1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Yet another motorisert mølle

En tråd i 'DIY' startet av perolavsen, 26 Mar 2018.

1. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Pyton crush er vel det samme som "utafor"? Om du sammenligner noe med noe som åpenbart er høl i hue, vil du finne store forskjeller. Det er snakk om forskjeller innafor rammene av fornuftige grenser.

2. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Mente ikke utafor. Men crush man kan få av folk som ikke vet hvordan det bør se ut.

3. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da knuser de utafor, gjør de ikke;)?

Grensene er jo ganske vide. Jeg gikk fra 2,5 til 2,2 mm, og kan ikke se at det var noen revolusjon - bortsett fra for weissbier. På 2,5 tror jeg ganske mye av hveten går mer eller mindre uknust gjennom.

Jeg har relativt lange mesketider, til sammen på alle trinn. Og jeg har en ganske anstendig meskeeffektivitet - 82/83% meskeefektivitet med partskylling når jeg brygger øl med OG +/- 1.050 OG. Jeg knuser på 1,2 mm, MM med tre valser. Jeg regner med at effektiviteten ville gå litt opp om jeg gikk ned til 0,9 mm, kanskje 1% eller så. Men jeg ville fått høyere andel opprevne skall - og det er det ikke verd.

Jeg kunne også øke effektiviteten et par prosent ved å tappe tre ganger i stedet for to - men det medfører noen ulemper, og er ikke interessant.

Altså: Det er ting man kan gjøre for å øke effektiviteten som gir en nokså marginal gevinst, og som har noen ulemper som gjør den gevinsten lite fristende å gå etter. Å fukte malten, derimot, virker som noe alle fornuftige bryggere burde gjøre. Så det står på lista over vårforsettene mine:).

Men nå havna vi visst et godt stykke utafor problematikken rundt bruk av garasjemotor:confused:. Sorry, @perolavsen .

4. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hehe, joda. Man kan vel kanskje kalle det utafor. Men det er iallefall knus man kan ende opp med i bryggeriet sitt.

Finn Berger liker dette.
  5. perolavsen

perolavsen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg får ganske jevnt 80% meskeeffektivitet på Speidelen med denne kombinasjonen (85% hvis jeg rører i maltrøret etter heving).
    Syns det er innafor. Jeg skyller med kaldt vann.

6. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Skulle gjerne hatt en link til det adapteret eller koblingen du har mellom motor og mølle. Jeg har en som ikke passer skikkelig...

7. Vinnes Ølet

Vinnes Ølet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ekornskurken liker dette.
  8. perolavsen

perolavsen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er nok de samme ja. 10 mm i begge ender passet hos meg.

Ekornskurken liker dette.
  9. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

10. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

4933AB3F-26CF-481B-B2CF-286879BBA4E1.jpeg Min fungerer endelig, etter flere koblingsbestillinger. Deilig med motorisert mølle, som kan settes på, og jeg trinnløst kan regulere hadtigheten, om enn litt ghetto. År det er sagt kan jeg fortsatt blande mørtel med den ved behov.

11. Olav K

Olav K
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er det noe sånt?

Mjølner mørtelblander 1600w m/2 gir ø140mm visp - MegaFlis.no

Hvilken kobling endte du opp med?

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

12. Olav K

Olav K
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk for svar! Jeg har «keyed 1/2” drive shaft» på mølla. Det vil vel si 12,7mm. Har du noe tilsvarende? De fleste MM har jo 1/2“. På Ali-lenka må man velge blant flere dimensjoner. Hvordan er målene på mørtelblanderens chuck? Takk for hjelpen!

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

13. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Så at det var 1400 watteren jeg hadde og ikke den jeg linket, det var bare fordi 1400 watteren var på tilbud når jeg kjøpte...

Olav K liker dette.

Del denne siden