Bratberg kompaktbrygger - data til BeerSmith

Hei.

Jeg er helt ny i bryggerfaget, og satte mitt første brygg idag.

Jeg har ønske om kunne benytte programmet Beersmith til loggføring, oppskrifter etc....

I beersmith er det en hel del info en skal legge inn for å få korrekte utregninger. Jeg lurer på om det er noen her inne som har en Bratberg som benytter Beersmith og kan bistå meg noe.

(i brygget idag hadde jeg 23 liter vann i mesken - 7 kg malt - utvask 12 liter - endte opp med 28 liter ved oppkok. Fikk 21,5 liter ferdig vørter som står til gjæring. 3,5 liter var igjen i bunn, og ca 2,5 liter kokte bort. Jeg endte opp på en OG på 60-62)
 
Hei
Legger ved oppsettet mitt for Brattberg Kompaktbryggeri på Beersmith2. De er fortsatt under visse justeringer.

Klipper også inn kommentarene jeg sendte deg på epost i dag, de kan være av interesse for andre også :) Har  gjort noen rettinge rog en liten tilføyelse.
****************
Fikk ikke tid til å svare deg før i kveld. Travel i går, og i dag har jeg brygget to brygg etterhverandre :)

Gratulere med nytt utstyr, det kommer du til å få mye glede av.
Jeg har nå brygget 23 brygg på 11 måneder. Bratt lærekurve!

Noen tips:
Få kontroll på temperaturen. Både glasstermometeret mitt og det digitale i Brattbergen viser 4% for lite. Jeg kalibrerte begge mot henholdsvis kokende vann og isvann.

Pumpen tåler ikke mer enn 67C. Min er utfordret med 75-80 grader og tok kvelden på forrige brygg :-(  Det går forresten helt fint uten. Jeg bruker bare øsen for å sirkulere litt under meskingen.

Isoler meskekaret med et ganske tykt liggeunderlag. En hundrelapp på Clas Olson.

Jeg varmer vann i Brattbergen før jeg tar oppi maltet. Da sparer jeg tid siden jeg kan kjør begge elementene. Jeg bruker en iphone-app for å beregne temperaturen vannet skal ha. Den tar hensyn til temperaturen på det tørre maltet og hvilken mesketemperatur jeg skal ha. Eksempel fra i dag : Jeg varmet 18 liter vann til 72,7C. Maltet var 5,4 kg og 17C. Traff 67C mesketemperatur perfekt etter litt røring og sirkulering. Siden apparatet er godt isolert trenger jeg bare varme bittelitt mot slutten av meskingen.

Jeg kutter utmesking hvis jeg mesker bare en lett batch, typisk mindre enn OG 1,060.

Varmer 12-18 liter vann for skylling til 76-80C i egen kjele.

Etter en times mesking setter jeg termostaten på full guffe og 1kW elementet innkoblet. Begynner skylling mens silkaret fortsatt står nedi karet. Skyller veldig sakte. Kanskje 1 liter og så 1-2 minutter pause. Sakte skylling er VESENTLIG for effektiviteten. Når nivået er høyt løfter jeg opp silkaret og fortsetter skylling til jeg når MAX-merket. Da har jeg  29-30 liter som jeg nesten alltid har til koking. Jeg koker med begge elementene inne etter at silkaret er fjernet, og das rører jeg samtidig ed meskeskeia for å unngå fastbrenning.

Jeg koker ikke med silkaret inni selv om det kan være fristende for å få silt bort humlen. Etter min erfaring virker det dårlig, samt at det veldig lett koker over på siden av silkaret når jeg gjør det slik. Da blir det mye søl og kliss :-(

Normalt bruker jeg 7 timer på hele bryggingen, inkludert vasking. I dag klarte jeg 2 brygg på 9 timer. Litt travel prosess, og da er man avhengig å ha en ekstra 30-liters gryte å koke i.
 

Vedlegg

  • brattberg.bsmx
    1,2 KB · Sett: 519
Tusen takk for hjelp!

Jeg endret effektiviteten til 75% som jeg klarte på mitt første brygg. Men ser at du mesker i 60 minutter, jeg ble anbefalt 90 min mesk, og 30 min utmesk ved å skru opp varmen slik vørteren ble 80 grader, for så å tappe dette og ta over mesken(mens den fremdeles) er nede i gryta. Jeg opplevde ikke da at mesketemperaturen da steg til 80, den var på mellom 73-75 grader.
Er det viktig at må utmesk at temperaturen på mesken er 80 grader?

så har jeg blitt rådet til å foreta utvask også på 80 graders rent vann(meskekaret løftet opp) - opplever samme problem her at mesken ikke holder 80 grader.

Bør man da ha høyere temperatur på vannet som er forhåndsoppvarmet - slik at mesken holder 80 grader på utvask?

Boil off_ jeg ser du har satt 2,5 liter pr. time, jeg opplevde 2,5 liter på 90 minutter...?
 
NB. jeg hadde 23 liter i mesken, så 12 liter til utvask, totalt 35 liter. Jeg nådde maksmerket i bratbergen(28l). Endte opp med 25,5 liter etter kok. Jeg ønsker å ende opp med noen flere liter etter kok, og ser at du har lagt inn 29,5 liter vann på boil volum, så jeg justerer til neste gang og tar i 13,5 liter vann til utvask. Slik at jeg da forhåpentligvis vil ende opp med 27 liter etter kok
 
Jeg har satt opp Beer Smith slik, noe jeg synes stemmer ganske bra med målte mengder under bryggingen.

Bratberg%20Kompaktbrygger%20Equipment%20profile%20-%20small.png

Bratberg%20Kompaktbrygger%20Mash%20Profile%20-%20small.png
 

Vedlegg

  • Bratberg Kompaktbrygger Equipment profile.bsmx
    1,2 KB · Sett: 169
  • Bratberg Kompaktbrygger Mash Profile.bsmx
    2,1 KB · Sett: 141
arefsahl skrev:
Jeg har satt opp Beer Smith slik, noe jeg synes stemmer ganske bra med målte mengder under bryggingen.

Bratberg%20Kompaktbrygger%20Equipment%20profile%20-%20small.png

Bratberg%20Kompaktbrygger%20Mash%20Profile%20-%20small.png

Ser du har "mash-in" med 25 ltr vann.

Hvor mye skyller du med da ca? Og benytter du deg av "mash-out"?

Bruker du alu folie med hull til å skylle?

Hva bruker du av tid på skylling? Ser mange skriver at man skal bruker opp mot 1 time, men dette finner jeg vanskelig.....
Smaker du på kornet for å sikre lite sukkerstoffer? Vanskelig å måle SG på mesken etter skylling, da meskekaret henger over kokekaret.
 
Antall liter avhenger av mengde malt. Jeg bruker 3,5l/kg. Det gir nok vann til pumpe og deadspace.

Bruker mash out avhengig av oppskrift. Sirkulerer da manuelt med øse.
Skyller etterpå med ca 10-12 liter vann. For at det ikke skal bli kanaler gjennom mesken. Heller jeg 2-3 liter over mesken, lar det renne igjennom før jeg gjør det på nytt. Lar det gå ca 10 min mellom hver gang jeg tømmer på vann. Inkl første av renning blir det ca 40-50 min.

Bruker ikke alufolie, bare ikke testet det enda.
Smaker heller ikke på mesken, etter noen ganger så vet du hvilken effektivitet du har med din prosedyre.

Kan også justere SG etter skylling med litt ekstra vann eller koke litt lenger. Hold kontroll på pre-boil SG, når den er riktig begynner du å telle ned på koke planen. Treffer du ikke med pre-boil SG og post-boil SG. Må du neste gang i Beer Smith justere mengde vann du koker bort.
 
Oppdatert utstyrsprofil og mashprofil som jeg benytter, i tillfelle noen synes det kan være til hjelp.
Mash profile
Equipment profile
Hej.
har precis köpt ett Bratberg BK 35 genom Malt Magnus här i Sverige. Letade uppsättning för beersmith och hittade detta forum! :)
Länkarna som du postade i inlägget innan, får jag inte till att fungera. Har du någon bild du kan lägga ut på uppdateringen? eller kanske för hela eqiupment profilen?
Tack på förhand!
 
Hej.
har precis köpt ett Bratberg BK 35 genom Malt Magnus här i Sverige. Letade uppsättning för beersmith och hittade detta forum! :)
Länkarna som du postade i inlägget innan, får jag inte till att fungera. Har du någon bild du kan lägga ut på uppdateringen? eller kanske för hela eqiupment profilen?
Tack på förhand!

Tror man må være betalende medlem for å få tilgang på bilder og filer.
 
Hej Ole, tack för info det visste jag inte :)
arefsahl hade postat print screens ,tror jag, här ovan i tråden så det borde fungera! :)
 
Hej igen,
ingen som har Equipment setup för, Bratberg Kompaktbrygger Gen2, i Beer smith?
Vet inte om det skiljer sig mellan gen 1 och 2?
Någon som vet?
 
Dessverre ikke fått tatt noen bilder fra BeerSmith før jeg nå plutselig kom på at jeg kunne ta det fra BeerSmith mobile. uploadfromtaptalk1436477419498.pnguploadfromtaptalk1436477433924.pnguploadfromtaptalk1436477445830.png

Dette er ihvertfall det som har fungert ok for meg, men kan sikkert tunes enda mer.
 
Her er min profil. Jeg har basert den på en blanding av KjellG sin og arefsahl sin.
Jeg bruker den på siste utgave av Bratberg v2.
 

Vedlegg

  • Bratberg kompaktbrygger - mnx.zip
    647 bytes · Sett: 219
Tilbake
Topp