Har forstått at man kan sette tempen på 102C ved manuell, kjøring, kan man justere koke tempraturen i auto eller er den allerede satt til 98C-100C ?
Da har jeg hatt mitt første brygg på min nye 20-liters. Det meste var like enkelt som jeg hadde håpet, men jeg støtte på et par småting.
- Kranen lakk. Virker som det ikke er helt tett rundt den hvite plasten inni, uansett hvordan jeg forsøkte justere. Hastet til biltema og kjøpte en tappekran i messing, funket greit, men er vel ikke bærekraftig.
- Liten "fontene" på siden av silen 2 ganger under mesk (4,5 kg pilsner). Løste det greit begge gangene ved å fjerne sil og filter, for så å røre litt i mesken.
- Koketimeren stoppet plutselig på 80 min og 12 sekund. Da var det mildt sagt litt kjipt at jeg ikke hadde notert kokestarttidspunkt, eller tidspunkt for noen av humletilsetningene. Måtte gå på med manuell og feeling, kan ha bommet en del på to første humletilsetninger/gjærnæring/total koketid/protafloc.
- Humle fast i pumpa, slet med vasking. Benyttet rundt 150g pellets, og burde vel skjønt at man da ikke kan bruke pumpe under kjøling..
Noen som har vært borti og har noe løsning for noen av disse??
Knapper som ikke tåler sprut og medfører egenprogrammering og ufrivillig start av pumpe.
Vu bruker ikke koketimer på speidel 50 lenger. Hele kontrolleren er en gedigen skuffelse. Krana var selfølgelig lekk og koketimer på sin egen tidssone kun gjeldene for Uranus og bortenfor. Knapper som ikke tåler sprut og medfører egenprogrammering og ufrivillig start av pumpe. Med det vi vet i dag er den ikke verdt penga, men det er ikke så mange alternativ
Har også opplevd at koketimeren stoppet. Årsaken i mitt tilfelle var at temperaturen sank litt mye når jeg hadde oppi kjølespiralen, som jeg hadde glemt å tømme for kaldt vann. Det er visstnok slik det skal være.
Pause i timer ved mesking :
Er ikke det bare pump break da ? Den skal jo være der, men det gjelder kun 3 første meskestegene. De to siste har ikke pumpe pause.
Easybrew
Det med timerpause ved mesking (som følgje av at temperaturen er gått ned frå det den var (og skulle vera) ) er ikkje noko eg har observert eller har høyrt at andre har observert... Var ikkje mi meining å forvirra - men om det skulle vera ein slik funksjon innbiller eg meg at den høyrer naturlegare heime under meskefasen enn under kokefasen.
Kvifor den fins under koking skjønar eg ikkje.
Liten update:
Ola fra Petit var rask etter påskeferie, og har allerede sendt av gårde ny kran. Nå har jeg jo lest rundt om på forumet at det på sikt kan være gunstig med en rustfri kran med raskere gjennomstrømning, så den blir kanskje byttet ut på sikt uansett. Noen som har funnet en som kan kjøpes på nett? Fant ingenting rustfritt med riktige gjenger på biltema, bare den midlertidige i messing jeg måtte bruke på første brygget.
Når det gjelder controlleren har de tatt kontakt med Speidel. Får bruke manuell kok enn så lenge, såå problematisk er det ikke (bare litt skuffende - var litt greit å få alarm og greier på hver humletilsetning).