daniel-aa skrev:
så gleder meg stort til og få smakt på ølet om noen dager før jeg flasker d !
Jeg er også nybegynner, men har lest mye om faget siden jeg begynte med hjemmebrygging i september -10. Vet ikke hva du mener med "noen dager" - men med fare for å tøye tålmodigheten din - jeg vil anbefale å la ølet stå på gjæringsbøtta minst 3 uker! Dette er et råd som kommer direkte fra hjemmebrygger-guruen John Palmer - sjekk
http://www.homebrewtalk.com/f163/secondary-not-john-palmer-jamil-zainasheff-weigh-176837/ - og når du tapper vidunderet på flaske tar det minst 3 uker til før ølen er skikkelig bra! (Spørs på type øl, temperatur og sånt da, kan vel kanskje gå raskere) Men det er utrolig kult å åpne en flaske nå og da i tiden etter flasking, for å se utviklingen fra null kullsyre til skikkelig karbonering, og for å kjenne smaksforskjellen!
En annen fare med å flaske for tidlig er flaskebomber! La gjæren få gjøre seg ferdig og vel så det før du flasker.
Denne hobbyen er en forferdelig øvelse i tålmodighet, ihvertfall fra man begynner til man får opparbeidet seg en såkalt "pipeline" (dvs at man brygger såpass jevnlig at man til enhver tid har en god mengde hjemmebrygg klar for å drikkes).
For øvrig høres jo ølen din veldig god ut!
Relax, don't worry, have a home brew! (hold ut, snart kan du gjøre det!)
Mitt nyttårsforsett er også å kjøpe så lite butikk-fabrikkpils som mulig, så jeg jobber hardt med å få på plass pipeline'n! Gud så tungt det er å vente på at ølen skal bli ferdig.....!