Wort Chiller

BDKnutsen skrev:
Jo, 40 plater med riller, disse er så koblet opp mot innløp og utløps "rørene" til sine respektive sider. Videre er de presset sammen

Enjoy; http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_exchanger

Kan du åpne platekjøleren selv? Før eller etter bruk? Hvis ikke vet du ikke hvordan den ser ut inni ;D Det tenkniske er jo greit, men inspisering etter dritt, avleiringer og oksidering får du ikke gjort med mindre du kan demontere platene. Men, som sagt, om det er et problem er en annen sak ;)

Bjarte H skrev:
BDKnutsen skrev:
Jo, 40 plater med riller, disse er så koblet opp mot innløp og utløps "rørene" til sine respektive sider. Videre er de presset sammen

Enjoy; http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_exchanger

Kan du åpne platekjøleren selv? Før eller etter bruk? Hvis ikke vet du ikke hvordan den ser ut inni ;D Det tenkniske er jo greit, men inspisering etter dritt, avleiringer og oksidering får du ikke gjort med mindre du kan demontere platene. Men, som sagt, om det er et problem er en annen sak ;)

Jeg har aldri hørt om noen som inspiserer innsiden av motstrømskjølerne sine heller, for den saks skyld. Og hvis en har mistanke om avleiringer er det jo bare sirkulere sterkere lut, bokstavelig talt, så forsvinner alt av kalkslagg og liknende. Personlig baker jeg min egen i even på høy temperatur i noen timer for å svi i stykker eventuelt fremmedlegeme, for så å skylle grundig. Har dog aldri sett noe komme ut derfra.

Du får både versjoner som kan åpnes og de som ikke kan åpnes. Er ett pris spørsmål etter hva jeg har erfart. De som selges i øl sjapper er derimot som regel ikke laget for å åpnes.

Etter å ha hørt Frank Werme (tidl. Nøgne Ø) fortelle om hvordan det kan se ut inne i platekjølere, ville jeg nølt litt med å bruke en funnet i en container i alle fall... Tror renholdet er usedvanlig viktig i platekjølere.

Skal man lage noe selv, og må kjøpe f.eks. kobberrør, loddetinn osv på biltema, så ender man fort opp på en mye høyere pris enn det koster å kjøpe fra ebay eller morebeer.com. Jeg fikk en 50 fot 1/2" kobberkjøler for $110 (rundt 600 den gang, nå blir det vel rundt 650) + mva og frakt. Om jeg skulle kjøpt over 15m med kobberrør fra biltema av tilsvarende kvalitet hadde jeg endt på kr. 1600 bare for rørene (rørene brukt i spiralkjøleren fra morebeer er mye tykkere enn de myke rørene man må bruke støttehylser på fra biltema, de tilsvarer 12mm rørene de selger i 2m lengder).

Levert på døren her endte vel prisen på rundt kr. 1200, og jeg sparte masse arbeid. I tillegg var det inkludert koblinger for amerikanske gjenger. Jeg bestilte 2 slangenippler som passet i en annen ordre.

Prisen på ebay og i amerikanske sjapper for deler i rustfritt stål ligger som regel en god del lavere levert hjem på døren i løpet av 10-14 dager (usps), enn det koster på biltema for kobber og messing. Må man handle på clas ohlson blir regnestykket enda gunstigere ifht usa  :ilike:

Kjøpte forøvrig 40 vaniljestenger til kr. 123 på ebay fra usa (til en creme brulee milk stout), i butikken her hjemme koster 1 stusselig vaniljestang over kr. 20  ;D

Jeg er delvis enig, men tykkveggede rør er ikke en fordel i en kjøler. Tynnveggede leder bedre varmen ut av vørteren.

BDKnutsen skrev:
Personlig så bruker jeg en http://www.alfalaval.com/solution-finder/products/cb/Documents/CB77_PCT00121EN.pdf
tar kokende vørter på 25-30 liter til under 18 grader på under 5 minutter, og da strupes kjølevannet.

Hvilken pumpe bruker du til denne? Hvordan takler du humlerester? Bruker du pellets eller hel humle i pose?
Myra bryggelag bruker en platekjøler, men de har en solid pumpe som leverer 6 bars trykk og da fungerer dette fint. Hvis de prøver å bruke en march pumpe som ikke leverer så mye trykk går kjøleren tett etter forholdsvis kort tid.

Må støtte meg til utsagnet om at platekjøler er en fantastisk ting.

Jeg bruker en 50 platers, og nå på vinteren er den så effektiv at jeg må stupe flow på kaldtvannet for å ha mulighet til å treffe pitchtemperatur. Grundig skylling etter bruk kombinert med 2t på 120 grader i ovnen etterfulgt av spyling før bruk er egentlig ikke noe særlig merarbeid i det hele tatt. Baker kjøleren kvelden før mens jeg maler malt og rigger til.

Jeg har bare 4 brygg på denne, ingen infeksjoner. Kommer nok til å ta en lutrens en dag..

25 liter kjølt ned på 4-5 min er ikke å forakte  :)

bruker gode gamle vennen tyngdekraften!

og til gahr, man kan få sopp og drit til å vokse hvor som helst hvis man ikke vasker etter seg.

som sagt, kjørt en del brygg igjennom denne uten problemer av noen slag, og ja den fikk en solid vaskerunde med diverse før den ble brukt.

Du får kjøre lystgass gjennom wort cilleren den holder vist -94 grader så får du en kjempe vørter is

Bare løp og kjøp lystgass i bilen og i wort chiller

Jeg er egentlig ikke så bekymret for infeksjonsfaren med platekjøler, man kan "bake" den i ovnen ved 200C i en halv time, vaske den med
kastisk soda bør man gjøre, eller ett tilsvarende effektivt produkt.
Det som derimot er ganske sikkert er at over tid kommer den til å gå tett og den blir aldri som ny.

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7820.msg70266.html#msg70266
Er blandt annet referert til en Shirron kjølers indre i denne tråden.....så de som trodde at en platekjøler har glatte og rengjøringsvennlige overflater bør ta en titt.

Ja, desinfisert eller sterilisert kan den alltid bli. Å få den helt rein og få ut alt dritt, det er ikke nødvendigvis så lett.

Poenget med å ha en platekjøler er jo og få så stort areal som mulig, hvis man da hadde laget dette med glatte plater så hadde jo det vært utrolig tåplig! dumt og ellers mot hensikten om å ha en platekjøler.

BDKnutsen skrev:
Poenget med å ha en platekjøler er jo og få så stort areal som mulig, hvis man da hadde laget dette med glatte plater så hadde jo det vært utrolig tåplig! dumt og ellers mot hensikten om å ha en platekjøler.

Men man har ikke ett stort areal når den sakte men sikkert tetter seg til.

Vel, sakte men sikkert. Jeg for min del liker å unnagjøre kjølingen på fem min. Men jeg skjønner jo at du er skeptisk, de er jo ikke akkurat rimelige.

Urk, jeg hakke mer å si om denne saken merker jeg. Tvi tvi til trådstarter med kjøleløsning!

Eit anna aspekt man burde tenke på når man skal velge mellom forskjellige kjølesystem er at dypkjøleren kjøler heile batchen ned samtidig, mens platekjøler og motstrømskjøler kjøler ned litt og litt, slik at ein del vørter blir liggende nær kokepunktet uten å koke, og det er ikkje heldig med tanke på produksjon av DMS i vørter. Kor lenge vørteren må ligge før det blir eit problem er eg usikker på, men dette er i hvertfall den faktoren som gjør at eg har valgt dypkjøler.

Tilbake
Topp