Blir 2 drops på 0.5 for mye tror du? Redd for flatt øl. Kanskje jeg heller bare skal gå til innkjøp av sukkerbiter/bruke vanlig sukker?Brukte Mangrove Jack sine karboneringsdrops sist, fungerer fint de. Tyr som regel til sukkerbiter fra Eldorado. De er ca 2 g, perfekt til 0,33
Jeg vil si at det er greit å bruke sukkerbiter/vanlig sukker - eller eventuelt druesukker (glukose, dekstrose). Her er en kjekk kalkulator du kan beregne mengden med: https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/Blir 2 drops på 0.5 for mye tror du? Redd for flatt øl. Kanskje jeg heller bare skal gå til innkjøp av sukkerbiter/bruke vanlig sukker?
Perfekt, takk for hjelpenJeg vil si at det er greit å bruke sukkerbiter/vanlig sukker - eller eventuelt druesukker (glukose, dekstrose). Her er en kjekk kalkulator du kan beregne mengden med: https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/
Ei strøken teskje sukker veier ca. 4,5 gram. Har du et sett måleskjeer og ei lita trakt, og desinfiserer begge deler før bruk, skulle det være alt du trenger. Sukkeret er reint om du tar det rett fra posen - men jeg ville kanskje ikke bruke noe fra ei sukkerskål som har stått framme.
1/2 ts i ei 0,33-flaske vil gi deg 2,5 volumes CO2 i ølet, og det vil du oppleve som friskt og godt i de aller fleste øltyper. (En sukkerbit vil også treffe det der sånn omtrent - men ulike merker kan variere litt i vekt, så sjekk om du kan.)
Sukkerbiter er nok den enkle løsninga, jaBåde Eldorado og DanSukker veier 2 -2,25 gram nå
Perfekt for 0,33, men kan bli litt mye med 2 sånne på 0,5.
Det vil gi 8 g/L. Fint for f.eks pils og tripel, men drops (de til Coopers tror jeg) veier 3,5 g
2 sånne på 0,5 blir alt for mye
Syntes de passer overalt jeg ;-)Sukkerbiter er nok den enkle løsninga, ja. Der de passer.
Syntes de passer overalt jeg ;-)
Det er sikkert greit. Det kommer an på hva en liker. 2,5 volumes er midt i blinken for meg, som brygger mye pils. Det trengs da 6,6 gram sukker pr. liter. Jeg veit at mange vil ha mer i pilsen, men jeg stopper nok på 2,5, sjøl om jeg tåler litt mer.Jeg bruker Eldorado. 1 stk på 0,33, og 2 på 0,5. Føler ikke at 0,5 blir overkarbonert. Men så liker jeg at øl er karbonet.
Det er sikkert greit. Det kommer an på hva en liker. 2,5 volumes er midt i blinken for meg, som brygger mye pils. Det trengs da 6,6 gram sukker pr. liter. Jeg veit at mange vil ha mer i pilsen, men jeg stopper nok på 2,5, sjøl om jeg tåler litt mer.
9 gram gir 3,1 volumes, og det blir i meste laget for meg. 8 gram gir 2,9, og det er stadig mer enn jeg vil ha.
Det viktige er jo at en får det en liker.
Enklere enn å putte en sukkerbit ned i flaska?Hvorfor ikke bare lage sukkerlake og bruke en sprøyte, jeg synes det er det enkleste og tar minst tid , enkelt å justere sukkermengde er det også.
Ja, da tar jeg to. Hvis du vil være mer nøye blir det selvsagt vanskelig, men jeg anbefaler en blindtest, jeg mistenker at forskjellen ikke er så stor.Hvis du skal ha 3 gram på en halvliter ja. For da trenger du 1,5 sukkerbiter.
Jada, jeg har gjort det sånn. Og med vørter. Men jeg kan ikke si jeg syntes ølet blei bedre da.Joda ser den, men det tar ikke mer en 5 minutter å fylle 40 flasker med sukkerlake med en 10 ml sprøyte heller, tar to og to flasker ned fra flaske treet, og fyller 5ml i hver av dem, så har jeg perfekt 3 gram sukker i hver flaske, så blander laken seg fint når det fylles, og det kan korkes umiddelbart etter fylling (har korkemaskin stående ved siden av fatet) så da er denne ferdig korket før nestemann fylles.
Med vekt på "tror": JaTror du du merker så mye forskjell på 2,4 og 2,9 egentlig?