Oppsett av gjæringsskap og temperaturstyring

msevland

NMKomiteen
Sentralstyre
Jeg har installert et nytt fullhøyde kjøleskap (uten frysedel) med plass til flere gjæringskar. I den forbindelse tester jeg ut hvordan jeg best kan styre temperaturen med en STC-1000+ slik at vørter og gjær får de beste produksjonsvilkår. Jeg bruker en STC-1000+ som styrer gjæringsskapet med én sensor (vurderer å lodde inn en til). Logging skjer med en Arduino og tre sensorer. Disse er festet på: (1) islolert på gjæringskar, (2) 2,5 liters glasskrukke med vann (sensoren i vannet), (3) Luft-temperatur i gjæringsskapet Så langt har jeg testet fire konfigurasjoner.

1. STC-sensor i luft, varme/frostvaktkabel hengende fritt, ingen vifte
2. STC-sensor isolert på gjæringskar, varme/frostvaktkabel hengende fritt, ingen vifte
3. STC-sensor isolert på gjæringskar, varme/frostvaktkabel rundt gjæringskar, ingen vifte
4. STC-sensor isolert på gjæringskar, varme/frostvaktkabel rundt gjæringskar, vifte installert for sirkulasjon av luft

Som dere ser av grafen, får jeg størst variasjon i vørter etter at jeg installerte vifte, noe som overrasket meg i starten. De siste konfigurasjonene innebærer frostvaktkabel rundt karet, noe som trolig ikke er en god løsning når jeg kommer til å ha flere brygg i gjæringsskapet i tiden som kommer.
Jeg kjenner jeg er litt i villrede :confused:

Så til spørsmålet. Hvordan har dere satt opp gjæringsskapene deres? Jeg har altså tre variabler. Plassering av STC-sensor, plassering og type varmekilde, og (ikke) bruk av vifte.
Live-temp-data her: bb.sevland.no
Gjaeringsskap-konfig.jpg
 
Sist redigert:
Bruker alt 1. Antar de andre alternativene gir tregere regulering og dermed større overskyting.
Har en annen sensor mot karet slik at "riktig" temperatur kan avleses. Må følge godt med den første uken.
Er ut-200 ledig brukes denne (når varme innkoblet) da den kan stilles finere enn stc1000.
Bruker normalt kun varme eller kompressor tilkoblet samtidig. Antar det er bedre å knipe inn på temperaturintervallet kontra å ha noe som står og jobber mot hverandre.
Det vanskelige reguleringsområdet er når omgivelsestemperatur og temperatur inne i skapet er like.

Men hvis det er kompressoren som er det kritiske leddet så skulle vel du målt når/hvor ofte denne kobles inn?
Jo flere innkoblinger jo finere regulering er mine tanker om dette.
 
Jeg har arbeidet med en logging av STC (Heat/Cool/Off) i samme graf som temperatur-sensorene, men er ikke fornøyd med verdiene jeg får fra disse sensorene. Det ville ha vært nyttig å se når Heat/Cool starter og stopper.
Mht alt 1, virker det på meg som om jeg får for lite varme i skapet til å gjøre en tilstrekkelig rask oppvarming når jeg trenger det. Jeg ønsker heller ikke å øke effekten på varmeelementet med fare for overskyting, men jeg ser poenget ditt.
Tror jeg må teste STC-sensor i luft, varme/frostvaktkabel hengende fritt, med vifte for sirkulasjon
 
Hvorfor ikke bare sette kjøleskapets termostat til 3-4 grader under laveste ønskede gjæringstemp., og bruke UT-200 tilkoblet varmekabel rundt de forskjellige gjæringskarene? Jeg gjærte ute i garagen nå med 8m kabel rundt 52 liter lager. Sensoren var boblet på utsiden av karet og viste variasjoner på under 0,3 fra satt temp. Ute temp. var mellom -6/7 og + 5/6. Karet sto riktig nok inne i en stor pappeske så jeg vet ikke "romtemp" men regner med den var noe høyere en utetemp på grunn av varmeavgivelse fra både karet og kabelen.
 
Med utetemp mente jeg egentlig temperatur i garagen og med innetemp mente jeg temp inne i pappkassa. Hadde vært artig med en sensor rett i ølet for å se hvor nøyaktig en sensor isolert på utsiden.
 
Siden jeg både har gjæringsskap og gjæringsprofil på STC-1000+, ønsker jeg å få dette til å fungere så optimalt som mulig. Nå er det jo ikke slik at det ikke fungerer per i dag. Temperaturøkningen er ønsket ihht gjæringsprofilen på STC’en.
MEN jeg kunne ønske meg en jevnere kurve, og ingen dupp i temperaturen.

Neste gang jeg har tomt gjæringsskap, er planen å kjøre en vanntest hvor jeg har en temperatursensor i karet, en utenpå karet og en i luften for å logge mer nøyaktig hvordan temperaturen varierer. Testen vil ikke bli nøyaktig da jeg i denne testen ikke får målt egenvarmen ved selve gjæringen, men med en 'gjæringsprofil' med mye opp og ned, vil jeg kunne måle differansen ganske bra.
 
Jeg bruker nr 3 men har vanlig stc 1000 og fortex-10 og det fungerer fint, men har bare ett gjærinskar i hvert kjøleskap. Har kald kjeller, så gjæringskarene som ikke trenger kjøling, bare varme gjærer utenfor kjøleskapet.
 
Jeg har nå varmekilde hengende fritt, STC sensor i luft med viftesirkulasjon. Har også stilt varmevariasjon på 0,1 grader slik at varmen 'pulser' og derfor ikke overskyter. Kjøleskapet har en forsinkelse på 10 min for ikke å slite ut kompressor. Tror jeg nærmer meg en god løsning :)
bb.sevland.no
 
Mulig jeg ikke har fått med meg alt i denne tråden, men lurer på hvordan du fanger opp og regulerer ned temperaturen i luft under stormgjæringen med en sensor som måler lufttemperatur? Opplever jo at under stormgjæring så må luft temperatur senkes opptil 3 grader for at gjæringskaret skal ha konstant temperatur på mine kar.
 
Nå beveger jeg meg på tynn is og dypt vann, så bare overse denne dersom du allerede har gjort det eller andre har komt med samme forslag.

Siden du har flere sensorer i skapet er det ikke greiest å la den sensoren som måler lufttemperaturen styre varmen/kulden? Denne vil vel svinge vesentlig oftere enn temperaturen i væske som jeg vil anta da vil holde seg ganske stabil i og med at det tar vesentlig lengre tid å kjøle/varme væske kontra luft. Dette da hvis du har varmekilde som ikke monteres på gjæringskaret og vifte til å sirkulerer luften.... Eller?
 
Det ser ut som kjøleskapet slår seg inn ca hver halvtime og går ca 4min før det stanser. Har ikke sjekket hvor ofte kjøleskapet I heimen slår seg inn, men har en følelse av at det blir mye av og på I oppsettet ditt. Har du prøvd å kjøre kjøleskapet som normalt (uten separate styring, dvs plugget rett I "veggen" på høyeste temp) og frostvaktkabel rundt bøtta, for å belaste komprssor mindre med start og stopp?
 
Mine tanker,
Kjøleskap er nok ikke helt like, det samme er det vel med frysebokser. Ser også at fryseren min jobber hardere og bruker kortere nedkjølingstid kontra kjøleskapet. Antar da at det er mest fornuftig å ha føleren i friluft i denne for det tror jeg må gi minst overskyting. Men kompressoren må tole det. For varme har det vel liten betydning. Og man må ha mulighet til å følge med. Etter noen ganger har man en viss ide hvordan forløpet vil gå og kan (gjerne litt i forkant) justere etter det.

Med føleren isolert mot karet tror jeg det reguleres tregere. Og hvis det ikke blir så stor skyting over/under satt intervall så er vel dette en bra løsning. Antar man ikke må følge så nøye med da ølet i mye større grad bestemmer når det går av og på. Kjøleskapet jeg bruker vil kanskje egne seg for slik måte å plassere føleren. Men sålenge jeg har mulighet til å følge med så har jeg bare hengt den fritt. Å finne passe isolering er kanskje en utfordring.

Føleren i senter av karet gir vel den tregeste reguleringen og tror (også av andre årsaker) at det ikke er så mange som har det på den måten.
msevland måler så det er han som vet :)
 
Ved stormgjæring er tempen I karet gjerne 2-4 grader varmere enn I omgivende luft, derfor må føleren som styrer sitte på karet.
Det vil alltid være forskjellig temp målt ved kant og I midten, større ved stormgjæring og mindre etterhvert.
 
Sist redigert:
Jeg har nå varmekilde hengende fritt, STC sensor i luft med viftesirkulasjon. Har også stilt varmevariasjon på 0,1 grader slik at varmen 'pulser' og derfor ikke overskyter. Kjøleskapet har en forsinkelse på 10 min for ikke å slite ut kompressor. Tror jeg nærmer meg en god løsning :)
bb.sevland.no
Hengende fritt? Det høres da litt sketchy ut mht varmeutviklingen i karet spes under stormgjæring?
 
...hvordan du fanger opp og regulerer ned temperaturen i luft under stormgjæringen med en sensor som måler lufttemperatur?
... det gjør jeg ikke :) Det er ikke mulig å styre stormgjæringen 100% uten måling på fat. Som du ser av grafen under svinger den 1 grad C, og det har jeg 'bestemt meg for' er ok.... helt uten faglig belegg for det. Det blir en avveining mellom og tvinge gjæren til å følge ditt temperaturløp, eller og tilpasse omgivelsene slik at den jobber innenfor et område du aksepterer. Jeg har da valgt å tillate svingning, men kan ikke kontrollere dette helt nøyaktig. Jeg følger jo med på temperaturen via bb.sevland.noGjæring.jpg
 
Siden du har flere sensorer i skapet er det ikke greiest å la den sensoren som måler lufttemperaturen styre varmen/kulden?
Har to separate systemer. STC-1000+ som styrer skapet med kun en sensor (kan sette på en til, men gidder ikke...), og logging med Arduino som har mulighet for 4 sensorer per i dag. Jeg logger alltid 'alt', både luft-temp og hvert av gjæringskarene. Spørsmålet er hvor denne ene temperatursensoren står som er tilkoblet STC'en. Nå har jeg den hengende fritt i skapet, og det gir meg tilstrekkelig fin temperaturkurve. Har også vifte for fordeling i hele gjæringsskapet.
 
Tilbake
Topp