Nå vet jeg ei - bør det bli Speidel på meg...?

Å de er så søte og små disse Speidelbryggeriene, bare å putte i lomma, eller legge i en skuff. ;D
 

Vedlegg

  • Speidelbrygging.JPG
    Speidelbrygging.JPG
    929,3 KB · Sett: 957
FF......    :rasende:

Var ikke klar over at det var et 3-fots syndrom i bryggebransjen også. Solgte båten for noen år siden og trodde jeg var ferdig med det.....

MEN

Det var et lekkert bilde og skapte et suuuuuuuug      :yes:
 
magne1972 skrev:
pakk ut og ta flere bilder :)
liker bilder av bling bling 8)
Bilder skal bli :)
Fikk i går brygget jomfrubrygget.
Hadde ikke tid å vente på en bestilling av nye råvarer, så ble til at jeg tok av det jeg hadde på lager selv (som ble noe ala en Cream Ale)
Siden jeg ikke hadde veldig mye malt på lager, ble det jeg brukte det korte maltrøret.

Gikk smertefritt, og 22 liter cream ale med OG 1045 står og plopper as we speak :)
 

Vedlegg

  • Mobile Photo 27. juli 2010 14 15 06.jpg
    511 KB · Sett: 837
  • Mobile Photo 27. juli 2010 14 15 36.jpg
    Mobile Photo 27. juli 2010 14 15 36.jpg
    670,9 KB · Sett: 857
  • Mobile Photo 27. juli 2010 14 16 18.jpg
    Mobile Photo 27. juli 2010 14 16 18.jpg
    595 KB · Sett: 859
  • Mobile Photo 27. juli 2010 14 17 05.jpg
    Mobile Photo 27. juli 2010 14 17 05.jpg
    533 KB · Sett: 858
  • Mobile Photo 27. juli 2010 14 17 55.jpg
    Mobile Photo 27. juli 2010 14 17 55.jpg
    691,8 KB · Sett: 854
  • Mobile Photo 27. juli 2010 14 18 39.jpg
    Mobile Photo 27. juli 2010 14 18 39.jpg
    651,6 KB · Sett: 846
Da er 20 liter Speidel bestilt  ;D
Jeg liker å sveisemekkelagefinnepåosv. men tror alderen gjør sitt til at jeg heller vil ha noe som fungerer - likt - gang etter gang. Lett å gjenskape gode oppskrifter og stålkontroll på temperaturer.
Bestilte fra OlaB. på Petit. Støtter opp om nasjonale leverandører  :skitbra:
Gleder meg til å få den i hus  ;D
 
:amen:

Velkommen i klubben! Ett tips er forresten å be han sende med Speidel sitt vaskesett med en gang, det fungerer helt knall!
 
Har bestilt med vaskesett, termohette og.... kobberhatt  :shiny: Klarte ikke å motstå denne...
 
Kobberhatt? Den var ny for meg  :jaha: Men ja termohetta/frakken glemte jeg å nevne, sikkert fordi jeg bestillte alle disse delene hver for seg selv. Er så glad i å sponse posten...
 
roba skrev:
Da er 20 liter Speidel bestilt  ;D
Jeg liker å sveisemekkelagefinnepåosv. men tror alderen gjør sitt til at jeg heller vil ha noe som fungerer - likt - gang etter gang. Lett å gjenskape gode oppskrifter og stålkontroll på temperaturer.
Bestilte fra OlaB. på Petit. Støtter opp om nasjonale leverandører  :skitbra:
Gleder meg til å få den i hus  ;D
å gjenskape gode oppskrifter.. gjennskape gode øl.. det handler om gjæringsprosessen og ikke bryggingen ikke sant? men jeg må si at jeg har veldig lyst på en 200l speidel :) en gang blir det også speidelbrygging her på Lesja håper jeg.
 
"Problemet" mitt har vært temperaturkontroll. Ettersom det er små marginer mellom utgjærbart og ikkeutgjærbart vørter, så er utstyret (og brygger/utstyr) en faktor i bryggeprossessen. Jeg kunne ha kjøpt en pumpe og laget et RIMS opplegg, men det blir så mye hensyn og innstillinger og.... ivareta. Derfor ble det Speidel, kun for lettvinthets skyld. Men, jeg skal være enig at ølet ikke nødvendigvis blir bedre. Det er mange faktorer som skal klaffe for at sluttresultatet blir helt topp.
Hvis jeg ikke har misforstått helt, så er det ikke mange Speidelbryggere som har hanket inn NM titler.
Speidel er ingen "sovepute", men et middel til å prøve å gjøre det mer likt hver gang.
 
At noe som starter som en så billig hobby kan bli så dyrt :eek:

Har griselyst på allgrain! Har vurdert å lage selv med PLS, pumper osv, men så oppdaget jeg speidel!
Pga pris er jeg veldig frem og til bake på dette... Et problem er også plassen, hvor mobilt er dette? Har ikke sjekka lxhxb, men tar det "stor plass"? Andre jeg lurer på er 20l eller 50l. Kan man fint brygge 20l på 50l versjonen?

Så lenger bak i tråden her et forslag om en storbestilling via vin&bar, noe nytt om det?

Sist men ikke minst, finnes det noen alternativer å vurdere? Og er det noen indikasjoner på at "noe nytt" er på vei?

Ble mye spm her, men er tross alt Speidel vi snakker om :sikle
 
Jonask skrev:
Har griselyst på allgrain! Har vurdert å lage selv med PLS, pumper osv, men så oppdaget jeg Speidel!
Pga pris er jeg veldig frem og til bake på dette... Et problem er også plassen, hvor mobilt er dette? Har ikke sjekka lxhxb, men tar det "stor plass"?

Nei, det tar ikke stor plass. 20 liters-varianten har samme diameter som ei gjæringsbøtte, men er omtrent halvannen gang så høy. Når jeg brygger, setter jeg den på det minste lack-bordet fra IKEA. Alt utstyret som trengs for å brygge (kjølespiral, slanger osv) får plass inni Speidelen når du stuer den bort.
 
Høres meget flott ut:) 20literen holder nok for meg, men er redd jeg en dag vil angre... Men er jo mye hyggeligere pris, samt den passer bedre i leilighet. Noen som har angret på 20l versjonen?

Ang kjølespiral, hvordan tilkobling er det på disse? Anntar det er samme som på hageslanger. Finnes det noen måte å få disse koblet til en "vanlig" kjøkkenvask?
 
Først og fremst, så må du jo ikke ha kjølespiral fra Speidel, selv om den jo passer bra til utstyret. Den blir i så fall levert med to små slangestusser som du kan koble Gardenakoblinger eller noe annet på. Som standard sitter det på en slangeskjøt.

Det finnes overganger fra de tette gjengene på kjøkkenvasker til standard rørgjenger. Skal være hyllevare hos en rørlegger.
 
Fått blod på tann så jeg kontaktet petit:
Vurderer sterkt å gå for 20l pakken, men litt usikker på møllen som følger med. Vet den ikke er all verden, men får den nesten "gratis" om jeg går for en pakkeløsning.

Lurer da på følgende: Vet at møllen vil være mye tregere å bruke, men  er det stor forskjell kontra valsemølle mtp resultatet?
Er det noe mer man må/bør ha til speidelen? Er vaskesettet feks et must?

Takk for god hjelp:)

1 Braumeister 50 liter (pris på pakken er 23.000,-)

1 kjøler (beregnet på 50 liter)
1 maltmølle
1 gjæringstank 60 liter (inkl, gjærlås og kran)
1 maltøse
1 maltpakke for Kölsch



______________________________________



1 Braumeister 20 liter (pris på pakken er 15.250,-)



1 kjøler (beregnet på 20 liter)
1 maltmølle
1 gjæringstank 30 liter (inkl, gjærlås og kran)
1 maltøse
1 maltpakke for Kölsch
 
Tilbake
Topp