Bratberg kompaktbrygger - data til BeerSmith

Erik
1. Jag har vid mina senaste bryggningar haft 70 gr på mäskvattnet när jag rör i malten för att mäska på på 65 gr i en timme om inte receptet säger något annat. Cirkulerar med pumpen nästan hela tiden samt rör om i mäsken konternuerligt. Upplever också att det är ett problem med att det inte finns någon litermarkering på BK 35.

2. Jag har hittills lyft maltkorgen helt, men ser nu att en del hissar den stegvis kanske man ska göra så istället tänker i alla fall prova tror jag. Har också märkt att lakningstiden varierar mycket beroende vart jag köpt malten, att mala själv är nog det bästa för att få allt optimalt mot bryggverket.
Hej igen,
en fundering bara. Har du igång värmeelementen under mäskningen och lakningen?
Med vänlig hälsning Erik
 
Hej igen,
en fundering bara. Har du igång värmeelementen under mäskningen och lakningen?
Med vänlig hälsning Erik

Hej
Jag kör 500 W under mäskningen för att hålla temperaturen, har inte gjort det hittills under lakningstiden men vet att en del gör det för att komma upp i kok fortare
Hälsningar Håkan
 
Hej
Jag kör 500 W under mäskningen för att hålla temperaturen, har inte gjort det hittills under lakningstiden men vet att en del gör det för att komma upp i kok fortare
Hälsningar Håkan
Ok tack Håkan!
Ja jag körde värme under både mäsk och lakning men upplevde att mäsken blev för varm.
Känns ju lite som att det är det som är grejen med bryggverket, att ställa in en temp som sedan hålls konstant.
Ett tips gällande mått. Det är 10,5 cm till kanten när det är 25 L i pannan utan maltrör, lätt att mäta med en vanlig tumstock. Har man tid kan man också enkelt göra en tabell och spara med olika volymer och mått, har dock inte hunnit med det.
 
Ok tack Håkan!
Ja jag körde värme under både mäsk och lakning men upplevde att mäsken blev för varm.
Känns ju lite som att det är det som är grejen med bryggverket, att ställa in en temp som sedan hålls konstant.
Ett tips gällande mått. Det är 10,5 cm till kanten när det är 25 L i pannan utan maltrör, lätt att mäta med en vanlig tumstock. Har man tid kan man också enkelt göra en tabell och spara med olika volymer och mått, har dock inte hunnit med det.

Hej Erik
Jag har aldrig haft problem med att värmen stiger, brukar ställa "set" på 65-66 grader, vilken temperatur hade du på vattnet när du rörde i malten jag brukar ha 70-71 grader enligt Beersmith beror ju också på temperaturen på malten vilken temperatur du ska har på vattnet.
Tack för tipset om måttangivelsen
 
Tilbake
Topp