Belgisk klosterøl (triple trippel)

I romtemp kan du løse ca 2 kg sukker i 1l vann, enda mer ved høyere temperatur. Jeg ville nok brukt litt mer vann enn det og så ta høyde for det når gravity skal beregnes.
 
Brygget denne i går på Speidel 50 og dobblet oppskriften nevnt i boka hånd til munn. undrer svært på hva som gjikk feil. startet med å meske med 45L, 60min - 63grader, 15min - 72grader. etter mesking målte jeg SG på 1.056. i oppskriften står det stopp skylling ved 1.060. med andre ord, jeg fikk ikke skyllt noe som helst. Ente opp med 37L, istedefor 50L som først planlagt. kan malten ha vært gammel? (ble kjøpt av en useriøs forhandler med størst omsetning på sexleketøy), kan temperatursensor på speidel ha målt for lavt ved mesking ?
 
Brygget denne i går på Speidel 50 og dobblet oppskriften nevnt i boka hånd til munn. undrer svært på hva som gjikk feil. startet med å meske med 45L, 60min - 63grader, 15min - 72grader. etter mesking målte jeg SG på 1.056. i oppskriften står det stopp skylling ved 1.060. med andre ord, jeg fikk ikke skyllt noe som helst. Ente opp med 37L, istedefor 50L som først planlagt. kan malten ha vært gammel? (ble kjøpt av en useriøs forhandler med størst omsetning på sexleketøy), kan temperatursensor på speidel ha målt for lavt ved mesking ?
Hvorfor fikk du ikke skylt? Tilsatte du 3 kg DME, som boken angir? Hva ble din endelige OG, dvs. OG etter koking? Formuleringen "...stopp avsilingen ved 1.060" i boken gir forøvrig liten mening.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nå har jeg lest litt mer i boken, og det er mye rart i den oppskriften/boken. Du skulle har startet med 55 liter meskevann, og så skylt med ca. 15-18 liter etter at maltrøret var heist opp. Pga. Pilsnermalten bør du koke i min 90 min., merkelig at det ikke står i oppskriften. Ved 90 min kok forsvinner ca. 10 liter pga. fordamping, og du skulle derfor ha skylt til du fikk ca. 60 liter før koking. På slutten av koketiden kan du tilsette sukkeret. (Ser nå at det er Demerasukker, og ikke DME).

Det er det jeg tror gikk galt, hvis du ikke - mot formodning - har mistet et sexleketøy oppi Speidelen...
 
Nå har jeg lest litt mer i boken, og det er mye rart i den oppskriften/boken. Du skulle har startet med 55 liter meskevann, og så skylt med ca. 15-18 liter etter at maltrøret var heist opp. Pga. Pilsnermalten bør du koke i min 90 min., merkelig at det ikke står i oppskriften. Ved 90 min kok forsvinner ca. 10 liter pga. fordamping, og du skulle derfor ha skylt til du fikk ca. 60 liter før koking. På slutten av koketiden kan du tilsette sukkeret. (Ser nå at det er Demerasukker, og ikke DME).

Det er det jeg tror gikk galt, hvis du ikke - mot formodning - har mistet et sexleketøy oppi Speidelen...


fikk utrolig dårlig utbytte etter mesking. hadde jeg skylt 15-18L så hadde SG vært utrolig lav. 1.053 målte jeg når jeg var ferdig å meske, før jeg sku til å skylle. i oppskrifta stod det "stoppe avsiling på 1.060, tilsett demerasukker til 1.085". da vart det heller til at jeg justerte humletilsetting etter ca. 37L.

så neste gang burde jeg sikte meg inn på 1.060 på slutten av koketiden og tilsette demerasukker til 1.085 ?
 
...så neste gang burde jeg sikte meg inn på 1.060 på slutten av koketiden og tilsette demerasukker til 1.085 ?
Ja det er nok slik denne oppskriften er ment. Jeg ville nok hatt litt DME (lys tørr maltekstrakt) på lur i tilfelle du ikke får det utbytte du planlegger. Skal du ha 50 liter med OG på 1060 etter kok, må du ha 60 liter med OG på ca 1050 før kokingen starter.
 
Hvor mye sukker bør jeg bruke til K arbonering av en belgisk gylden? Ønsker en relativt sterk karbonering. Fg er 1.007
 
Du må finne tabellen på nettet som forteller dette. Evt søke på en fx carbonation calculator.
Det er høyeste temperatur etter/under gjæring som bestemmer dette. Samt hvilket øl du brygger selvfølgelig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
OK, takk. Temperaturen under gjæring har vært 24 grader. Skal modnes nå to uker i romtemp for så å modnes på 12 grader
 
Hei

Har hørt om dobbel og trippel å ble varmt anbefalt Kinn Bøvelen, den var "snop"... vist nok..
Først å fremst, lukt. Den lukter slik den luktet på bade i kjelleren når far hadde 3 dunker med sats stående til å brenne apparatet. Den luktet turbogjær på villstyr å lite annet. Det sto at den skulle ha lett kropp. Den var så tykk at det føltes som å glugge nedpå vaffelrøre, har aldri smakt fyldigere. Den skulle også ha god karbonering, men den var slapp, nesten ikke noe skum eller noe særlig med bobbler. Den var også veldig uklar nesten som uflitret cider. Den smakte sprit, å noe malt. Det jeg egentlig lurer på er? Er det jeg som har vert uheldig å fått en "bad" flaske her, eller er det slik en trippel skal være?

Er en trippel en særs "acquired taste"?
 
Tilbake
Topp