Skal man lage noe selv, og må kjøpe f.eks. kobberrør, loddetinn osv på biltema, så ender man fort opp på en mye høyere pris enn det koster å kjøpe fra ebay eller morebeer.com. Jeg fikk en 50 fot 1/2" kobberkjøler for $110 (rundt 600 den gang, nå blir det vel rundt 650) + mva og frakt. Om jeg skulle kjøpt over 15m med kobberrør fra biltema av tilsvarende kvalitet hadde jeg endt på kr. 1600 bare for rørene (rørene brukt i spiralkjøleren fra morebeer er mye tykkere enn de myke rørene man må bruke støttehylser på fra biltema, de tilsvarer 12mm rørene de selger i 2m lengder).
Levert på døren her endte vel prisen på rundt kr. 1200, og jeg sparte masse arbeid. I tillegg var det inkludert koblinger for amerikanske gjenger. Jeg bestilte 2 slangenippler som passet i en annen ordre.
Prisen på ebay og i amerikanske sjapper for deler i rustfritt stål ligger som regel en god del lavere levert hjem på døren i løpet av 10-14 dager (usps), enn det koster på biltema for kobber og messing. Må man handle på clas ohlson blir regnestykket enda gunstigere ifht usa :ilike:
Kjøpte forøvrig 40 vaniljestenger til kr. 123 på ebay fra usa (til en creme brulee milk stout), i butikken her hjemme koster 1 stusselig vaniljestang over kr. 20 ;D