5L party keg og karboneringsdrops

Hei

Har kjøpt meg 5L party keg med Co2, og lurer på hvordan jeg skal gjøre med karbonering. Kjøpte en pose med karboneringsdrops og der står det kun anbefalt dosering for flasker. Hvor mye bør jeg bruke på 5 liter? Har prøvd å søkt litt og sett folk skriver både 4 og 6 gram sukker pr. liter, men blir det det samme med karboneringsdrops? Èn drops veier ca 4 gram.

Mvh. Anders :)
 
Ett drops pr halvliter ee det ikke? Hiv oppi 10-14 litt avhengig av øl typen su karbonerer. Evt bruk sukker, 6-7g pr ltr øl du har oppi fatet :)
 
Fabrikantene av disse party-fatene anbefaler at man karbonerer med ca. halv mengde sukker, sammenlignet med anbefalt karbonering på flaske. Hvis du bruker normale mengder kan fatene misformes eller sprekke. Du bør nok lese deg litt opp på det før du prøver.
 
Fabrikantene av disse party-fatene anbefaler at man karbonerer med ca. halv mengde sukker, sammenlignet med anbefalt karbonering på flaske. Hvis du bruker normale mengder kan fatene misformes eller sprekke. Du bør nok lese deg litt opp på det før du prøver.
Satt to av disse fatene til karbonering for to dager siden. Det er en wit og jeg brukte full mengdene sukker (8,5g/ltr). Skal gi lyd om de eksploderer eller ikke...:eek:

Forresten har jeg aldri fått de til funker med Beer King kranen.... Har nå lagd et system til å bruke de med cornelius ventiler..... Skal ble spennende :oops:
 
Takk for svar folkens :)

Fant dette i en PDF filprodusentens nettside
2nd fermentation in kegs Most home brewers will want to do a 2nd fermentation in the keg to obtain natural carbonation just like in bottled beer. The amount of sugar you must add just before filling your keg is, in principle, NO different to the quantity of sugar you use with the filling of bottles (5-9 g/l beer with a fully fermented beer, and this depending on the required CO2 level in your beer). The method is the same as for bottles: preferably dissolve the sugar in a small quantity of water or beer, pour it into the keg and transfer the beer in such a way that everything is mixed well. Place the keg upright for several days at ambient temperature so that the 2nd fermentation can take place. Then put it in a cool place for clearing and maturing. A discarded but still working refrigerator is ideal, this allows you to pour your beer at the correct temperature. When the beer has completely cleared, tapping can start.
 
Det som er rart er at det stå dette her i samme dokument...

Brewferm® mini keg 5 litres + rubber plug
Very useful pressure kegs as used by commercial breweries. Add max. 3 g/l
sugar for second fermentation. With special re-usable rubber plug.
 
Det som er rart er at det stå dette her i samme dokument...

Brewferm® mini keg 5 litres + rubber plug
Very useful pressure kegs as used by commercial breweries. Add max. 3 g/l
sugar for second fermentation. With special re-usable rubber plug.
Merkelig! Jeg får sende en epost å høre hva de sier
 
Satt to av disse fatene til karbonering for to dager siden. Det er en wit og jeg brukte full mengdene sukker (8,5g/ltr). Skal gi lyd om de eksploderer eller ikke...:eek:

Forresten har jeg aldri fått de til funker med Beer King kranen.... Har nå lagd et system til å bruke de med cornelius ventiler..... Skal ble spennende :oops:
He he. Ikke for å skremme, men fant denne på YouTube:


Hva med å rigge opp et webkamera. Party keg minutt for minutt. :D
 
He he. Ikke for å skremme, men fant denne på YouTube:


Hva med å rigge opp et webkamera. Party keg minutt for minutt. :D
Hehe... Spennende...

Kanskje jeg bør lage et YouTube channel... Mere spennende en Hurtigruter, Bergensbanen og Mannen alle sett sammen...

Beklager off topic....
 
Har også hørt at du skal bruke mindre sukker pr liter i kegs enn i flasker, fordi det er mye mindre headspace (altså tomrommet på toppen) der i forhold til volumet enn i flaskene. Det matcher også bra med at 0,5-flasker vanligvis er ferdig karbonert før 0,33-flasker med samme brygg :)
 
Sist redigert:
Har også hørt at du skal bruke mindre sukker pr liter i kegs enn i flasker, fordi det er mye mindre overhead (altså tomrommet på toppen) der i forhold til volumet enn i flaskene. Det matcher også bra med at 0,5-flasker vanligvis er ferdig karbonert før 0,33-flasker med samme brygg :)
Det høres logisk ut....

Vi få se hvordan det gå.... Kanskje jeg skal slippe litt co2 ut av de fatene av og til i det neste par uker.
 
Har også hørt at du skal bruke mindre sukker pr liter i kegs enn i flasker, fordi det er mye mindre headspace (altså tomrommet på toppen) der i forhold til volumet enn i flaskene. Det matcher også bra med at 0,5-flasker vanligvis er ferdig karbonert før 0,33-flasker med samme brygg :)

Jeg har en growler med så og si null headspace. Den ble fylt med hevert. Burde jeg passe meg litt for denne?
 
Har ikke prøvd med growler, men har lagt merke til det med 0,5L vs 0,33L mange ganger, og har sett det samme sagt om kegs og andre med samme erfaring på flaskestlrrelser, så jeg ville tro at du kan få samme effekt på growleren også ja
 
Noen som har noen erfaringer med bruken av disse? Har lenge tenkt på å kjøpe et sett og noen fat, for å avlaste flaskingen min litt. Skal også sette en del øl til noen arrangementer framover og ser for meg at disse er greie å bruke. Angående Cornelius, skulle jeg gjerne, men har rett og slett ikke plass til det i leiligheten helt enda.
 
Tilbake
Topp