Kloneprosjekt - mesterskap i kloning av kommersiell lager?

Gahr skrev:
Bruk risflak og maisflak, ev. kun risflak, tilsammen ca. 25 % av grøppen. Flak trenger ingen spesiell behandling. Jeg vet ikke humleinnholdet i Asahi, men antar det er relativt lavt. Sikt mot 15-20 IBU. Mesk på lav temperatur for å få god utgjæring. Kok i 90 minutter og vær sparsom med aromahumlen.

Det viktigste med et så lett øl som dette er dog gjæringen. Her må du ha rimelig stålkontroll. Bruk rikelig med lagergjær (bruk f.eks. www.mrmalty.com for å beregne starterstørrelse) og oksygenér vørteren godt før gjæringen. Start gjæringen på lav temperatur for å minimere diacetyl.

Øl som dette er noe av det teknisk absolutt mest krevende man kan lage. Det er et øl hvor man ikke har noe å gjemme feilene sine bak.

Takk Gahr - respekt!  :)
 
Hei

Er svært interessert i oppskrift hvis du får til denne :) har ei hjemme som er svær glad i sorten

Easybrew
 
Noen her som har en oppskrift på noe som kan Heineken. Av alt det kommersielle, kjedelige tullet som finnes så er Heineken noe av det bedre som kan oppdrives og noe jeg gjerne skulle ha brygget selv.
 
Fant denne i Clonebrews boka, ikke testet den, så kan ikke gå god for den..

Heineken Klone fra Clonebrews
OG: 1052-1053
FG: 1012-1013
5 % alkohol
IBU: 24
SMR: 3-4
19 L

Malt:
4.4kg German 2-row pilsner malt
113gr German light crystal malt (carahell)

Humle:
90 min boil:
12 gr Northern Brewer, 8%
22 gr Hallertau Hersbrucker, 3%

10 min boil:
7gr Hallertau Hersbrucker, 3%


Gjær:
Wyeast 2007 Pilsen Lager Yeast, eller Wyeast 2042 Danish Lager Yeast, 6-11 gr.

Mesking:
66 °C

Koking: 90 min.
 
Tusen takk. Så enkel og grei ut den.

Hvis noen har flere oppskrifter å komme med så er det bare å skyte på.
 
Det kommer nok ikke jeg til å bry meg om første gangen. Skulle det bli for store avvik så kan det hende jeg gjør det til neste gang, men det kan jo hende den kanskje blir bedre. Hvet vet.
 
Løfter denne igjen.
Får spørsmål om en lett sommerpils/sommerøl men er veldig usikker på hvordan lage noe slikt.
Vil dette fungere tro?

80% pils
15% flaket mais
5% carapils
OG 1.042-45, 2g/l Hersbrucker på 15min og Magnum opp til 25-30IBU på 60min, W-34/70 fra 8C og oppover
Eller
gjøre et forsøk med f eks Cascade både som smak og bitterhumle evt annen av denne typen?

Kom med innspill, er usikker nå.
 
Takker. Forstår jeg deg rett hvis jeg bruker

1.3g/l Cascade og 1.3g/l Citra på 15 min og
1.3g/l Cascade og 1.3g/l Citra på 5 min?
La dette inn i beercalc men har jeg ikke lagt inn feil så blir IBU for høy. Passerer 50 og det går ikke. Halverer jeg så er jeg i mål. Men er mengdene riktige må humla flyttes frem i tid.
Min Cascade er på 8% og har notert Citra til 17%. Får visst dobbelsjekke disse prosentene.
Magnum faller helt bort, men det er ikke første gangen 60 min humla gjør :)

Har også annet i noenlunde samme gate.
Ser jeg har centennial, columbus, chinook, mosaic, summit, simcoe og nelson.
 
Tenkte at du kunne bruke 1,3g/l med cascade på 15 og 1,3g/l citra på 5. Da vil du ikke få så høy IBU. Cascade ligger vel som regel på 5-6% og citra pleier å ligge rundt 13%.
Deretter kan du jo nedjustere mengden magnum sånn at total ibu blir som ønsket.
 
Sylfersk på bryggefronten, har ikke engang smakt på mine brygg ennå, men gjærlåsen lukter digg... Batch no.1 står til gjæring (Red Ale), batch #2 settes i morgen, og nå starter planleggingen for batch #3 som skal være en lettdrikkelig, lys "jenteøl" ;)

Har en BB60, og ønsker å prøve meg på en lys sommerpils, gjerne ala Corona/Sol/Mexican Style. Har noen et godt forslag til oppskrift? Jeg må kunne bruke tørrgjær, og helst kunne kjøpe alle ingredienser fra samme nettbutikk.

Alle forslag mottas med takk ;)
 
Skal du lage en så lys lager blr du, som Sotrajohnny er inne på, ha stålkontroll på gjæringstemperaturen. Lite tilgivende øl, lite å gjemme seg bak.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ventet jo på nedlatende kommentarer om hvor kjip jeg er, som skal brygge lett, lys øl ;)

Men ja, jeg har full kontroll på temperaturer (gammel fryseboks, termostatstyrt).

Weissbier høres fint ut, skal nok prøve det, men ønsker gode forslag til mer BMC-like øl ;)
 
Tilbake
Topp