Lervig Lucky Jack

Ok.
Da spør jeg litt annerledes:
Hva skal jeg bruke som erstatning for nevnte malttyper for å komme så nær originalen som mulig?
 
Crystal malt fra thomas fawcett tilsvarer vel caracrystal slikt ca.
Carapale vet jeg ikke, men utifra ebc verdien og navnet ville jeg tro at dette er en litt mørk pale malt ala weymann pale?
 
Søk opp spesifikasjonene hos produsenten og prøv å finn det som ligner mest hos din lokale hjemmebryggersjappe.
 
magne1972 skrev:
Crystal malt fra thomas fawcett tilsvarer vel caracrystal slikt ca.
Carapale vet jeg ikke, men utifra EBC verdien og navnet ville jeg tro at dette er en litt mørk pale malt ala weymann pale?

Carapale: http://www.vikingmalt.com/?id=183
 
Lurer litt på dette med kalsiumklorid, jeg trodde typisk man brukte kalsiumsulfat og ikke klorid i APA, IPA o.l.?

I oppskriften står det 6,6 kg kalsiumklorid (under mineraler), men står også 1,5kg kalsiumklorid er tilsatt før aromahumler tilsettes. Betyr dette 6,6kg CaCl i mesk + 1,5kg i kok?

-Svein
 
Shvidsten skrev:
Lurer litt på dette med kalsiumklorid, jeg trodde typisk man brukte kalsiumsulfat og ikke klorid i APA, IPA o.l.?

I oppskriften står det 6,6 kg kalsiumklorid (under mineraler), men står også 1,5kg kalsiumklorid er tilsatt før aromahumler tilsettes. Betyr dette 6,6kg CaCl i mesk + 1,5kg i kok?

-Svein

Mike Murphy foretrekker kalsiumklorid fremfor -sulfat, enkelt og greit.

Uskikker, men han tilsetter gjerne under kok også. Det er ikke så veldig farlig hva du gjør.
 
Kan jeg stille deg et amatørspørsmål mr. Gahr..?

Når jeg skalerer dette til 50 sluttvolum så blir det ca 1,5g simcoe i FWH steget, er ikke det bare tull? Lar det seg ikke skalere?

mvh Kent

Gahr skrev:
Ok, her er oppskriften jeg fikk av Mike. Det er den originale oppskriften fra bryggeriet, jeg har bare redigert litt for ryddighetens skyld. Eventuelle omregninger til hjemmebrygg-størrelse på batchen får man gjøre selv. ;)

Hvis målet er å klone ølet, ville jeg tenkt nøye gjennom hvordan man gjennomfører gjæringen. Husk at det store trykket i ølet (som en følge av det store volumet, 18000 liter) vil gjøre at gjæren produserer mindre estere enn i en batch på 20 liter på samme temperatur.

Men, altså:

Lervig Lucky Jack

Batch size:  18.000 net
Total grain:  3.500 kg

Anticipated OG        11.5 % Plato
Anticipated EBC       14.0
Anticipated IBU       29,0
Anticipated RDF       66,5
Anticipated Alc. Vol.  4,70 %

Brewhouse Eff. Calcutated at      90%

Grain
3000 kg Pilsner malt
200 kg Carapale 10
200 kg Caracrystal 150

Mash
Mashing-in liquor 11.500l at 52C (3,2 L : kg malt)

Protien rest:            50°C – rest 15 mins
                         Step up 1C : minute
Saccharification rest 1: 67°C- rest for 20 mins
Saccharification rest 2: 72°C- rest for 20 mins
Mash off:                78°C- rest for 5 mins

Hops
0,5 kg Simcoe first wort hop, 90 mins
2,5 kg Perle T45, 10% AA,     60 mins
lower the pH to under 5,1 before finish hops are added, ( 3 L lactic acid, 1,5kg CaCl)
25   kg Amarillo, pellets T90  15 mins
25   kg Chinook,  Pellets T90   5 mins
15   kg Citra,    pellets T90   5 mins
15   kg Citra,    dry hop after primary fermentation – at fermentation temp           

Evaporation rate: 10%/hour
Pre-boil wort size: ?
Boil time: 60 min
Pre-boil gravity: 10.4 % plato

Minerals
6600 g Calcium chloride added to mash water
   3 l Lactic acid added to mash water
   9 g Zink sulfate (antar dette tilsettes under koking)     
   2 ml/ 1000L Anti foam add at 95C prior to boil
   4 g per HL Protafloc Granules - in last 15 mins of the boil

Fermentation
WhiteLabs Californa Ale – 21C final gravity around 2.6Plato / 1 L / HL
(Pitch wort at 25C to allow the lag time to not go to cold in room) Ferment at ambient pressure close tank at 4P left in green beer.


Filtration/Carbonation
Brite filteration/>4.0 haze


Packaging
CO₂ 4.80g/l in tank for cans/flasker, 5,1 for tank truck or fat
 
Noe steds har jeg kopiert denne oppskriften på oe som skal være en Lucky Jack klone; 3gram Perle?? Høres meningsløst lite ut?


Lucky Jack
OG: 1046 FG: 1008-10
IBU: 34 ABV: 4,7%
BV1
: 1.74 BU/GU2
: 0.74
Volum: 25 liter ME3
: 75%
Malt
4,36 kg Pilsnermalt
310g Caramalt 30 ebc
100g Crystal malt 120 ebc
Total: 4.7 kg
Humle
3g Perle, 9,4 %, 60 min
30g Amarillo, 12%, 15 min
30g Chinook, 11,6%, 5 min
15g Citra, 12%, 5 min
20g Citra, tørrhumle
Total: 98g
Gjær
White Labs WLP001 / Wyeast 1056 /
Safale US-05
Mesk:
Innmesk på 52°C, 67°C i 20 min, 72°C i
20 min, 78°C i 5 min.
Alternativt 66°C i 60 min, 78°C i 5 min
Start med 25 liter vann på 68°C, når man
tilsetter malten vil mesketemperaturen
synke til ca. 66°C. Mesk som anvist. Skyll
med 8l vann på 79°C for å ta høyde for
vanntap til malten og avkok. Da vil man få
et kokevolum på ca. 28 l.
 
Kan nesten se ut som om det mangler en null, men da stemmer det ikke med totalen...
 
Den oppskriften har jeg brukt flere ganger.
Smaker helt fantastisk.
(Legger du på til 30 gram Perle får du nok et øl som er vesentlig mer bittert)
 
Virker lite ja, men dette er også et lite bittert øl. Har brygget denne klonen to ganger med svært godt resultat. Sist la jeg i tillegg til ti gram Cascade som fwh og ti gram som ekstra tørrhumle. Ble veldig bra det også!
 
Jeg bruker BeerBrew30. Vil det ha samme FWH-effekt om jeg legger i humle etter at jeg har hevet maltsila, når jeg starter temperaturheving og skylling?
 
Jeg bruker BeerBrew30. Vil det ha samme FWH-effekt om jeg legger i humle etter at jeg har hevet maltsila, når jeg starter temperaturheving og skylling?

Ja, jeg tilsetter når jeg løfter maltrøret på Speidelen.

Det sies at fwh skal gi en rundere og mindre spiss bitterhet enn 60 min hops, mer tilsvarende 30 min hops, hvor bakvendt det enn høres ut.
 
Tilbake
Topp