Nå vet jeg ei - bør det bli Speidel på meg...?

Føler for å presisere en sak: Petit representerer Speidel (i Norge - som Ola skriver). Det er ikke dermed sagt at han har agenturet. Det er heller ikke noe som er i veien for parallellimport i Norge etter gjeldende EU-regler.

Var og snakket med Mats og Jan Andre på Vin og Bar i går. De tar gjerne noen telefoner og ser hva de kan tilby. Det må imidlertid være snakk om noen enheter for at det skal være noen vits, og at "vi" kommer med noe konkret.

For min del leker jeg med tanken på følgende utstyr:
  • Braumeister 50l
    Kjølesløyfe
    Isolasjonskappe
    Kort meskerør for "halve" brygg.

Fra Danmark koster denne pakka omtrent det samme som Ola tar for 50-literen aleine (valuta og moms medregnet). Lokal tilgjengelighet og servicekontakt er likevel litt verd.

Hvis det er noen som tenker det samme som meg, kunne jeg tenke meg å forhøre litt med både Petit og Vin og Bar om det går an å pynte litt på prisen hvis vi kommer noen stykker. Er dette interessant for fler?
 
Roger skrev:
Speidel har en kjempekjekt vaskesystem, med 2 koster som gjør det veldig enkelt å vaske etter bruk.

Ambefales!   :yes:

Jeg kljøote det til min og har ikke angret det!

Hva kostet dette, og hvor fant du det?

Er det noen begrensninger i hvor svake eller sterke øl man kan brygge på Speidelen? Har begynt å gruble litt på 50-literen...
 
Lars skrev:
Er det noen begrensninger i hvor svake eller sterke øl man kan brygge på Speidelen? Har begynt å gruble litt på 50-literen...

Begrensningen blir nok max maltmengde i maltrøret. I 20 literen er det ca. 6 kg, i 50 literen er det vel rundt 15 kg tipper jeg. Du kan få komme her å titte på 20 literen en gang hvis du vil. Sikkert mulig at du låner den for et prøvebrygg også :)
 
Har akkurat bestillt vaskesettet hos Petit. De hadde ikke fått lagt det ut i nettbutikken, men de hadde det på lager!
 
Jeg kjøpte både Speidel 20 og vaqskesettet fra Humle, levert til torpet mitt i Sverige.

Da jeg kjøpte i høst, sparte jeg noen store lapper på dette fra Humle kontra å kjøpe det fra Ola.

Har ikke sjekket prisene siden.
 
Har forstått det slik at det er en begrensning på styrken på brygget og at dette er ett av ganske få motargumenter. Mener å huske at det ligger rundt 1.060-1.065 OG. I 50-literen kan du få et ekstra maltrør for mindre/"prøvebrygg", men jeg vet ikke om du rett og slett kan redusere vannmengden (med full maltmengde) og dermed få et sterkere brygg?
 
Det koster iallefall 895,- SEK på Humle.se

edit: Står også at 25 l batcher kan brygges.

Men man må vel ha i nok vann slik at varmeelementene ikke blir eksponert for luft?
 
Har prøvd å redusere vannmengden for å få høyere OG (1.096) på 200l literen, det fungerte heller dårlig.
Nivå forskjellen så ut til å bli litt i meste laget for pumpa i tillegg til problemer med å få rørt inn maltet og for lite væske over varmeelementet.
Endte opp med å fylle på til bortimot normal mengde vann og koke i en liten evighet.
Neste gang jeg skal litt opp i OG, skal jeg forsøke normal væskemengde og heller fylle maltrøret to ganger, da burde det være nok å gå på.
I tillegg får man jo også mer øl på den måten :)

Proposjonene på 200literen er imidlertid litt annerledes enn på de mindre i familien så mulig det kan være litt å hente på å redusere væske mengden der.
 
Jørn skrev:
Neste gang jeg skal litt opp i OG, skal jeg forsøke normal væskemengde og heller fylle maltrøret to ganger, da burde det være nok å gå på.
I tillegg får man jo også mer øl på den måten :)

Dette har jeg gjort på 20 literen. Funker fint :)
 
Bjarte H skrev:
Lars skrev:
Er det noen begrensninger i hvor svake eller sterke øl man kan brygge på Speidelen? Har begynt å gruble litt på 50-literen...

Begrensningen blir nok max maltmengde i maltrøret. I 20 literen er det ca. 6 kg, i 50 literen er det vel rundt 15 kg tipper jeg. Du kan få komme her å titte på 20 literen en gang hvis du vil. Sikkert mulig at du låner den for et prøvebrygg også :)

Takk for tilbudet! Sikter nok mot en tur på Tautra for å sjekke ut 20 og 200 liter om ikke så lenge.
Konklusjonen foreløpig har nok blitt til at jeg heller jobber litt med utbedringer av dagens oppsett med kjølebokser og kokekjel.
Kunne tenkt meg en enkel manifold til skylling, og gjerne noe alá Blichmann sin autosparge, samt Jamils whirlpool chiller.
 
Bjarte H skrev:
Jørn skrev:
Neste gang jeg skal litt opp i OG, skal jeg forsøke normal væskemengde og heller fylle maltrøret to ganger, da burde det være nok å gå på.
I tillegg får man jo også mer øl på den måten :)

Dette har jeg gjort på 20 literen. Funker fint :)

Hvor mye malt brukte du begge gangene og hvor mye vørter på hvilken OG fikk du da?
 
Eduard skrev:
Bjarte H skrev:
Jørn skrev:
Neste gang jeg skal litt opp i OG, skal jeg forsøke normal væskemengde og heller fylle maltrøret to ganger, da burde det være nok å gå på.
I tillegg får man jo også mer øl på den måten :)

Dette har jeg gjort på 20 literen. Funker fint :)

Hvor mye malt brukte du begge gangene og hvor mye vørter på hvilken OG fikk du da?
Nå er det en stund siden jeg brygget og loggen har jeg ikke for meg før om en måneds tid. Tror det var rundt 4 - 4,5 kg pr. runde, OG 80/90? og sluttvolum ca. 22 liter. Som nevnt er dette vill gjetting, men jeg kan sjekke dette opp når jeg reiser hjem igjen hvis du vil :)
 
I utgangspunktet er det ingen tvil om at det går an å brygge billigere øl enn det man kan med en Speidel - enten det nå er en 20l eller 50l man snakker om.  MEN - dersom man ønsker å oppgradere fra konseptet "Gryte og kjølebag" til et RIMS/HERMS bryggeri blir forskjellene antagelig adskillig mindre.

Ta for eks. det flotte opplegget til Phil her på denne siden:

http://www.philrobins.org.uk/
I hans opplegg står det 3 gryter til en samlet verdi av minst 10 lapper, og det er før man i det hele tatt begynner å kjøpe alt småtteri som trengs rundt dette. Et par pumper, en varmeveksler, et varmeelement, en del stål, sveising og en haug rørdeler i tillegg og man har antagelig passert prisen for en 50l Speidel med god margin.

Så min oppriktige mening er at dersom man ønsker å brygge litt på kjøkkenet i ny og ne og synes det er moro å gjøre det etter kjølebag-metoden, så vil det aldri svare seg å investere i en Speidel.  Dersom man imidlertid ønsker å starte et RIMS/HERMS prosjekt og ikke er spesielt interessert i selve design og byggeprosessen og har tilgang på rimelige deler til et slikt, så bør man seriøst vurdere å kjøpe Speidel ferdig og spare både tid penger og frustrasjoner. 

Personlig har jeg forkastet alle planer om HERMS i garasjen til fordel for 50l Speidel - rett og slett fordi det blir billigere!
 
Iffwer skrev:
Dersom man imidlertid ønsker å starte et RIMS/HERMS prosjekt og ikke er spesielt interessert i selve design og byggeprosessen og har tilgang på rimelige deler til et slikt, så bør man seriøst vurdere å kjøpe Speidel ferdig og spare både tid penger og frustrasjoner.

Og hvis man har lite plass og stor glede av at alt pakkes deilig kompakt sammen :)
 
Tilbake
Topp