WLP6788 Norwegian Farmhouse Ale

Skal brygge med denne gjæren I morgen, har en liters starter klar. Det blir nok en slaks saison, men har ikke helt bestemt oppskriften enda.
det blir nok pils, hvete/spelt og litt Munich malt. Er fristet til å bruke litt amerikansk humle og etter gjære med Brett troi, kansje splittet batch.
Uansett spennende å prøve denne
 
Er veldig positivt overrasket over resultatet med denne gjæren. Veldig clean.
Vurderer å bruke denne gjennom sommeren på flere forskjellige brygg
 
Min India saison endte på 89% utgjæring (1.058-1.006). Startet på 21 grader, økte til 23 på dag 3 og lot den være der fram til cold crash. Fates i dag etter totalt tre uker gjæring, inkludert 3 dager cold crash.
 
Hvordan beregner dere starter på denne, ser at Wyeast oppgir 31,5 milliarder celler pr rør.
 
Jeg brukte Mr Malty. To startere à 1.2 L (ett rør i hver) til en 12L batch. Veldig rask start på gjæren og den gjæret også veldig bra ut, men det er første gang jeg bruker den, så hvordan den vanligvis oppfører seg vet jeg ikke.
 
Ser meget fristende ut, @Anders- ! Skulle vi ha utvekslet et par flasker?
Sjøl så brygga vi så og si utelukkende med denne gjæren i hele ifjor. Startet med lyse og hvetepregete typer, så mer trippel-aktige og også mørkere juleøltyper. Den fungerte overraskende godt til juleølen syns vi, gode tilbakemeldinger på den.
Det siste vi brygga var en moderat sterk (ca. 5,5%) røykt porter. Vi kjørte en splitt batch, med en bøtte WLP6788 og en med US-05. Det interessante her var at etter 14 dager så var gårdsgjær-utgaven klar til å flaskes, lukta og smakte fint. Ingen svovel. Mens US bøtta var dominert av en lite tiltalende acetaldehydlukt. Den bøtta står og gjærer enda....
Blir gøy å høre om forsøkene med å pitche på høy temperatur, det har vi til gode å forsøke enda.
 
Vil denne gjæren ut av bøtta hver gang? Har litt headspace på bøtten, og stormgjæring er i gang, men jeg har ikke noe silikonslange liggende for blowoff.
 
Det kan vi få til @HelNor
Kanskje i løpet av uka, hvis det stemmer at du holder til på Carl Berner. Kan sende deg PM om det litt senere.
 
Har skapet på 18grd nå. Men den stormgjærer avgårde på 22grd. Kommer til å kjøre den litt opp på temp i morgen.

Sidenote, ikke noe råtten egg lukt, eller monstre som kryper utav bøtten enda.
 
Siden dere nevner at denne bør stå i 3-4 uker. Når skal jeg da begynne å cold crashe? etter 14 dager? Har den stående på 25grd nå.
 
Svovellukta var borte ved flasking men då eg skulle smake på det karbonerte ølet var den tilbake. Stod i 4 veker på kaka. Mogleg eg berre trudde at lukta var borte.
 
Har et rør liggende. Tenker å gjøre en pils/hvete/lav ibu, altså saison-aktig med den snart. Tenkte å gjære den med varmebelte, så rundt 26C, så får vi se hva det blir av det.
 
Kan ikke hjelpe Glenn, men dersom du lurer på om den gjærer på lave temperaturer - er svaret ja :) Stormgjæring på 16-18 grader. ImageUploadedByTapatalk1429890696.609625.jpg
 
Leser at denne bør stå 3-4 uker i gjæringskar. Skal den stå med gjærkaka i eller bør den stikkes om iløpet av disse ukene?
 
om 2-3 dager fra en 6788 røre blir starter generasjon nok sterk for å gjære 60L under 22C for 7 dager.
 
Tilbake
Topp