WLP802 temperatur

Hei,

Ref:
upload_2019-4-19_12-13-20.png

EDIT: Har lest litt mer om emnet, ingen innspill kommet til nå, velger derfor å omformulere spørsmål.

Holder på å brygge en tsjekkisk pilsner med WLP802. Etter 6 dager har den nå nådd 1.020 i SG. Den er gjæret på 11°C. FG er 1.013. Temperatur ved pitching av gjær var omtrent 12-13°C. Optimal gjæringstemperatur for WLP802 er 10°C til 12.7°C.

Ønsker å foreta en diacetyl reduksjon. Fant en god ressurs her: https://www.whitelabs.com/sites/default/files/Diacetyl_Time_Line.pdf. Her står det at for en lager kan man gjerne påbegynne denne reduksjonen når den er 2-5SG fra FG. Da bør temperaturen heves til 18-20°C og stå i ett par dager.

Gjæringskar og fryser som jeg bruker for å regulere temperatur har ikke vært åpnet siden gjær ble pitchet. Tror derfor at det kan være en del alpha acetolactate som ennå ikke er oksidert. Bør man lufte gjæringskaret før man påbegynner reduksjonen? For gjæren kan vel ikke livnære seg på AAL før det er oksidert til diacetyl? Jeg antar at man ikke skal det, da jeg tror at oksygenet som var der i utgangspunktet når gjæren ble pitchet skal være nok for denne oksideringen. Kan heller ikke finne noen ressurser på nett som sier at man skal lufte i denne delen av prosessen.

Setter pris på gode innspill :)

Mvh

Jørgen
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp