Post selbyggerprosjektene deres her folkens!

Tariq

Norbrygg-medlem
Endelig en samletråd for VVB og annet DIY. Strålende! Kjør på og post prosjektene deres her med forklaringer og bilder! Eller linker til hjemmesider/blogger. Vet det finnes mange sådanne, og gode er de attpåtil.
 
For å sitere en kompis av meg, når han omtalte meg til en annen ølbrygger: Hvis han kan lage det selv så gjør han det også. Jeg har faktisk veldig lite med bilder av bryggeriet mitt pr. nå, men jeg kan jo begynne med min selvmekkede maltmølle! Lagerhusene på siden er maskinert av vanlig konstruksjonsstål, mens valsehjulene er dreiet og serratert utav Rustfritt automatstål (303-kvalitet). Justeringen blir gjort med fire gjennomgående skruer gjennom lagerhusene, som dere kanskje såvidt skimter på bildet, og som blir holdt i motspenn av tallerkenskiver mellom lagerhusene.
maltmølle.jpg

neste to bilder er et "man tager hvad man haver" for å skvise en gjærtank nedi en fryser som er 2 cm for liten :D Det er ingen tvang, men den som ikke vil… den skal.
IMAG0177.jpg
det gikk! :D
IMAG0179.jpg
og derfor, har jeg døpt bryggeriet mitt, et noget barnslig men likevel treffende navn: Reodorbryggeriet!
 
Kan ikkje skryte så veldig av den får å si det slikt jeg kunne tenkt meg å få pumpa til å gå enda saktere. men er ikke sikker på om det bler noe billigere me slik billig pwm

Viss det er magnetpumpe er det dårlig butikk å bruke slike, blir mest av eller på da det kommer til et visst punkt der det blir for lite strøm til å drive magnet. Slike pumper liker best å gå på full guff og så bedre å bruke en ventil bak for å styre flow.
 
Litt pirk, men pwm gir vel lik strøm og spenning i hele området. (Sånn ca). Og når frekvensen blir lav nok så stopper det. (Min enkle modell for å prøve å forstå dette)
 
Det er 12 omdreininger. Ca 7 cm diameter og en stilk oppover. 2,5-2,8 meter. Det holder i mitt oppsett. Ved utmesk på 77 grader og ca halv fart på pumpa koker nesten vannet når piden guffer på. Tror ikke det bør være noe særlig kortere rør.
 
Den er faktisk strålende effektiv. Stor forskjell fra 10l og 6m kobbercoil som jeg brukte før.
 
Hva har du satt det sammen av? Kunne ha bygget en slik selv, egentlig. For å teste om det går raskere enn 90L med 11kw. Altså, sette 5,5kw i den.
 
Det er en coil fra gryphon brewing fra AU, og en dassbørste-holder fra ikea. 3kW er et helt vanlig camco-element.

Jeg prøvde med en 50ft coil i HLT en liten stund og, 4.5kW, men det var absolutt ikke nok kraft tilgjengelig til at jeg ble fornøyd med det.

Mener du 90L i HLT eller er 90L HLT + Mesk?
 
Tilbake
Topp