SSVR kyotto ac solid state relay ssr med Camco 02923 4500W

Har koblet 4500 varmeelement til SSVR etter koblingsskjema fra denne siden:
http://www.brewhausforum.com/yaf_postst3133_MY-altarnative-to-a-router-speed-control.aspx#post22838

Det eneste jeg er usikker på er om blå og brun ledning er koblet rett og om dette har noe å si?
Varmeelementet funker som bare det, men når jeg skrur SSVR`en til 30% så står led lysene vi har i stuevinduene å blinker, dette skjer derimot ikke når jeg øker effekten på SSVR`en. Synes egentlig det er litt rart at dette skjer for led-lysene i vinduene går på en annen kurs enn den på kjøkkenet...
Noen som har litt peiling på elektronikk?
 
Er det KR2040AX eller lignende du har? I såfall må du ha en ganske bra EMC filter på forsyningen for å unngå det du beskriver. Eller bytte til en SSR som kun skrur av/på varmelementet når sinuskurven passerer nullpunktet. Du kan sikkert lese litt om "phase angle vs zero cross switching" som forklarer forskjellen.
 
Tror du fort vil trenge mer enn en kondensator for å oppfylle kravene som er gjeldende her på bjerget. Og, kjøp i allefall ikkje en kondensator som er beregnet for mindre enn 480V, som i praksis antagelig blir 600V.

Anbefaler heller å kjøpe et 20A EMC filter (dyrt!) eller bytte ut SSR med en effektregulator som har filter eller et SSR med zero-crossing om du ikkje får noen til å tegne opp et filter som gjør en god nok jobb. Ikkje for å være kjip, men fort gjort at naboen får andre problemer enn at lysene dine blinker litt om det ikkje gjøres riktig.
 
Tror du fort vil trenge mer enn en kondensator for å oppfylle kravene som er gjeldende her på bjerget. Og, kjøp i allefall ikkje en kondensator som er beregnet for mindre enn 480V, som i praksis antagelig blir 600V.

Anbefaler heller å kjøpe et 20A EMC filter (dyrt!) eller bytte ut SSR med en effektregulator som har filter eller et SSR med zero-crossing om du ikkje får noen til å tegne opp et filter som gjør en god nok jobb. Ikkje for å være kjip, men fort gjort at naboen får andre problemer enn at lysene dine blinker litt om det ikkje gjøres riktig.

Jeg vet ikke hvor du får tak i X2 kondensatorer som er merket 480V eller høyere.
De jeg har funnet er 275 til 310 VAC. Det er disse som benyttes i mange Nemko godkjente elektriske apparater.
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=19373&name=X2-kondensatorer.
Du kan ev gå opp på X1 som finnes i 480V utgave

Men dette har egentlig ingen betydning. X2 klassifisering innebærer at de skal tåle 1500V DC begge veier og impulser på 2500V. (4000V for X1)

I databladet står det "In order to be in compliance with the EMC Directive an additional X2 capacitor at the output is requried if the SSR is operated as single component." EMC Direktivet er utarbeidet av EU og tilsluttet av Norge.

Noe støy vil alltid komme ut på strømnettet, men produsenten sier at med en enkelt X2 kondensator er støynivået innenfor offentlige krav.
Det betyr ikke at alle andre elektriske apparater tåler denne støyen. Kravet går begge veier, og det kan være at led driverne ikke holder kravene i forhold til hvor mye støy de tåler.

Det er mange som benytter disse regulatorene helt uten filter og ikke opplever problemer. Men, mitt råd er å koble inn en X2 som i databladet. Hvis det ikke hjelper, bytt LED lampene.
 
Skjønner. Kan man ødelegge andre elektriske artikler(tv,lys,varmepumpe etc.) i huset ved å kjøre denne SSR`en? Hvordan kobler jeg til X2`en? evt. har dere en link på ebay til SSR`en jeg bør ha?
 
Hvis du skal bruke et emc filter så er en av betingelsene at man er tilknyttet et tn system på strømmen. De fleste i norge har it på strømnettet. På it kan et slikt filter gjøre ting værre.
 
Skjønner. Kan man ødelegge andre elektriske artikler(tv,lys,varmepumpe etc.) i huset ved å kjøre denne SSR`en? Hvordan kobler jeg til X2`en? evt. har dere en link på ebay til SSR`en jeg bør ha?
Du klarer neppe å ødelegge noe, men kan oppleve problem med trådløst nett, TV signal o.l eller kanskje piping i høyttalere.

X2'en kobler du mellom polene på SSR på last siden (output terminalene). Se tegning i link til datablad lenger oppe.

Den skal kortslutte høyfrekvent støy som genereres nå SSR skrur på strømmen 100 ganger i sekundet. Er ikke sikkert dette hjelper. Blinkingen i LED lampene kan skyldes lavere frekvenser som lager oscilering i strømforsyningen til disse. Selv om lampene er på en annen kurs i sikringsskapet er de trolig på samme fase. Tviler på du hadde opplevd dette ellers.
 
Sist redigert:
Jeg har forresten opplevd blinking i LED lamper selv. Jeg byttet til LED pære i seks 12V spotter som henger på samme trafo (egentlig ment for halogenpærer). Det ble skikkelig stroboskop. Husker ikke helt hva jeg gjorde, enten byttet jeg til LED pærer fra en annen produsent eller så bare snudde jeg fasen på et par av pærene? Uansett så forsvant problemet for meg.
 
Har kjøpt denne variable SSR-en selv: http://www.ebay.com/itm/130662445830
Og disse kondensatorene: http://www.ebay.com/itm/400534705437

Det er slik å forstå at man kobler kondensatoren(eller begge?) i parallell på output, for å skape et slags "lowpass-filter"? Vil dette fungere om SSR-en er koblet i serie med en annen SSR, styrt av PID?
Ja Kondensatoren skal kortslutte støy som oppstår. Du gjør hvertfall ingenting feil om du putter på en kondensator etter hver ssr. Du kan også prøve uten kondensatorer og se om du merker noe forstyrrelser av noe slag på annet utstyr.
 
Supert. Forstår enda ikke helt hvordan denne saken virker, å koble kun et potensiometer på en SSR gir ikke mening i mitt hode..
Hvor ofte kutter denne, og kutter den tilfeldig over hele sinusbølga?
 
Tilbake
Topp