Nå vet jeg ei - bør det bli Speidel på meg...?

Jeg har speidel og er meget fornøyd med det. Men jeg kjøper ikke argumentet med at speidel gir bedre og mer reproduserbart øl. God kontroll på meskingen kan en ha med enklere oppsett også. Og jeg tror ikke mange her inne vil være i stand til å kjenne forskjellen på et øl som har hatt ett avvik på ett par grader i en ti minutters tid. Så store er rett og slett etter min mening ikke utslagene av meskeprosessen. Min påstand er derfor at man får akkurat like godt øl med bratsberg og BB eller andre oppsett for den saks skyld.

Så hva er da greia med speidel. For min del er det automatiseringen kombinert med nøyaktigheten. Etter at jeg har satt inn malten kan jeg gjøre andre ting i rundt to timer (selv om jeg av og til er nede å sjekker likevel) i trygg forvisning om at alt går som det skal. Skyllingen går fort (kanskje for fort). Min påstand er at arbeidsmengden er vesentlig mindre med speidel. Det er rett og slett mye enklere og mye mindre jobb. Men at man nødvendigvis får bedre og mer reproduserbare øl er jeg i liten grad med på. Det krever noe mer å få kontroll på enklere oppsett, men slett ikke all verden det heller.

Min beste og viktigste investering for bedre og mer reproduserbare øl er et vinskap fra samsung. Med dette kombinert med påklistret termometer har jeg stålkontroll på gjæringstemperaturen. Det er for meg svært mye viktigere.

Ville jeg ha anbefalt Speidel. Hver dag hele uken.

mvh
Bårdd
 
+1 på det Bårdd sier. Jeg vurderte alle alternativer selv, men endte på Speidel utelukkende fordi jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at hadde jeg ikke valgt den løsningen som gjorde bryggedagen lettest mulig, hadde det blitt produsert mindre øl...
 
Høres bra ut :) Jeg er helt fersk, og ønsker meg som sagt helt komplett Speidel bryggeri. Setter stor pris på om noen kan dele hvilket utstyr de bruker, og vil anbefale, sammen med Speidel. Har lett endel på forumet, uten å finne en komplett "Speidel-liste"... Håper noen vil dele :)
 
Der klarte jeg ikke vente lengre…
Speidel 50 L bestillt av Petit, sammen med kjøler, maltkvern, maltøse, termometer, oechlevekt, måleglass, kort maltrør, vaskesett, 4 gjæringskar, 2 corneliusfat med CO2-flaske og kapseltang. Håper jeg har fått med meg det viktigste. Det blir en lang måned å vente på Speidelen….. :/
 
Gratulerer, du har mye godt i vente :)

Ventetiden kan du ev. bruke på en bok - hvis du ikke har fordypet deg i noe slikt ennå kan jeg anbefale "How to brew" med John Palmer, en ypperlig bok som tar for seg det aller meste. Den kan leses gratis på nett: http://www.howtobrew.com/intro.html
Personlig kjøpte jeg en e-utgave som jeg leste på sengekanten, vel anvendte penger!
 
Bare for å få klarhet i noe om Braueule II (Bryggeugla :) ) er det noe jeg ikke har fått klarhet i.
Gjennomgangen til Gahr som det er link til hos Petit, var klargjørende, men det er noe jeg ikke ser klart for meg; det er skylling og overføring av vørteren fra meskekjelen til kokekjelen. Jeg ser på youtube at noen bruker noe ordentlig jallautstyr med varmtvannsbeholder høyt og overrislingsanlegg.
Jeg vil helst unngå for tunge løft. Er det mulig å bruke pumpe for overføring av vørteren til kokekjelen eller må man sette i forskjellig høyde og tappe direkte, for så evt. å løfte kokekjelen opp fra gulvet igjen? Hadde håpet på en mer "elegant" løsning.
 
Eirik, jeg har 'bare' 20l speidelen (en av de tingene jeg angrer på :D ). Har du speidel, kjøler og kvern er det ikke noe mere 'must'. Men jeg ser du har startet fat allerede, det er jo bra. Men to fat blir altfor fort for lite. Jeg har 6 fat til 20 literen + ca 120 halvliterflasker (smertefult av-etikettede nøgne ø saker), så for meg er en batch=ett corneliusfat eller 36 flasker. De to fatene dine vil ikke holde til første batch engang ! Jeg har 7 gjæringskar, hvorav ett nå er påmontert kran og flaskefyller til de gangene jeg velger gå rett på flaske (spesielt langtidslagret juleøl etc)

Første del av bryggerikarriæren kommer du til å brygge så mye du kan, kjøp noen ekstra dunker på europris til 119,- med en gang. Kjør på med flere cornelius også, har du først gått den veien er 2 stk for lite (spesielt med en 50l speidel). De er meget praktiske med tanke på lagring, tid til tapping etc et, men du må ha nok.
 
Takk for tips, Risvold! Jeg tenkte dette første kjøpet var en god start, men ser nok at det fort kan fylles opp. Har heldigivis Europris rett i nabolaget :D
 
Da ble det oppgradering til speidel 50l for min del, det andre utstyret tok alt for stor plass(en unskyldning må jeg jo ha for å blåse ca 20 000).
Regner med det blir betydelig mer brygging fremover med nytt utstyr på plass :)
 
Da ble det oppgradering til speidel 50l for min del, det andre utstyret tok alt for stor plass(en unskyldning må jeg jo ha for å blåse ca 20 000).
Regner med det blir betydelig mer brygging fremover med nytt utstyr på plass :)

Godt valg, du vil få mye glede av den. Og når du ikke bruker den, kan du ha den stående i stua som pynt!
 
Tilbake
Topp