Kostnad-nytte-analyse av overgang til fersk gjær

Jeg vurderer å gå over fra tørrgjør til å bruke fersk gjær som jeg kan lage gjærstarter av. Ifbm. dette er det jo en liten investeringskostnad til utstyr; erlenmeyer-kolbe, magnetrører og spraymalt.

Så spørsmålet er: gir det et merkbart bedre resultat å bruke fersk gjær fra gjærstarter enn å rehydrere tørrgjær, som forsvarer investeringskostnaden?
 
Ja og nei.

Overgangen fra f.eks. US05 til WLP001/Wyeast 1056 er ikke allverden.

Men - utvalget i ferskgjær er MYE større enn tørrgjær og jeg synes iallefall den gjengse kvaliteten på gjæren (sett bort i fra US05) er noe til mye lavere hos tørrgjæren*

Jeg vil anbefale å invistere i kolbe og rører. Trenger ikke gå bananas og kjøpe det dyreste du finner. Kan starte med kolbe og riste i starten. Så gå over til rører senere.

*basert på mine blindtester og ikke blindtester av split batcher tørr møt flytende samt identisk brygga øl med tørrgjær vs. flytende gjær
 
Ja og nei.

Overgangen fra f.eks. US05 til WLP001/Wyeast 1056 er ikke allverden.

Men - utvalget i ferskgjær er MYE større enn tørrgjær og jeg synes iallefall den gjengse kvaliteten på gjæren (sett bort i fra US05) er noe til mye lavere hos tørrgjæren*

Jeg vil anbefale å invistere i kolbe og rører. Trenger ikke gå bananas og kjøpe det dyreste du finner. Kan starte med kolbe og riste i starten. Så gå over til rører senere.

*basert på mine blindtester og ikke blindtester av split batcher tørr møt flytende samt identisk brygga øl med tørrgjær vs. flytende gjær
Takk, Odland!

Hvis jeg ikke kjøper magnetrører blir jo investeringskostnaden betydelig mindre, men hvor mye/ofte må jeg riste på kolben da?
 
Hvis du gjenbruker gjæren blir kvalitetsforskjellen mellom US-05 og flytende gjær lik null (så fremt du ikke gjør noe feil...).

Men utvalget er bedre med ferskgjær.
 
Hvis du gjenbruker gjæren blir kvalitetsforskjellen mellom US-05 og flytende gjær lik null (så fremt du ikke gjør noe feil...).

Men utvalget er bedre med ferskgjær.

Så med dette mener du, Gahr, at dersom jeg ikke gjenbruker gjæren, men lager gjærstarter fra ny fersk gjær hver gang er det en kvalitetsforskjell - at man får man friskere og sunnere gjær?

Og oppsummert så er det hovedsakelig valmulighetene som bør være avgjørende for om man heller vil bruke fersk gjær og lage gjærstarter?
 
Skaffet meg kolbe og røreplate nokså raskt etter at jeg ble bitt av bryggebasillen. Har ikke sett meg tilbake siden (men bruker US-05 innimellom). Med starter får du dyrket opp riktig antall celler, gjæren er i toppform ved pitching, og utvalget gjærstammer er nesten uendelig.

Dersom du er middels nevenyttig kan du forresten bygge din egen magnetrører for nesten ingen penger. Du trenger en boks, en pc-vifte, noen kraftige magneter, en strømforsyning, og helst en måte å regulere viftehastigheten på. Et søk på forumet vil gi deg mange svar.
 
Hvis du virkelig vil spare penger så trenger du strengt tatt ikke en kolbe heller. Jeg brukte en veldig godt vasket 1,5 liters pepsiflaske til mine startere i starten. Funka det også :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Å lage magnetrører er latterlig enkelt, veldig billig, og funker generelt veldig bra, skal prøve å få tatt et bilde av min superminimalistiske løsning
 
700? Tja... Tror vel min har kosta under hundrelappen, og det kan gjøres enda billigere også. Så du sparer lett nok til et par brygg, for å ta det i forhold til viktige ting ;)

Bruk heller det du sparer der på noe annet utstyr som ikke er så enkelt å lage selv :)
 
700? Tja... Tror vel min har kosta under hundrelappen, og det kan gjøres enda billigere også. Så du sparer lett nok til et par brygg, for å ta det i forhold til viktige ting ;)

Bruk heller det du sparer der på noe annet utstyr som ikke er så enkelt å lage selv :)
Hundrelapp var jo litt mindre enn 500 jeg tenkte det ville koste å lage en selv :) Tar gjerne et bilde og en liten beskrivelse av din!
 
Hvis du gjenbruker gjæren blir kvalitetsforskjellen mellom US-05 og flytende gjær lik null (så fremt du ikke gjør noe feil...).

Men utvalget er bedre med ferskgjær.

Helt enig og mener dette også gjelder for forskjellen mellom wlp 830 og safelager 34/70.

Bygger man nøytrale (mht gjæreprofil) ales kommer man langt med us-05 og brygger man tysk pils eller uspesifikk lager kommer man like langt med safelager 34/70.

Men jeg kunne aldri tenkt meg å brygge belgiske øl fra tørrgjær, Old ale uten wlp 002, bitter uten wlp 002 Tsjekkisk pils uten wlp800, mørke lagre uten 833 osv.

Kost-nytte vurderingen avhenger etter min mening først og fremst av hvilke øl man ønsker å brygge. Jeg tviler sterkt på at noen ville finne merkbar forskjell på en tysk pils brygget på wlp 830 med starter eller safelager 34/70 med starter (kanskje også 34/70 uten starter).

mvh

Bårdd
 
Jeg sparer vel egentlig ikke så mye, i forhold til f.eks. å kjøpe denne: http://bryggeland.no/bryggeutstyr/magnetrorer-magneter/magnetrorer-med-magnet.html ?

Mitt budsjett, fritt etter hodet:

Liten boks fra Søstrene Grene: kr. 20?
Magneter fra Clas Ohlson: kr. 65,- (kan fås mye billigere på internettet)
Småskruer og mutre til feste av viften: kr. 10?

I tillegg fant/hadde jeg følgende:

Gammel pc-vifte: kr. 0,-
Potmeter til regulering: kr. 0,-
12 V batterieliminator: kr. 0,-

Totalt brukte jeg altså ca. en hundrelapp pluss en time eller to.
 
Isoporplatebit, eller pcvifta i seg selv med et par stoppskiver til avstand. Kr 0. Magneter ved å operere en gammer harddisk kr 0.
Regulator-trengs ikke. Kr0
Konklusjonen er at man egentlig nesten tjener penger ved å lage en selv...

Typed with thumbs.
 
Vel, man er avhengig av å ha *litt* liggende for å få det så billig, men om man (nesten) ikke har en eneste ting, så klarer man allikevel å lage en rører ganske billig:

- PC-vifte: denne burde være enkel å skaffe gratis, eller så kan du være råflott og bruke ti kroner:
http://www.ebay.com/itm/80mm-3-Pin-...58619496?pt=AU_Components&hash=item4d0eabc368
(tok det første jeg så omtrent, tror du finner vifter til et par kroner der...)
- Regulator: litt uenig med Hans Einar, syns den er nødvendig - og 12 kroner har man vel alltids råd til:
http://www.ebay.com/itm/For-Compute...052?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5d4dbf1d5c
- Strømforsyning: sikkert mulig å finne noe billigere, men det var denne jeg kjøpte, og den funker gull:
http://www.biltema.no/no/Kontor---T...ttaggregat-og-ladere/Nettadapter-312-V-38204/
- Magneter:
http://www.dx.com/p/super-strong-rare-earth-re-magnets-8mm-20-pack-4248

Jeg brukte noen skruer og muttere for montering av vifta, og så brukte jeg dobbeltsidig teip til magnetene (skulle egentlig bare teste før jeg festet ordentlig med limpistol, men det satt så godt at jeg lot det være), så hvis du ikke har det heller liggende blir jo regnestykket litt annerledes, men allikevel koster komponentene over ca. 110,- kroner, så fullt mulig å lage rører veldig billig med minimalt av "døde pc'er" å hogge opp..
 
Jeg klarte å lage en rører under 50-lappen. Trengte bare å kjøpe et voltmeter og noen skruer.
Følgende deler hadde jeg liggende:
- Guttungens gamle matboks.
- En gammel mobillader.
- En vifte fra et pckabinett.
- Magneter fra en gammel harddisk.

Den ser ikke fin ut, men funker som bare det.
 
Det spørs jo veldig på magnetene og vifta du har brukt, først og fremst. Min ene gjør det, min andre gjør ikke det.

Min antakelse er at det ligger en god del i vifta. På den som ikke gjør det har jeg brukt en moderne vifte fra fremtiden, de kjennetegnes av at de har supereffektive kulelagre med lav motstand, og mindre effekt, på grunn av den lille motstanden i kulelagrene.. Luft er tross alt en mindre motstand enn vørter. Spinner fint, men gi den litt motstand så konker den. Dette er av typen Fractal Design, som er kjent i datamiljøet for å være stillegående.
 
Tilbake
Topp