1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Nå vet jeg ei - bør det bli Speidel på meg...?

En tråd i 'Speidel Braumeister' startet av Morten K. Agerup Myhr, 6 Jul 2010.

  1. roba

    roba
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Hamar
    Jeg har bestilt en Speidel 20 liter. For min del er det viktigere å kunne brygge mindre batcher og kunne lage forskjellige typer øl. Med en 50 liter blir det myyyye å tylle i seg hvis det ikke blir vellykket.... Med en 20 liter kan du jo også brygge 2 ganger på samme dag.
    På maltkverna kan du bytte ut sveiv med en skrue - og sette drillen på denne, da går det unna.
     
  2. Oddvar Demmo

    Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Gvis det er coronamøllen det er snakk om er det ikke grunn til bekymring, har den selv og har ikke problemer med den.
    Jeg har byttet ut slipesteinen, (den var gammel og røk) til en Hilti te10 jeg har fra før, det går  fort å male 20 Kilo. Skruemaskiner kan ryke fort.
     
  3. Ramsvatn

    Ramsvatn
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Rykene
    Dette skjønner jeg ikke helt..   Hvis man klarer å brygge et godt øl er det ikke da morro å ha endel flasker av det som man kan dele med gode venner og familie? Hvis man brygger 20liter (40halv litere), da har man jo drukket opp alt sammen lenge før det er ordentlig modnet, og man har helst lyst til å ha det for seg selv fordi man ikke har så mange flasker?
    De fleste øl man lager selv har jo en holdbarhet på flere år.

    Jeg brygger ofte 200liter om gangen. Jeg gir bort mye, men jeg klarer ikke å dekke "etterspørselen" venner og familie kan ikke få nok ;-)

    Hvis jeg skulle kjøpe Speidel, er jeg ikke i tvil om hvilken jeg ville ha kjøpt (har ikke råd til 200literen) jeg hadde kjøpt 50literen.
    Da får man enten dobbelt så mye godt øl eller dobbelt så mye dårlig øl. Hvis man er nøye så bør det ikke bli så mye dårlig øl. Jeg har enda ikke kastet en liter, men om den dagen kommer så kjører jeg 200 liter rett i vasken ;-), men det bekymrer meg ikke i det hele tatt.  Jeg husker nemlig alle de gangene øllet har blitt vellykket og man har flere hundre flasker med nydelig øl ;-)
     
  4. Jonask

    Jonask
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Akershus
    Ser den! Men for å forsvare 20l litt.
    En av fordelene med Speidel er vel at man ganske så nøyaktig kan reprodusere samme ølet - Samme oppskrift og samme program. Mao man kan jo bare kjøre den i to omganger, om man ønsker en større batch :saadoevt:
     
  5. roba

    roba
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Hamar
    Jeg kan skjønne deg Ramsvatn (det er vel derfor jeg kunne tenkt meg å være med på en bryggedag). Det er litt fasinerende med store batcher. Jeg brygget før (uten sammenligning med deg) mye rart, dette var i forrige århundre! og det ble eksprimentert med sprittilsetting i lettøl (à la det som ble gjort på Island), brygget med og uten husgjær, einer og gud vet hva .......

    Jeg har nå kommet dit hvor jeg vil lage godt øl som kan kopieres og justeres. Jeg lager også forskjellige typer, leser om de og morer meg med å tilpasse oppskriften til det jeg synes passer meg. Plassmessig passer det også ha et lite bryggeri (dette skal jeg ha med på gammelhjemmet.... lure det bare på plass inne i det ene skapet....)
    Også er "fredet" når jeg brygger. Jeg tar på meg Nøgne Ø skjorta og da vet alle at det ikke er verdt å maseomaltmuligtullogtøys  ;D Greit å ha noen sånne dager i måneden også :ilike:
     
  6. Gahr

    Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    For å bidra litt til økt forvirring: Brumas Brau Eule på 34 liter (kan lage inntil 30 liter øl, meskekar med plass til 36 liter) er også et alternativ. Jeg kommer til å bruke en slik fremover, og synes maskinen virker lovende (kun ett brygg unnagjort foreløpig). Mer arbeid enn med Speidel, men en del muligheter speidelen ikke har, og større maltkapasitet.
     
  7. Børge B

    Børge B
    Expand Collapse
    Dommer

    Bosted:
    Melhus
    Kan du spesifisere nærmere Gahr ?
    Hvorfor mer arbeid ?
    Hvilke muligheter ?
     
  8. Gahr

    Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Ok. Jeg kommer til å komme tilbake til dette i litt mer veloverveide ordelag etterhvert. Saken er at jeg låner en BrauEule av Ola Skarland og Petit, nettopp for å evaluere den og komme med noen tanker om bruken (Selvsgt en gylden mulighet til å teste ut interessant bryggeutstyr jeg absolutt ikke kunne si nei til!). Jeg har forøvrig ikke særlig stor erfaring med Speidel, men har vært med på noen brygg, så jeg kjenner prinsippene greit. Men noen raske tanker:

    BE kommer i en 20-liters- og en 34-litersutgave. Jeg låner den største. Kokekaret er på 34 liter og meskekaret er på 36 liter, noe som gir en muligheter til å lage 20-25 liter øl (altså omtrent samme volum som 20-literen til Speidel) med praktisk talt ubegrenset OG. Jeg har ikke testet ut hvor mye malt meskegryta kan ta, men det vil gå smertefritt med 10 kg, noe som vil gi øl med OG på over 1.100 uten bruk av ekstrakt. Meningen er at det skal gå an å lage inntil 30 liter øl i den, men da vil man selvsagt minske den potensielle OG-en i brygget.

    Siling og skylling foretas som i "vanlige" bryggerier (altså trenger man en anordning for skylling, jeg bruker en kjølebag til varmtvannet, noe man selvsagt ikke trenger til Speidel), ikke ved at man heiser opp hele mesken. Dette gir (i alle fall potensielt) mindre grums og stabilt utbytte. Man kan selvsagt kjøre batch-sparging også. Skylleprosessen tar selvsagt lengre tid enn den gjør med Speidel, men jeg liker prinsippet til BrauEulen bedre. Jeg har fått ca. 85 % utbytte, noe som er det samme som jeg får i plastic fantastic-bryggeriet mitt.

    Kokekaret har en whirlpool-funksjon. Whirlpoolen går under kokingen, men ved å bruke skyllesekvensen i maskinens vaskeprogram, kan man kjøre whirlpool under nedkjøling. Dette gir rask kjøling og god samling av trub og pelletsrester i senter av karet., og man får med lite trub over i gjæringskaret. Samtidig kan man også kjøre whirlpoolen uten kjøling, og slik etterlikne kommersielle bryggeriers whirlpool-humling.

    Programmeringen er ganske enkel, og man kan enkelt hoppe fram og tilbake mellom de forskjellige prosessene når man kjører manuelt program.

    Jeg har i utgangspunktet ingenting i mot Speidel (og det er jo mange som ettertrykkelig har bevist at man kan lage godt øl med den, den avgjørende faktoren er selvsagt bryggeren!), men maltkapasiteten, skylleprosessen og whirlpoolen gjør at jeg liker BrauEule bedre. Det skal riktignok sies at jeg ikke er spesielt opptatt av at bryggingen skal være enklest mulig, jeg mener det er rutine som er viktigst, etterhvert som man kjenner utstyret sitt går det automatikk i svært mye, men man jobber mer med BrauEulen.

    Prismessig ligger BrauEulen kanskje litt over Speidel, men man får en del ting med om man kjøper den (flasker, gjæringsfat osv.). Og jeg regner med man kan kjøpe maskinen uten tilbehøret også. Petit har bare 20-litersversjonen liggende ute på nettsidene, men jeg antar Ola skaffer 34-literen også. Ring ham for å høre om faktiske priser.

    Som sagt skal jeg forfatte litt mer om dette. Og for ordens skyld: Jeg blir ikke sponset av Petit for dette på noen annen måte enn at jeg får låne utstyret en god stund (men det er jo kult nok i seg selv!).
     
  9. gustavf

    gustavf
    Expand Collapse
    Sentralstyre

    Jeg har så vidt prøvd BrauEule på fjorårets øl- og matfestival i Oslo og kan gå god for det meste Gahr skryter av. Min korte oppsummering er at BrauEule er et minibryggeri, mens Speidel Braumeister er minianlegg for hjemmeproduksjon av øl. Sagt på en annen måte: Med BrauEule er du nærmere et typisk bryggerioppsett, der Speidel i større grad har gjort om på utstyret såpass mye at du ikke lenger finner noe meskekar, varmtvannstank eller egentlig kokekar.
     
  10. Gahr

    Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Godt formulert!
     
  11. neslekkim

    neslekkim
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Du har vel brygget noen runder på dette nå?, hvordan er langtidserfaringene?

    Ser på websidene til Petit at meskingen foregår med damp?, stemmer dette?
    Og du må altså ha kjølebag eller tilsvarende for skylling?, så med BrauEule så blir det noe mer omfangsrikt utstyr sammenlignet med Speidel?
     
  12. Gahr

    Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Joda, jeg har fått litt mer erfaring nå. Jeg sendte en liten beskrivelse av prosessen til en kar som stilte noen spørsmål om brygingen for en tid tilbake. Han hadde henvendt seg til Ola Skarland, som henviste ham til meg. Under er svarene jeg gav ham gjengitt.

    Temperaturreguleringer i mesken foregår emd damp på den måten at det ledes damp fra kokekjelen inn i bunnen av meskekaret. Mekanismen bør modifiseres litt (beskrevet under), men det gjøres meget enkelt. Jeg bruker en kjølebag til skyllevann for å kunne kjøre kontinuerlig skylling. Om man vil batch sparge, bruker man ikke kjølebag. Opplegget er litt mer omfangsrikt enn med speidel, men siden jeg ikke er så opphengt i den arbeidsbesparelsen speidelen gir (som etter egen erfaring ikke egentlig er så ENORM i forhold til slik jeg har holdt på...), betyr veies dette opp av de tingene jeg liker bedre med Brau Eulen; skyllesystemet og whirlpool-funksjonen.

    Jeg vil skrive en mer utfyllende bruksbeskrivelse etter noen flere gangers bruk, men altså: her er svaret jeg sendte til karen som spurte.

    BRYGGING MED BRAU EULE

    Custom-programmet

    Jeg bruker ikke det den preprogrammerte funksjonen i det hele tatt. Det er langt mer omstendelig enn det man trenger. Som regel mesker jeg i to steg i custom-mode; 65 minutter på vanlig mesketemperatur (et sted rundt 65 C) og en mash-out på 78 C i 5 min.

    Jeg gjør følgende: koker opp 15 liter vann i BrauEulen, og samtidig varmer jeg opp ønsket mengde meskevann i meskegryta på komfyren. Dette vannet varmer jeg opp til det er ca. 3-4 C høyere enn ønsket mesketemperatur. Jeg timer dette slik at koking og ønsket temperatur i meskegryta nås omtrent på likt. Så tilsetter jeg maltet i meskegryta, rører godt og setter i gang meskeprogrammet. Jeg kobler til dampslangen og lar programmet kjøre. For at temperaturen i gryta skal holdes jevn, har jeg satt på en hevert-klemme på dampslangen, slik at jeg kan stenge for dampen når mesken holder ønsket temperatur. Den åpnes når det trengs oppvarming.

    Når det gjelder programmerningen, er den enkel. Man klikker seg inn på meskefunksjonen. Her kan man legge inn i alt 6 trinn (dette vet du sikkert allerede). Jeg stiller inn på ønsket temperatur og tid i to steg, og setter de resterende stegene til 2 C og 0 min. Som du gjerne har merket er det en fordel å røre i mesken under oppvarming, for at temperaturen skal bli jevn.

    Et annet tips er også at man (særlig ved lange raster i meskingen) en god stund før oppvarmingen skal starte, trekker termometersonden ut av mesken. Da "lurer" man maskinen til å tro at temperaturen i mesken har sunket, og den starter oppvarmingen av vannet i kokekarete. Siden det er dampen fra denne kokingen som skal varme opp mesken, er det viktig at man har skikkelig koking. Om det ikke koker, blåses det bare luft inn i mesken, noe som fort får temperaturen til å synke noen grader i stedet for å starte selve oppvarmingen av mesken. Siden mesken gjerne har holdt rett temperatur en stund, ha kokevannets temperatur gjerne sunket en del, og dette kan gjøre at det tar none minutter før man oppnår skikkelig dampproduksjon igjen. Når vannet har nådd koking (noe man merker på bevegelsen i maskinen), kan man heller sette termometeret tilbake i mesken).

    Humling

    Jeg lar alltid vørteren koke i 90 minutter, og tilsetter bitterhumle etter 30 miutters koking. Om du vil tilsette den tidligere, er det selvsagt greit. Hvis du vil tilsette den fra starten av koketiden, gjør du det. Jeg programmerer inn 90 minutter og 100 C i kokingen, men ser på maskinen jeg bruker at temperaturen sjelden viser mer enn 98 C. Likevel koker det som bare juling, så det er ikke så nøye hva som står på displayet. Når jeg merker det koker, starter jeg nedtellingen på nytt.

    Ved tilsetting av humle underveis, må du slå av kokingen og slippe dampen underveis. Det jeg gjør, er å stoppe kokingen, og forsiktig slippe ut dampen ved å løfte på "lokket" på pipa. Her må man være forsiktig, om man ikke ønsker å bli nedsprøytet av kokende vørter! Når trykket er nede, slipper jeg pellets ned i hullet i pipa, deretter starter jeg kokingen igjen.

    Jeg vil ikke anbefale deg å bruke blomst i BrauEulen. Hvis du bruker blomst løst i den, vil du ganske raskt kunne tette pumpa, og om du bruker pose, må du løfte av hele lokket hver gang du skal ha noe oppi. Pellets tetter ikke pumpa, og er lettere å slippe ned i hullet i pipa. Jeg har en trakt med rimelig stor åpning som jeg har tilpasset til formålet.

    Når pelletsene er oppi og man skal starte kokingen igjen, må man programmere koketiden inn på nytt, dersom man ønsker å fortsette nedtellingen fra der man slapp. Hvis man ikke gjør det, starter den bare å telle ned fra den opprinnelige tiden (i mitt tilfelle altså 90 min.). Dette må gjøres for hver tilsetning. Akkurat dette her er kanskje litt upraktisk, men det går greit. Ellers kan man selvsagt se bort fra nedtellingen på displayet og heller bruke en egen klokke.

    Kjøling

    I bruksanvisningen står det at man skal la vørteren kjøle over natten i maskinen. Det kan man selvsagt gjøre, men for å sikre at man feller ut mest mulig trub, og ikke trekker ut unødig mye bitterhet av humlen og også bevarer mest mulig av humlens aroma, bør man definitivt kjøle ned på annet vis. Jeg gjør slik:

    Jeg bruker en vanlig nedsenkbar kobberspiral koblet til kjøkkenvasken. Et par minutter før koketiden er over, tar jeg av lokket på maskinen, setter spiralen nedi (ofte sammen med at jeg tilsetter en dose aromahumle), og lad kokingen gå til den er ferdig. Så skrur jeg på vannet i kjøleren. For at kjølingen skal være effektiv, setter jeg på kokeprogrammet igjen, men stiller temperaturen på "kokingen" ned til 2 C. Når man så setter på "kokingen", vil whirlpoolen starte, og man kan samtidig lese av temperaturen i vørteren på displayet. Som regel har jeg nådd 18 C på under 20 minutter (avhengig av hvor kaldt vannet i kjøleren er, selvsagt).

    Koking med lokket på

    Jeg koker alltid med lokket på, og har dampslangen koblet til meskegryta (som fortsatt er fullt av malt) underveis. Jeg opplever da at jeg typisk får en fordamping på ca 9 % per time, noe som er helt fint i forhold til hva som er ønskelig i ølbrygging. Fordelen med å lede dampen inn i mesken, er at man slipper damp i huset (jeg brygger på kjøkkenet), og det lukter ganske mye mindre underveis også (for de som har koner som av en eller annen grunn er konstruert slik at de ikke liker lukten av brygging, vil dette være et stort pluss med Brau Eulen, men heldigvis er min kone av den sorten som liker lukten).

    Håper disse avsnittene besvarte noen av spørsmålene dine!

    Mvh. Gahr Smith-Gahrsen
     
  13. neslekkim

    neslekkim
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Virker å være en kurrant maskin, med whirlpool, meskemulighetene og jeg likte patenten din for å lede dampen bort så man slipper den i kjøkkenet, ikke at jeg synes det lukter ille, men det blir rått og dampete i kjøkkenet når man koker..

    Har du sett om det er noen grunn til at du må stoppe kokingen for å tilsette humlen?, er det fordi hatten konsentrerer den såpass at det er fare for å bli skoldet?
    Skulle jo anta at tyskerne også tilsetter humle underveis, men de gjør kanskje ikke det?
     
  14. Gahr

    Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    La meg si det enkelt. Stopp kokingen før du tilsetter humle! Kokingen er såpass kraftig at det spruter heftig ut av hullet i "pipa" om du ikke gjøre det. Og det spruter ikke lite. Heldigvis var jeg forsiktig da jeg fant det ut... Kunne fort ha skoldet meg, ja. Det ble med en liten vaskejobb på kjøkkenbenk og -gulv.

    Det er klart tyskerne tilsetter en del humle underveis, men han som har laget bryggeriet har kanskje ikke allverden av peiling på øloppskrifter. Akkurat dette er nok Bryggeuglens største svakhet, men det er ikke egentlig videre problematisk. 
     
  15. neslekkim

    neslekkim
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Ser IKEA sier at det minste Lack bordet tåler 25 kilo, men det går fint med full speidel på det?, den skjærer seg ikke nedi pappmassen?
    ser føttene på Speidelen er noe skarpe, så jeg vil ikke plassere den på kjøkkenbordet eller gulvet, uansett vil vel lack bordet gi en bedre arbeidshøyde hvis det tåler å bli brukt slikt.
    Lack bordene er jo latterlig billige, så kommer jeg meg bare til Ikea så må jeg vel prøve uansett.

    Ellers, det å pakke bort speidelen med orginal kjøleren, da får du ikke lukket lokket, eller er det noe jeg har misset?, kanskje ta bort silplatene og legge oppi de til slutt?
     
  16. neslekkim

    neslekkim
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Nei, må vel svare meg selv på det siste der, får fortsatt ikke kjøleren godt nok nedi med silplatene ute.
    Får vel finne en stor søppelsekk og tre over aparatuset.
     
  17. gustavf

    gustavf
    Expand Collapse
    Sentralstyre

    Jeg har brukt Lack-bordet snart et år uten problemer, men burde kanskje bytte til et nytt før det blir for oppmorknet av vørtersøl. Det er jo ei overkommelig investering (ser de koster 39 kr for tida).

    Du får ikke kjøleren nedi og lokket på samtidig.
     
  18. neslekkim

    neslekkim
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Ja, 39 kroner er.. vel.. det koster meg mange ganger mer å få fraktet hjem et slikt bord, så jeg tenker jeg tar et dusin hvis jeg først får muligheten. :)

    Tenker en bit voksduk kan være smart å legge på også, men har tidligere observert kvaliteten på endel Ikea møbler, de består jo ofte av presset papp, og slik føttene på speidel er så blir det jo endel trykk som ikke er for mye fordelt utover..
    Men siden du har brukt et slikt såpass lenge så burde det jo holde, evt legge på en plate vannvast kryssfiner engang. (Fikk meg ei plate med vannfast kryssfinner nå i jula, som jeg skal montere maltmølla på etterhvert, når jeg bare får meg en motor)
     
  19. gustavf

    gustavf
    Expand Collapse
    Sentralstyre

    Selve bordplata klarer seg ganske bra, men beina ser ut til å gå litt i oppløsning etterhvert.
     
  20. Morten K. Agerup Myhr

    Morten K. Agerup Myhr
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    2016 Frogner
    Hmmm - skulle du sett?!?  Stefan sendte en ørlite grann forsinket julegave, med ankomst idag.....

    MM
     

Del denne siden