1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Bratberg kompaktbrygger - data til BeerSmith

En tråd i 'Brewcrafter / Bratberg kompaktbryggeri' startet av uThaug, 10 Nov 2013.

1. eriklikesbeer

eriklikesbeer
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hej igen,
    en fundering bara. Har du igång värmeelementen under mäskningen och lakningen?
    Med vänlig hälsning Erik

2. Håkan

Håkan
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hej
    Jag kör 500 W under mäskningen för att hålla temperaturen, har inte gjort det hittills under lakningstiden men vet att en del gör det för att komma upp i kok fortare
    Hälsningar Håkan

3. eriklikesbeer

eriklikesbeer
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ok tack Håkan!
    Ja jag körde värme under både mäsk och lakning men upplevde att mäsken blev för varm.
    Känns ju lite som att det är det som är grejen med bryggverket, att ställa in en temp som sedan hålls konstant.
    Ett tips gällande mått. Det är 10,5 cm till kanten när det är 25 L i pannan utan maltrör, lätt att mäta med en vanlig tumstock. Har man tid kan man också enkelt göra en tabell och spara med olika volymer och mått, har dock inte hunnit med det.

4. Håkan

Håkan
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hej Erik
    Jag har aldrig haft problem med att värmen stiger, brukar ställa "set" på 65-66 grader, vilken temperatur hade du på vattnet när du rörde i malten jag brukar ha 70-71 grader enligt Beersmith beror ju också på temperaturen på malten vilken temperatur du ska har på vattnet.
    Tack för tipset om måttangivelsen

5. JEG

JEG
    Expand Collapse
    Moderator

OK.... Nesten så jeg gir opp....
    Hvordan får man importert utstyr etc i BeerSmith?

Hadle Reisæter liker dette.

Del denne siden