Yet another motorisert mølle

Du har jo mølle selv så knus en pyton crush en gang og mesk i 60 + evt utmesk. Hvis ikke effektiviteten går ned så blir jeg overrasket. Man kan selvsagt meske lengre. Men hvorfor meske lengre når man kan meske kortere. Evt, mesk to minibatcher hvor du har pyton crush på den ene og fin crush på den andre. Synes de er rart at JP og vennene finner ut at det ikke har noe å si når tusenvis av andre hjemmebryggere har funnet ut at det har noe å si..

Pyton crush er vel det samme som "utafor"? Om du sammenligner noe med noe som åpenbart er høl i hue, vil du finne store forskjeller. Det er snakk om forskjeller innafor rammene av fornuftige grenser.
 
Pyton crush er vel det samme som "utafor"? Om du sammenligner noe med noe som åpenbart er høl i hue, vil du finne store forskjeller. Det er snakk om forskjeller innafor rammene av fornuftige grenser.

Mente ikke utafor. Men crush man kan få av folk som ikke vet hvordan det bør se ut.
 
Mente ikke utafor. Men crush man kan få av folk som ikke vet hvordan det bør se ut.

Da knuser de utafor, gjør de ikke;)?

Grensene er jo ganske vide. Jeg gikk fra 2,5 til 2,2 mm, og kan ikke se at det var noen revolusjon - bortsett fra for weissbier. På 2,5 tror jeg ganske mye av hveten går mer eller mindre uknust gjennom.

Jeg har relativt lange mesketider, til sammen på alle trinn. Og jeg har en ganske anstendig meskeeffektivitet - 82/83% meskeefektivitet med partskylling når jeg brygger øl med OG +/- 1.050 OG. Jeg knuser på 1,2 mm, MM med tre valser. Jeg regner med at effektiviteten ville gå litt opp om jeg gikk ned til 0,9 mm, kanskje 1% eller så. Men jeg ville fått høyere andel opprevne skall - og det er det ikke verd.

Jeg kunne også øke effektiviteten et par prosent ved å tappe tre ganger i stedet for to - men det medfører noen ulemper, og er ikke interessant.

Altså: Det er ting man kan gjøre for å øke effektiviteten som gir en nokså marginal gevinst, og som har noen ulemper som gjør den gevinsten lite fristende å gå etter. Å fukte malten, derimot, virker som noe alle fornuftige bryggere burde gjøre. Så det står på lista over vårforsettene mine:).

Men nå havna vi visst et godt stykke utafor problematikken rundt bruk av garasjemotor:confused:. Sorry, @perolavsen .
 
Da knuser de utafor, gjør de ikke;)?

Grensene er jo ganske vide. Jeg gikk fra 2,5 til 2,2 mm, og kan ikke se at det var noen revolusjon - bortsett fra for weissbier. På 2,5 tror jeg ganske mye av hveten går mer eller mindre uknust gjennom.

Jeg har relativt lange mesketider, til sammen på alle trinn. Og jeg har en ganske anstendig meskeeffektivitet - 82/83% meskeefektivitet med partskylling når jeg brygger øl med OG +/- 1.050 OG. Jeg knuser på 1,2 mm, MM med tre valser. Jeg regner med at effektiviteten ville gå litt opp om jeg gikk ned til 0,9 mm, kanskje 1% eller så. Men jeg ville fått høyere andel opprevne skall - og det er det ikke verd.

Jeg kunne også øke effektiviteten et par prosent ved å tappe tre ganger i stedet for to - men det medfører noen ulemper, og er ikke interessant.

Altså: Det er ting man kan gjøre for å øke effektiviteten som gir en nokså marginal gevinst, og som har noen ulemper som gjør den gevinsten lite fristende å gå etter.

Men nå havna vi visst et godt stykke utafor problematikken rundt bruk av garasjemotor:confused:. Sorry, @perolavsen .

Hehe, joda. Man kan vel kanskje kalle det utafor. Men det er iallefall knus man kan ende opp med i bryggeriet sitt.
 
Jeg får ganske jevnt 80% meskeeffektivitet på Speidelen med denne kombinasjonen (85% hvis jeg rører i maltrøret etter heving).
Syns det er innafor. Jeg skyller med kaldt vann.
 
Skulle gjerne hatt en link til det adapteret eller koblingen du har mellom motor og mølle. Jeg har en som ikke passer skikkelig...
 
Takk for svar! Jeg har «keyed 1/2” drive shaft» på mølla. Det vil vel si 12,7mm. Har du noe tilsvarende? De fleste MM har jo 1/2“. På Ali-lenka må man velge blant flere dimensjoner. Hvordan er målene på mørtelblanderens chuck? Takk for hjelpen!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Så at det var 1400 watteren jeg hadde og ikke den jeg linket, det var bare fordi 1400 watteren var på tilbud når jeg kjøpte...
 
Motorisert mølle med garasjeportåpner-motor.
Kjøpte 10mm kobling på eBay for å koble mølle og motor sammen
Går ganske tregt, men med 6-7 kg malt om gangen er det helt til å leve med. Spesielt når motoren var gratis!

4wvgKRi.jpg



Hei. Hva heter den koblinga på ebay. Holder på med lignende prosjekt.
 
Tilbake
Topp