Ny SB i 2015

Har forstått at man kan sette tempen på 102C ved manuell, kjøring, kan man justere koke tempraturen i auto eller er den allerede satt til 98C-100C ?
 
Prisen på ny kontroller blir rundt 4500,- uten wifimodul.

Klippet fra braumeister.net

(Bold are the statements with the related questions. Regular are Ralf's answers.)

E-mail with Ralf wrote:"There might be a firmware update coming soon."
  • Is there a timing when this firmware will be available? Not before the next two month. And it will come from time to time a new one.
  • What changes (or fixes) can we expect? We collect what we hear from customers and are eager to know what the members in the forum wish to have. Even if we can’t realize all. No details what we change at this point.
  • How will this firmware upgrade be applied?If you you have the WiFi modul you can upload it to the existing controllers
"It is possible to order a replacement for the controller for € 325,00 + shipping"
  • Does this replacement require the return of your old controller? no
  • Is this replacement only to be ordered directly from Speidel or also through resellers? At first only from Speidel later we intend to do it via distributers.
  • Is this price correct? 325 Euro + VAT for 20l and 365 Euro for 50l
"The WiFi functionality will be available in May and requires an extra accessory."
  • Is this timing accurate? No we have a delay. So in the moment we plan with July.
  • Is it true that we need another accessory? Yes you need the extra modul.
  • Is the accessory a proprietary device from Speidel? Yes
  • What will be the cost? Not known yet. *EDITED* If we can increase the numbers we can reduce the price later. So we think about to sponsor it at the start to get the bigger sales numbers.

Conclusions:
  • Firmware will not be before the end of April and you will need a WiFi controller to update.
  • You can change your controller without returning your old one for € 325 (BM20)/€ 365 (BM50) plus VAT and shipping. For now only directly from Speidel.
  • WiFi will require a separate proprietary device which will not be available before Q3 2015.
 
Da har jeg hatt mitt første brygg på min nye 20-liters. Det meste var like enkelt som jeg hadde håpet, men jeg støtte på et par småting.

- Kranen lakk. Virker som det ikke er helt tett rundt den hvite plasten inni, uansett hvordan jeg forsøkte justere. Hastet til biltema og kjøpte en tappekran i messing, funket greit, men er vel ikke bærekraftig.
- Liten "fontene" på siden av silen 2 ganger under mesk (4,5 kg pilsner). Løste det greit begge gangene ved å fjerne sil og filter, for så å røre litt i mesken.
- Koketimeren stoppet plutselig på 80 min og 12 sekund. Da var det mildt sagt litt kjipt at jeg ikke hadde notert kokestarttidspunkt, eller tidspunkt for noen av humletilsetningene. Måtte gå på med manuell og feeling, kan ha bommet en del på to første humletilsetninger/gjærnæring/total koketid/protafloc.
- Humle fast i pumpa, slet med vasking. Benyttet rundt 150g pellets, og burde vel skjønt at man da ikke kan bruke pumpe under kjøling..

Noen som har vært borti og har noe løsning for noen av disse??
 
Har gammel utgave av speidelen, men kan komme med noen tips. Jeg har kun fått fontene da jeg kvernet malten for fint. Har brukt pumpene selv med mye humle, det som stoppet meg en gang var en kombinasjon av maltkorn og humle.
Lekk kran bør selgeren fikse.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
For å vaske pumpen godt så bruker jeg en hageslange rett inn i pumpehullet etter jeg har grovvasket pumpehuset fra undersiden.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Takk for tips. Var tydelig hos Bryggeland og sa det var til Speidel, men da tar jeg ihvertfall med at det kan ha noe å si med kverningen.

Send mail til Petit om både kran og koketimer, men det er vel påsketider en stund nå.
 
Da har jeg hatt mitt første brygg på min nye 20-liters. Det meste var like enkelt som jeg hadde håpet, men jeg støtte på et par småting.

- Kranen lakk. Virker som det ikke er helt tett rundt den hvite plasten inni, uansett hvordan jeg forsøkte justere. Hastet til biltema og kjøpte en tappekran i messing, funket greit, men er vel ikke bærekraftig.
- Liten "fontene" på siden av silen 2 ganger under mesk (4,5 kg pilsner). Løste det greit begge gangene ved å fjerne sil og filter, for så å røre litt i mesken.
- Koketimeren stoppet plutselig på 80 min og 12 sekund. Da var det mildt sagt litt kjipt at jeg ikke hadde notert kokestarttidspunkt, eller tidspunkt for noen av humletilsetningene. Måtte gå på med manuell og feeling, kan ha bommet en del på to første humletilsetninger/gjærnæring/total koketid/protafloc.
- Humle fast i pumpa, slet med vasking. Benyttet rundt 150g pellets, og burde vel skjønt at man da ikke kan bruke pumpe under kjøling..

Noen som har vært borti og har noe løsning for noen av disse??

Har også opplevd at koketimeren stoppet. Årsaken i mitt tilfelle var at temperaturen sank litt mye når jeg hadde oppi kjølespiralen, som jeg hadde glemt å tømme for kaldt vann. Det er visstnok slik det skal være.
 
Vu bruker ikke koketimer på speidel 50 lenger. Hele kontrolleren er en gedigen skuffelse. Krana var selfølgelig lekk og koketimer på sin egen tidssone kun gjeldene for Uranus og bortenfor. Knapper som ikke tåler sprut og medfører egenprogrammering og ufrivillig start av pumpe. Med det vi vet i dag er den ikke verdt penga, men det er ikke så mange alternativ
 
Vu bruker ikke koketimer på speidel 50 lenger. Hele kontrolleren er en gedigen skuffelse. Krana var selfølgelig lekk og koketimer på sin egen tidssone kun gjeldene for Uranus og bortenfor. Knapper som ikke tåler sprut og medfører egenprogrammering og ufrivillig start av pumpe. Med det vi vet i dag er den ikke verdt penga, men det er ikke så mange alternativ


Hei

Ta kontakt med de som leverte den for jeg er ganske sikker på at den ikke skal være så dårlig...

Easybrew
 
Har også opplevd at koketimeren stoppet. Årsaken i mitt tilfelle var at temperaturen sank litt mye når jeg hadde oppi kjølespiralen, som jeg hadde glemt å tømme for kaldt vann. Det er visstnok slik det skal være.

Eg kan ikkje fri meg frå tanken om at dette med pause i timer må vera programmert ut frå ein merkeleg føresetnad?

Pause i timer under koking:
Den eine tingen er at timeren tar ein pause - kva i all verden skulle den gjera det for om temperaturen går ned eit par grader når ein har i dyppkjølar? Det er vel heller spissfindig at den tar pause under koking - det kan då ikkje vera SÅ viktig med eksakt koketid. Noko anna er det jo at den stoppar heilt - her har programmerar ikkje kontroll på kode.

Pause i timer under mesking:
Her kan det vel spela ei rolle om temperaturen går godt under den innstilte temperaturen i lengre tid - men då må det vera ein del grader ned og ein del tid for å få temperaturen opp att (den tida veit vel speidelen om skulle eg tru - den KAN iallefall vita om det). Under normal bruk så slit eg litt med å sjå korleis noko slikt kan skje - ein plar vel ikkje ha kaldt vatn i mesken? Eg synes kanskje at det er litt rart med pause i timer her også.
 
Pause i timer ved mesking :

Er ikke det bare pump break da ? Den skal jo være der, men det gjelder kun 3 første meskestegene. De to siste har ikke pumpe pause.

Easybrew
 
Pause i timer ved mesking :

Er ikke det bare pump break da ? Den skal jo være der, men det gjelder kun 3 første meskestegene. De to siste har ikke pumpe pause.

Easybrew

Det med timerpause ved mesking (som følgje av at temperaturen er gått ned frå det den var (og skulle vera) ) er ikkje noko eg har observert eller har høyrt at andre har observert... Var ikkje mi meining å forvirra - men om det skulle vera ein slik funksjon innbiller eg meg at den høyrer naturlegare heime under meskefasen enn under kokefasen.

Kvifor den fins under koking skjønar eg ikkje.
 
For min del opplevdes det som et stopp, og ingen pause. Er det noen måte å få timeren til å starte igjen når den stopper opp?

Den stoppet altså på ca 80 min, og kom ikke i gang igjen selv på koketemp..
 
Det med timerpause ved mesking (som følgje av at temperaturen er gått ned frå det den var (og skulle vera) ) er ikkje noko eg har observert eller har høyrt at andre har observert... Var ikkje mi meining å forvirra - men om det skulle vera ein slik funksjon innbiller eg meg at den høyrer naturlegare heime under meskefasen enn under kokefasen.

Kvifor den fins under koking skjønar eg ikkje.

Nå tenkte jeg ikke på pause pga varmetap, men pga pumpepause. Tror ikke jeg har opplevd problem med å holde temperatur på mesken. Har selv "classic" speidel 50 og ikke den nye.. Under kok har jeg opplevd at den kan falle 1 grad hvis det er svært kald ute, men da forsetter timeren.

Men hvis noen opplever at timeren slår seg av under kok og den ikke vil fortsette når den når koketemperatur, så mener jeg at det må være noe galt med akkurat den speidelen. Og en bør ta kontakt med de som leverte den. Da tar jeg utgangspunkt i at en ikke har slått den av på et vis på kontrolleren. For halve vitsen med speidelen at den regulerer alt i henhold til hva en forer den med program, og da automatisk.

Easybrew
 
Liten update:

Ola fra Petit var rask etter påskeferie, og har allerede sendt av gårde ny kran. Nå har jeg jo lest rundt om på forumet at det på sikt kan være gunstig med en rustfri kran med raskere gjennomstrømning, så den blir kanskje byttet ut på sikt uansett. Noen som har funnet en som kan kjøpes på nett? Fant ingenting rustfritt med riktige gjenger på biltema, bare den midlertidige i messing jeg måtte bruke på første brygget.

Når det gjelder controlleren har de tatt kontakt med Speidel. Får bruke manuell kok enn så lenge, såå problematisk er det ikke (bare litt skuffende - var litt greit å få alarm og greier på hver humletilsetning).
 
Liten update:

Ola fra Petit var rask etter påskeferie, og har allerede sendt av gårde ny kran. Nå har jeg jo lest rundt om på forumet at det på sikt kan være gunstig med en rustfri kran med raskere gjennomstrømning, så den blir kanskje byttet ut på sikt uansett. Noen som har funnet en som kan kjøpes på nett? Fant ingenting rustfritt med riktige gjenger på biltema, bare den midlertidige i messing jeg måtte bruke på første brygget.

Når det gjelder controlleren har de tatt kontakt med Speidel. Får bruke manuell kok enn så lenge, såå problematisk er det ikke (bare litt skuffende - var litt greit å få alarm og greier på hver humletilsetning).

Kjøpte selv speidelen min hos petit og service og hjelp jeg fikk derfra i begynnelsen var super, Bryggmaker.no har rustfri kran , har kjøpt derfra selv(send han en Mail så finner han link til de delene du trenger)...


Så håper jeg at det blir ordning på timeren din..

Easybrew
 
Tilbake
Topp