yesss endelig i gang med ølbrygging

da va første dag med øl brygging gjennom ført startet rett på med all grain , så titter bort på en dunk med pale ale som står og klukker for seg selv i hjørnet så nu sitter jomfru bryggern med et glass rødvin forran seg og er ganske så fornøyd  :)
mitt nyttårs forsett er og kjøpe minst mulig øl i butikk !
 
daniel-aa skrev:
da va første dag med øl brygging gjennom ført startet rett på med all grain , så titter bort på en dunk med pale ale

Gratulerer. Selv om det er litt tidlig å vurdere resultatet, hvordan synes du dagen gikk?
 
joda synes det gikk meget så bra ! litt små miss på mengde vørter 3 l mindre en forventet men men ! smakte på vørten etter endt koking og humling og syntes det smakte meget så lovende, så gleder meg stort til og få smakt på ølet om noen dager før jeg flasker d !
 
daniel-aa skrev:
titter bort på en dunk med pale ale som står og klukker for seg selv i hjørnet så nu sitter jomfru bryggern med et glass rødvin forran seg og er ganske så fornøyd  :)
Neste gang du brygger kan du sitte med et glass godt hjemmelaget øl ;-)  mens du ser på at det klukker i hjørnet. 
 
daniel-aa skrev:
så gleder meg stort til og få smakt på ølet om noen dager før jeg flasker d !

Jeg er også nybegynner, men har lest mye om faget siden jeg begynte med hjemmebrygging i september -10. Vet ikke hva du mener med "noen dager" - men med fare for å tøye tålmodigheten din - jeg vil anbefale å la ølet stå på gjæringsbøtta minst 3 uker! Dette er et råd som kommer direkte fra hjemmebrygger-guruen John Palmer - sjekk http://www.homebrewtalk.com/f163/secondary-not-john-palmer-jamil-zainasheff-weigh-176837/ - og når du tapper vidunderet på flaske tar det minst 3 uker til før ølen er skikkelig bra! (Spørs på type øl, temperatur og sånt da, kan vel kanskje gå raskere) Men det er utrolig kult å åpne en flaske nå og da i tiden etter flasking, for å se utviklingen fra null kullsyre til skikkelig karbonering, og for å kjenne smaksforskjellen!

En annen fare med å flaske for tidlig er flaskebomber! La gjæren få gjøre seg ferdig og vel så det før du flasker.

Denne hobbyen er en forferdelig øvelse i tålmodighet, ihvertfall fra man begynner til man får opparbeidet seg en såkalt "pipeline" (dvs at man brygger såpass jevnlig at man til enhver tid har en god mengde hjemmebrygg klar for å drikkes).

For øvrig høres jo ølen din veldig god ut!
Relax, don't worry, have a home brew! (hold ut, snart kan du gjøre det!)

Mitt nyttårsforsett er også å kjøpe så lite butikk-fabrikkpils som mulig, så jeg jobber hardt med å få på plass pipeline'n! Gud så tungt det er å vente på at ølen skal bli ferdig.....!
 
hmmm vell joda etter en del lesing fant jeg også ut at ølen burde stå 2 til 3 uker før videre flasking så har leita frem en god porsjon med tålmodighet. så blir ny brygge dag på mandag, må jo barre kjøre på når endelig har tatt dette steget så med mye lesing i forumet hær og ellers andre forum skal man vell få tiden til og gå frem til flasking osv !
så er vell pent nøtt til og rusle på butikken evt polet og handle noen øl !
 
Tilbake
Topp