eg har opplevd eplesmak, så har eg heller ikkje eksperimentert med 013, ergo kan ein ikkje med sikkerheit vite korleis gjæra oppfører seg med ulike temperaturer. Det eg i alle fall kan seie om milden som eg har til gjæring, er at det er veldig stor forskjell på 002 og 013, begge gjæra på 20 grader i 5 dager før eg dei siste 3 dagane har auka tempen med 0,2 grader pr døgn.
002 gir eit fruktig esterpreg i både smak og aroma medan 013 gir eit litt eike-/trepreg, men elles nøytralt smaksbilde. Begge har same utgjæring: 65 % ved mesk på 68 grader. Hadde håpt noko større utgjæring, men det kan vel endre seg litt dei komande dagane (håper eg).
 
hadde ikke noe antydning til eplesmak i dry stouten jeg brygga da jeg smakte på den i går.

Ble ikke noe brown ale i dag alikevel, ble et forsøk på en foreign stout i stedet... Den er mesket på 67° mot dry stouten på 64°.
Kan bli spennende og se om det er en forskjell.
 
borander skrev:
En av definisjonene på smakskarakterene på gjæren er eplesmak, men smak og behag.
Hvor har du dette fra? Ikke fra Whitelabs, i alle fall? De beskriver den som Oakey, eikepreget, selv synes jeg den er ganske nøttete. Temperaturvariasjoner gir sikkert ulike smaker, men har aldri hørt dette om eple før? Har brukt den gjentatte ganger i Trad Eng Bitter med stort hell.
 
Ved å lese litt rundt på bl.a homebrewtalk. Den gjæren går i alle fall ikke inn i mitt hus igjen. Nå er det strengt tatt mulig at jeg fikk en dårlig batch, for den ga samme resultat på sine fire batcher.
 
Jeg har brukt WLP013 relativt mye tidligere. Eplesmak har ikke vært noe problem. Kan høres ut som du har hatt problemer med acetaldehyd eller liknende, men det er en prima gjær.
 
Gahr skrev:
Jeg har brukt WLP013 relativt mye tidligere. Eplesmak har ikke vært noe problem. Kan høres ut som du har hatt problemer med acetaldehyd eller liknende, men det er en prima gjær.

Det er godt mulig, men det er litt merkelig at jeg ikke har hatt problemet tidligere. Alle øl med denne runden ble slik, og alle fikk rikelig rent oksygen, gjæret med god kontroll på temperatur, thermowell i vørteren for sensor og ikke minst gode startere og et strengt rengjøringsregime som vanlig. Det hører med til historien at det kun er batcher med gjær fra dette innkjøpet jeg har hatt problemet med.

Kan jo gi den et nytt forsøk. Selv om husgjæren for ales har blitt 001, som alltid leverer varene.
 
Riktig mengde O₂ er bra, rikelig blir veldig fort for mye - mye for mye. I "Yeast" står, litt tilklippet, "high dissolved oxygen" som "potential cause of acetaldehyde".

Passe mye er den gyldne regelen for nesten alt i livet, også ølbrygging (kanskje med unntak av humle ;) ).

I 99,7% av tilfellene vil jeg tro at feilen ligger hos oss, og ikke hos gjærlaboratoriene :)
 
Rikelig vil si 2l/min i flow, som gir et sted mellom 12-14 ppm målt oppløst oksygen i vørteren i mitt oppsett, så tror ikke det er kilden heller. Og det har ikke bært lignende hendelser med andre gjærstrains på nå over 100 batcher. Men, jeg sier ikke at jeg er feilfri - bare at jeg ikke har gode erfaringer med 013.
 
Tilbake
Topp