Espen Unnvik
Norbrygg-medlem
BDKnutsen skrev:Vel, sakte men sikkert. Jeg for min del liker å unnagjøre kjølingen på fem min. Men jeg skjønner jo at du er skeptisk, de er jo ikke akkurat rimelige.
Urk, jeg hakke mer å si om denne saken merker jeg. Tvi tvi til trådstarter med kjøleløsning!
Pris har ingen betydning for meg, jeg har jo tross alt vært i besittelse av en, men valgte å gå over til dyppkjøler da platekjøleren var "oppbrukt".
Torvald skrev:Eit anna aspekt man burde tenke på når man skal velge mellom forskjellige kjølesystem er at dypkjøleren kjøler heile batchen ned samtidig, mens platekjøler og motstrømskjøler kjøler ned litt og litt, slik at ein del vørter blir liggende nær kokepunktet uten å koke, og det er ikkje heldig med tanke på produksjon av DMS i vørter. Kor lenge vørteren må ligge før det blir eit problem er eg usikker på, men dette er i hvertfall den faktoren som gjør at eg har valgt dypkjøler.
DMS kan omgås på to måter ved bruk av platekjøler:
1. Man starter nedkjøling før kok avsluttes.
2. Man resirkulerer, slik at den nedkjølte vørteren går tilbake i kjelen og ikke direkte i gjæringskarret.
Det er mange måter å anvende en platekjøler som kan fungere fint, men i likhet med alt annet
har også platekjøler sine ulemper.