Joda, jeg har fått litt mer erfaring nå. Jeg sendte en liten beskrivelse av prosessen til en kar som stilte noen spørsmål om brygingen for en tid tilbake. Han hadde henvendt seg til Ola Skarland, som henviste ham til meg. Under er svarene jeg gav ham gjengitt.
Temperaturreguleringer i mesken foregår emd damp på den måten at det ledes damp fra kokekjelen inn i bunnen av meskekaret. Mekanismen bør modifiseres litt (beskrevet under), men det gjøres meget enkelt. Jeg bruker en kjølebag til skyllevann for å kunne kjøre kontinuerlig skylling. Om man vil batch sparge, bruker man ikke kjølebag. Opplegget er litt mer omfangsrikt enn med speidel, men siden jeg ikke er så opphengt i den arbeidsbesparelsen speidelen gir (som etter egen erfaring ikke egentlig er så ENORM i forhold til slik jeg har holdt på...), betyr veies dette opp av de tingene jeg liker bedre med Brau Eulen; skyllesystemet og whirlpool-funksjonen.
Jeg vil skrive en mer utfyllende bruksbeskrivelse etter noen flere gangers bruk, men altså: her er svaret jeg sendte til karen som spurte.
BRYGGING MED BRAU EULE
Custom-programmet
Jeg bruker ikke det den preprogrammerte funksjonen i det hele tatt. Det er langt mer omstendelig enn det man trenger. Som regel mesker jeg i to steg i custom-mode; 65 minutter på vanlig mesketemperatur (et sted rundt 65 C) og en mash-out på 78 C i 5 min.
Jeg gjør følgende: koker opp 15 liter vann i BrauEulen, og samtidig varmer jeg opp ønsket mengde meskevann i meskegryta på komfyren. Dette vannet varmer jeg opp til det er ca. 3-4 C høyere enn ønsket mesketemperatur. Jeg timer dette slik at koking og ønsket temperatur i meskegryta nås omtrent på likt. Så tilsetter jeg maltet i meskegryta, rører godt og setter i gang meskeprogrammet. Jeg kobler til dampslangen og lar programmet kjøre. For at temperaturen i gryta skal holdes jevn, har jeg satt på en hevert-klemme på dampslangen, slik at jeg kan stenge for dampen når mesken holder ønsket temperatur. Den åpnes når det trengs oppvarming.
Når det gjelder programmerningen, er den enkel. Man klikker seg inn på meskefunksjonen. Her kan man legge inn i alt 6 trinn (dette vet du sikkert allerede). Jeg stiller inn på ønsket temperatur og tid i to steg, og setter de resterende stegene til 2 C og 0 min. Som du gjerne har merket er det en fordel å røre i mesken under oppvarming, for at temperaturen skal bli jevn.
Et annet tips er også at man (særlig ved lange raster i meskingen) en god stund før oppvarmingen skal starte, trekker termometersonden ut av mesken. Da "lurer" man maskinen til å tro at temperaturen i mesken har sunket, og den starter oppvarmingen av vannet i kokekarete. Siden det er dampen fra denne kokingen som skal varme opp mesken, er det viktig at man har skikkelig koking. Om det ikke koker, blåses det bare luft inn i mesken, noe som fort får temperaturen til å synke noen grader i stedet for å starte selve oppvarmingen av mesken. Siden mesken gjerne har holdt rett temperatur en stund, ha kokevannets temperatur gjerne sunket en del, og dette kan gjøre at det tar none minutter før man oppnår skikkelig dampproduksjon igjen. Når vannet har nådd koking (noe man merker på bevegelsen i maskinen), kan man heller sette termometeret tilbake i mesken).
Humling
Jeg lar alltid vørteren koke i 90 minutter, og tilsetter bitterhumle etter 30 miutters koking. Om du vil tilsette den tidligere, er det selvsagt greit. Hvis du vil tilsette den fra starten av koketiden, gjør du det. Jeg programmerer inn 90 minutter og 100 C i kokingen, men ser på maskinen jeg bruker at temperaturen sjelden viser mer enn 98 C. Likevel koker det som bare juling, så det er ikke så nøye hva som står på displayet. Når jeg merker det koker, starter jeg nedtellingen på nytt.
Ved tilsetting av humle underveis, må du slå av kokingen og slippe dampen underveis. Det jeg gjør, er å stoppe kokingen, og forsiktig slippe ut dampen ved å løfte på "lokket" på pipa. Her må man være forsiktig, om man ikke ønsker å bli nedsprøytet av kokende vørter! Når trykket er nede, slipper jeg pellets ned i hullet i pipa, deretter starter jeg kokingen igjen.
Jeg vil ikke anbefale deg å bruke blomst i BrauEulen. Hvis du bruker blomst løst i den, vil du ganske raskt kunne tette pumpa, og om du bruker pose, må du løfte av hele lokket hver gang du skal ha noe oppi. Pellets tetter ikke pumpa, og er lettere å slippe ned i hullet i pipa. Jeg har en trakt med rimelig stor åpning som jeg har tilpasset til formålet.
Når pelletsene er oppi og man skal starte kokingen igjen, må man programmere koketiden inn på nytt, dersom man ønsker å fortsette nedtellingen fra der man slapp. Hvis man ikke gjør det, starter den bare å telle ned fra den opprinnelige tiden (i mitt tilfelle altså 90 min.). Dette må gjøres for hver tilsetning. Akkurat dette her er kanskje litt upraktisk, men det går greit. Ellers kan man selvsagt se bort fra nedtellingen på displayet og heller bruke en egen klokke.
Kjøling
I bruksanvisningen står det at man skal la vørteren kjøle over natten i maskinen. Det kan man selvsagt gjøre, men for å sikre at man feller ut mest mulig trub, og ikke trekker ut unødig mye bitterhet av humlen og også bevarer mest mulig av humlens aroma, bør man definitivt kjøle ned på annet vis. Jeg gjør slik:
Jeg bruker en vanlig nedsenkbar kobberspiral koblet til kjøkkenvasken. Et par minutter før koketiden er over, tar jeg av lokket på maskinen, setter spiralen nedi (ofte sammen med at jeg tilsetter en dose aromahumle), og lad kokingen gå til den er ferdig. Så skrur jeg på vannet i kjøleren. For at kjølingen skal være effektiv, setter jeg på kokeprogrammet igjen, men stiller temperaturen på "kokingen" ned til 2 C. Når man så setter på "kokingen", vil whirlpoolen starte, og man kan samtidig lese av temperaturen i vørteren på displayet. Som regel har jeg nådd 18 C på under 20 minutter (avhengig av hvor kaldt vannet i kjøleren er, selvsagt).
Koking med lokket på
Jeg koker alltid med lokket på, og har dampslangen koblet til meskegryta (som fortsatt er fullt av malt) underveis. Jeg opplever da at jeg typisk får en fordamping på ca 9 % per time, noe som er helt fint i forhold til hva som er ønskelig i ølbrygging. Fordelen med å lede dampen inn i mesken, er at man slipper damp i huset (jeg brygger på kjøkkenet), og det lukter ganske mye mindre underveis også (for de som har koner som av en eller annen grunn er konstruert slik at de ikke liker lukten av brygging, vil dette være et stort pluss med Brau Eulen, men heldigvis er min kone av den sorten som liker lukten).
Håper disse avsnittene besvarte noen av spørsmålene dine!
Mvh. Gahr Smith-Gahrsen