Wort Chiller

BDKnutsen skrev:
Vel, sakte men sikkert. Jeg for min del liker å unnagjøre kjølingen på fem min. Men jeg skjønner jo at du er skeptisk, de er jo ikke akkurat rimelige.

Urk, jeg hakke mer å si om denne saken merker jeg. Tvi tvi til trådstarter med kjøleløsning!

Pris har ingen betydning for meg, jeg har jo tross alt vært i besittelse av en, men valgte å gå over til dyppkjøler da platekjøleren var "oppbrukt".

Torvald skrev:
Eit anna aspekt man burde tenke på når man skal velge mellom forskjellige kjølesystem er at dypkjøleren kjøler heile batchen ned samtidig, mens platekjøler og motstrømskjøler kjøler ned litt og litt, slik at ein del vørter blir liggende nær kokepunktet uten å koke, og det er ikkje heldig med tanke på produksjon av DMS i vørter. Kor lenge vørteren må ligge før det blir eit problem er eg usikker på, men dette er i hvertfall den faktoren som gjør at eg har valgt dypkjøler.

DMS kan omgås på to måter ved bruk av platekjøler:

1. Man starter nedkjøling før kok avsluttes.  
2. Man resirkulerer, slik at den nedkjølte vørteren går tilbake i kjelen og ikke direkte i gjæringskarret.

Det er mange måter å anvende en platekjøler som kan fungere fint, men i likhet med alt annet
har også platekjøler sine ulemper.

DMS kan omgås på to måter ved bruk av platekjøler:

1. Man starter nedkjøling før kok avsluttes. 
2. Man resirkulerer, slik at den nedkjølte vørteren går tilbake i kjelen og ikke direkte i gjæringskarret.

Det er mange måter å anvende en platekjøler som kan fungere fint, men i likhet med alt annet
har også platekjøler sine ulemper.

Ref. ovenstående: Hvis man resirkulerer, hvor langt ned behøver man kjøle hele volumet for å unngå DMS før en fortsetter ordinær kjøling ?

bjønn skrev:
Ref. ovenstående: Hvis man resirkulerer, hvor langt ned behøver man kjøle hele volumet for å unngå DMS før en fortsetter ordinær kjøling ?

Jeg har ikke ett godt svar på dette, mange faktorer som spiller inn.

DMS kan (i alle fall rent teoretisk) være et problem ned til ca. 60 °C mener jeg å huske. Men dette er for det første stort sett bare aktuelt om man bruker større mengder pilsnermalt, og om man har hatt god koking underveis er det generelt ikke noe problem i det hele tatt. Om man klarer å kjøle hele batchen ned på fem minutter med platekjøler, bør DMS ikke være noen sak i det hele tatt.

Dessuten er det med et effektivt platekjølersystem ikke lange tiden vørteren ligger rett under kokepunkt. Under 5 minutter på en 20L-batch.
En fordel med platekjøler som jeg vil påstå er mer aktuell, er at oppholdstiden i kritisk temperatursone for kjøletåke er tilnærmet null. Med nå er vi inne på marginale forskjeller karer  :bank2:

Det viktigste er vel at vørteren blir kald  :)

Man bør heller ikke glemme at kommersielle øl ofte får ligge nærmere en time i whirlpool før alt er kjølt...

Tilbake
Topp