Paulaner Hefe-Weissbier oppskrift?

Hadde denne på fat i går med 10g/l sukker, satser på at naturlig karbonering gir den riktige smaken. Ser ut og lukter som Paulaner :) nå er det bare ventetiden igjen....
 
Tror ikke karboneringsmetoden er så fryktelig viktig, men det høres bra ut, iallefall! :) Karbonerte med ganske høyt trykk selv også... Mellom 3 og 3,5 volumer co2
 
Prøvesmak i går kveld, en uke på flaske med to cooper drops. Veldig god øl Hallstein! Smaker som Paulaner og, blir spennende å se hvordan denne utvikler seg :)image.jpg
 
Hei! Tenkte å prøve denne oppskriften snart og lurer på dette med vannjusteringen. Kalsiumsulfat skal vel dra ned pH, men uanset kommer vel dette an på hvor bløtt eller hardt vann man har i springen? Jeg er i tvil om det er "viktig" for meg å tilsette dette siden jeg vet for lite om grunnen og hvordan vannet mitt er i forhold til det som oppskriftener myntet på. Noen som har lyst til å forklare/ svare?
 
Jeg ser du ikke er norbrygg-medlem, men på medlemsseksjonen er det en egen kategori med en artikkel om vann.
Vannet i Norge kan ses på som stort sett likt. De aller fleste har overflatevann fra et ferskvann/innsjø et eller annet sted. Dette vannet er svært mykt med svært lite mineraler. Har du mykt vann kan du bare følge oppskriften slavisk. Du vil få noe som er svært likt paulaner. Har du grunnvann må du ta kontakt med vannverket for å få en oversikt over hvordan mineralprofilen din ser ut.
 
Takker så meget for svar! Jeg har Mjøsvatn og kommer nok til å følge oppskriften "slavisk". Er det forresten kun på meskevannet du har vannkustering, eller skal skyllevannet være med i beregningen også?
 
Sist redigert:
Om kjølinga tar lang tid, eller humla di er sterkere enn i oppskrifta, kan bitterheten øke litt. Om ølet er veldig ferskt, kan bitterheten også oppleves som noe sterkere. Bitterheten avtar med tid, og polutgaven har sikkert hatt noen måneder ekstra i romtemperatur i forhold til den hjemmebryggede :)
 
Har denne i gjæringsskapet nå, men hadde kun med handleliste iform av oppskriften i denne mailen, på den måten ble ikke det ikke korrigert for EBC for maltypene. Etter korrigering hjemme mener beersmith at vi havner på en ebc rundt 16 for det ferdige øllet, vørteren virket også noe mørkere enn forventet.
 
BS og farge er ikke helt til å stole på. Vørteren vil alltid være mørkere enn det ferdige ølet forsåvidt.
 
Nei mulig det? Jeg korrigerte de malttypene på riktig ebc i forhold til det som ble kjøpt i BS.
Vørteren virket noe mørkere enn forventet basert på forrige wiess, men tror dette kan bli bra.
 
Jeg hadde tenkt å brygge denne nå i påsken, men da jeg var innom min lokale gjærforhandler før påske hadde han ikke riktig gjær. Så jeg gikk ut med noen poser Safbrew W-06 i stedet. Det store spørsmålet blir da om dette kan bli noenlunde vellykket med den gjæren? Blir nok ikke identisk, men vil det kunne bli noenlunde i samme gaten? Og dette koker altså ned til om jeg skal brygge dette nå i påsken, eller om jeg heller bør vente på nye forsyninger med fersk gjær?
La oss så si at jeg går for å prøve med tørrgjæren, hvor mye gjær bør jeg bruke på 25 liter vørter? Bør jeg følge samme gjæringstemperatur-regime som oppskriften med ferskgjær, eller bør jeg ligge på noe høyere gjæringstemperatur?
 
Går nok an å bruke gjæra, men åssen gjæringsregime du bør gå på, har jeg ikke peiling på, for å være ærlig.
 
Tilbake
Topp