Se forrige posten til BorBarTore B. skrev:Og hva koster 50 liters versjonen med full pakke?
Se forrige posten til BorBarTore B. skrev:Og hva koster 50 liters versjonen med full pakke?
Roger skrev:Speidel har en kjempekjekt vaskesystem, med 2 koster som gjør det veldig enkelt å vaske etter bruk.
Ambefales! :yes:
Jeg kljøote det til min og har ikke angret det!
Lars skrev:Er det noen begrensninger i hvor svake eller sterke øl man kan brygge på Speidelen? Har begynt å gruble litt på 50-literen...
Knut S skrev:[...]men jeg vet ikke om du rett og slett kan redusere vannmengden (med full maltmengde) og dermed få et sterkere brygg?
Jørn skrev:Neste gang jeg skal litt opp i OG, skal jeg forsøke normal væskemengde og heller fylle maltrøret to ganger, da burde det være nok å gå på.
I tillegg får man jo også mer øl på den måten
Bjarte H skrev:Lars skrev:Er det noen begrensninger i hvor svake eller sterke øl man kan brygge på Speidelen? Har begynt å gruble litt på 50-literen...
Begrensningen blir nok max maltmengde i maltrøret. I 20 literen er det ca. 6 kg, i 50 literen er det vel rundt 15 kg tipper jeg. Du kan få komme her å titte på 20 literen en gang hvis du vil. Sikkert mulig at du låner den for et prøvebrygg også
Bjarte H skrev:Jørn skrev:Neste gang jeg skal litt opp i OG, skal jeg forsøke normal væskemengde og heller fylle maltrøret to ganger, da burde det være nok å gå på.
Dette har jeg gjort på 20 literen. Funker fint
Nå er det en stund siden jeg brygget og loggen har jeg ikke for meg før om en måneds tid. Tror det var rundt 4 - 4,5 kg pr. runde, OG 80/90? og sluttvolum ca. 22 liter. Som nevnt er dette vill gjetting, men jeg kan sjekke dette opp når jeg reiser hjem igjen hvis du vilEduard skrev:Bjarte H skrev:Jørn skrev:Neste gang jeg skal litt opp i OG, skal jeg forsøke normal væskemengde og heller fylle maltrøret to ganger, da burde det være nok å gå på.
Dette har jeg gjort på 20 literen. Funker fint
Hvor mye malt brukte du begge gangene og hvor mye vørter på hvilken OG fikk du da?
Iffwer skrev:Dersom man imidlertid ønsker å starte et RIMS/HERMS prosjekt og ikke er spesielt interessert i selve design og byggeprosessen og har tilgang på rimelige deler til et slikt, så bør man seriøst vurdere å kjøpe Speidel ferdig og spare både tid penger og frustrasjoner.