Nå vet jeg ei - bør det bli Speidel på meg...?

Bjarte H skrev:
Eduard skrev:
Bjarte H skrev:
Jørn skrev:
Neste gang jeg skal litt opp i OG, skal jeg forsøke normal væskemengde og heller fylle maltrøret to ganger, da burde det være nok å gå på.
I tillegg får man jo også mer øl på den måten :)

Dette har jeg gjort på 20 literen. Funker fint :)

Hvor mye malt brukte du begge gangene og hvor mye vørter på hvilken OG fikk du da?
Nå er det en stund siden jeg brygget og loggen har jeg ikke for meg før om en måneds tid. Tror det var rundt 4 - 4,5 kg pr. runde, OG 80/90? og sluttvolum ca. 22 liter. Som nevnt er dette vill gjetting, men jeg kan sjekke dette opp når jeg reiser hjem igjen hvis du vil :)

Ble det du la ut noe mer info om dette?, eller har andre erfaringer med to runder i maltrøret? Hadde vært litt interresant hvordan man praktisk gjennomfører dette, man kjører ferdig meskinga, så avbryter hele prossessen, også starter på nytt?, blir det ikke problemer med temperaturen i vørteren?, og evt problemer med at vørteren blir med på en ny meskerunde?, tenker på problemer med smak, og mettningsgrad av vannet..
 
Hmmmm - er ikke du Speidelgutt, da?  Trodde du skjønte at jeg mente Hr Stefan Speidel?!? >:D  Riktignok sendt via en viss Ola, for påfyll av litt "garnityr".

Årets julegave fra Dragen ligger i esken sin ute i gangen, med lokket åpent og glinser mot meg.  Først skal siste rest av julepynt på plass i banankasser og opp på loftet.  Så......

Hun likte tanken på noe som ikke tok for mye plass - og som holdt meg unna bråk... ;-)  Argumentet med at det kunne ta _mindre_ plass enn nåværende rælemikk for ekstraktbrygging (godt fyrt opp med info om at det kanskje kan bli _litt_ omfattende oppsett, når man går over til all-grain), samtidig med at jeg kunne lage "ordentlig" øl gikk hjem - godt underbygget med argumenter og fårete smil fra min side.

20l med hatt og frakk.

At hun reiste til langtvekkistan for 10 ukers efterutdannelse dagen før den ankom var vel like greit.  Tror du skal ha _skarp_ kniv for å skjære deg gjennom eimen av malt og humle her i gården de nærmeste ukene!  ;D  Her blir det åpne kraner!

Med Speidel-salig hilsen

Morten M

(Ikke speidergutt; men Speidel-gutt)

PS Ler meg skakk av bakglatte innlegg i en annen tråd!  ;)
 
Grattis. Ikke overraskende når jeg så blikket ditt over Mr Speidel.

10 uker. Da har du tid til å bygge deg opp et lager til hun returnerer da.. Fat og taqppetårn???

Cosy liten fatanlegning??? :amen:

roger
 
Takker-takker.  Har jo ikke sovet et sekund siden jeg var hjemme hos deg....

Å - du får ta en tur bort en kveld det passer.  Skal ikke se at det aller mest nødvendige av utstyr allerede er på plass...! ;-)

Mangler vel egentlig bare et dedikert gjæringsskap.  Men - hvor i allverden skal jeg finne plass til det... :-/

MVH

Morten M
 
I dag hadde jeg en bryggedag som godt illustrerer hvorfor jeg synes Speidel er et veldig bra bryggeoppsett for meg.

Planen har vært å brygge en Helles til NM, ihvertfall publikums favoritt og kanskje også flaskekonkurransen. Jeg trodde jeg skulle jobbe lenge i dag, og hadde planlagt brygging på torsdag, men planene ble endret og i dag ble en kort arbeidsdag.

Da jeg kom hjem litt over tre, rukte jeg omtrent et kvarter på å bestemme meg for å brygge i dag i stedet. Å rigge utstyret på badet, som er ei forutsetning for at jeg skal kunne brygge, tok meg omtrent 5 minutter. Med litt  varmt vann fra berederen som hjelp og rask kverning av malt, kunne jeg sette i gang mesken ved firetida. Meskinga trenger lite pass og jeg kunne spise middag mens den mesket i snaut to timer. Så var det å skylle, øse malt og generelt få brygget klar til koking. Ettersom Helles krever lite tilsetninger koker det av seg selv, mens jeg kan rydde unna resten av utstyret.

Etter ferdig koking og kjøling er det bare å tappe i gjæringskaret og stable resten av utstyret oppi bryggeriet og bløtlegge. Resten av rengjøringa kan jeg ta i morgen.

Bryggedag: Snaut 6 timer, pluss morgendagens rengjøring som bør ta en halvtimes tid.

Det er ikke ekstremt raskt, men det inkluderer 90 minutter kok og et bryggeri som stuet bort da jeg begynte.
 
Bare et spørsmål: jeg har lest har (eller der) at utbytte er ikke så høyt ved en Speidel. Jeg lurer på om hva OG du kan få hvis du oppbevarer mesken fra 1. brygg og fremstiller en vørter nr. 2 igjen med bruk av samme malt.

EDIT  OG er ikke så viktig men kan vørteren være bra til å lage et svakt øl?
 
Huub skrev:
Bare et spørsmål: jeg har lest har (eller der) at utbytte er ikke så høyt ved en Speidel. Jeg lurer på om hva OG du kan få hvis du oppbevarer mesken fra 1. brygg og fremstiller en vørter nr. 2 igjen med bruk av samme malt.

EDIT   OG er ikke så viktig men kan vørteren være bra til å lage et svakt øl?

Hadde vært morsomt å vite, leste selv om Parti Gyle i gårkveld, jan-feb 2010 utgaven av BYO...
 
Huub skrev:
Bare et spørsmål: jeg har lest har (eller der) at utbytte er ikke så høyt ved en Speidel. Jeg lurer på om hva OG du kan få hvis du oppbevarer mesken fra 1. brygg og fremstiller en vørter nr. 2 igjen med bruk av samme malt.

Det har jeg aldri hørt om noen som har prøvd, men normalt utbytte ligger et sted rundt 75%, så med plass til bare 6-7 kg malt blir det ikke all verden.

(I dag ser det forøvrig ut til at jeg fikk utbytte på 72% og svingende utbytte er noe av det som irriterer meg mest med Speidel.)
 
Jeg ligger nok mest rundt 80% eff på min 50L med kort maltrør og ca. 23 - 25 liters brygg. Brygget lørdag, og da oppnådde jeg 91% - målt med refractometer -
og som mengde det som kom i gjæringskaret. Mine brygg/logg ligger på håndbrygg.dk  - navnet mitt Fred Thiesen.
Jeg rører aldri i malten under meskigen - som jeg registrerer noen her gjør, men tror det er nødvendig med nok Spargevann for å oppnå høy utbytte%.

mvh

FredT
 
Har hatt fint utbytte jeg også men litt variasjon har det vært. Brygger med 50litern. Satt et brygg hvor kun 1 av pumpene virket og da
fikk jeg faktisk rekordhøyt utbytte? Har brukt så og si samme meskeprogram heletiden.  Fint å se flere som logger online:)
 
Snodig du nevner det med at bare en pumpe virket. Når jeg skulle vaske utstyret mitt i lørdags etter 91% utbyttet var det akkurat det samme her - en tett pumpe.
Hadde ikke merket det under meskingen, og regner med at den først gikk tett under humlekoking (bruker poser), eventuelt under kjølingen. Ingen demontering nødvendig - bare pirke litt ned i der med en tynn skrutrekker så var det fullt åpning igjen.

FredT
 
Er rimelig sikker på at jeg brygget med kun 1 pumpe siden jeg la merke til en lav hastighet på sirkuleringen. Jeg fikk pumpen igang igjen ved å spyle med vann uten at det kom noe spes. grums ut av den.
Kanskje den hadde låst seg på et vis. Skulle vært artig å teste et brygg med den ene pumpen frakoblet, men vet ikke om dette kan skade pumpen på no vis, 1 brygg har da tydligvis gått bra:)
 
Skrudde opp pumpa i går og til min forskrekkelse var det rust litt her og der, ikke værre enn at det lett lot seg fjærne, men en ny rutine er herved innskrevet: Rengjøring og tørk av pumpe etter ethvert brygg!
 
Snart 40 brygg på Mr Speidel. Aldri hatt problemer. Brygget 2 IPA'er her om dagen, skulle bare foreta en liten skyll mellom første og andre. Heldigvis testet jeg pumpen før jeg fylte den for brygg 2 og pumpa sto.

Satte herren på hodet og åpnet pumpen og der fant jeg en liten sten, ikke nyresten, men sikkert like vondt. Fjernet den og herren var fit igjen. Neste brygg gikk som en kule.
 
Hei, jeg er solgt til Speidel etter diverse tråder, inkl. denne. Aldri brygget før, men lest ekstreme mengder litteratur på forum og i bøker. Jeg er nesten klar til å bestille, men usikker på om jeg har fått med meg alt. Jeg ønsker meg helt komplett bryggesett fra Speidel (50 l), med alt tilbehør jeg behøver til ølbrygging. Mulig jeg kommer til å tappe på fat etterhvert, men starter med flasker. Setter pris på om noen kan sette opp anbefalt liste over hva jeg da behøver til mitt Speidelbryggeri. Takker :)
 
Tilbake
Topp