Effektivt budget avtrekk

image.jpg Enkel og grei løsning for duggfri garasje/ kjeller ved brygging. Ta hull i en stor murerstamp som går utenpå gryta, sett den opp ned oppå hankene på gryta og stapp inn slamsugeren. Ikke et eneste puff av damp på avveie. Sett slamsugeren på utsiden.
 
Sikkert ein god ide dette men murerstamp ville eg kanskje ikkje ha brukt - den er vel neppe merka med symbola for at den er OK å bruka med mat? Kanskje ein stamp i vanleg PP som er merka med kniv og glas ?
 
Sist redigert:
Slamsugeren er Clas Ohlsson, husker ikke pris. Noe jeg hadde fra før. Rundt 1000 lappen kanskje. Vørteren skal jo ikke oppi stampen så det burde gå greit, drypper ikke.
 
"Viften har glidelager og to hastigheter og tåler temperaturer opptil 40 °C." Dampen har vel noe høyere temperatur enn 40 grader. Et selvkomponert opplegg med ei kjøkken/komfyrvifte skulle vel virke bra. Slike vifter tåler høy temperatur/damp.
Jeg så det med 40 grader, men det er driftstemperaturen, den klarer å flytte luft som er opp til 60 grader. Dersom jeg lager en kappe som står litt over kjelen slik at dampen blander seg med luft vil nok tempen ligge godt under 60 tror jeg? Etter min erfaring er det alt for lite futt i en kjøkkenvifte til å ta unna 10% i timen med avdamp..
 
Jeg så det med 40 grader, men det er driftstemperaturen, den klarer å flytte luft som er opp til 60 grader. Dersom jeg lager en kappe som står litt over kjelen slik at dampen blander seg med luft vil nok tempen ligge godt under 60 tror jeg? Etter min erfaring er det alt for lite futt i en kjøkkenvifte til å ta unna 10% i timen med avdamp..

Jeg vil tro at hvis du får stor luftinnblanding så kondenserer dampen raskere og mer vil dryppe tilbake til kjelen, og da må du koke det vekk igjen?
 
Tenkte jeg skulle komme med et lite bidrag for hvordan jeg har gjort det. Jeg brygger i en Speidel 50l og budsjett avtrekk ryker bare ved innkjøp av Speidel' eget avtrekkslokk til 1699,-. I tillegg må/bør man ha et opplegg for mekanisk avtrekk som tåler høye temperaturer som mange i tråden har vært inne på. En slik løsning fører også til at det kondenserer en del. Hvor stort problem det er med at det drypper tilbake får være en annen diskusjon...

Jeg kjøpte en kanalvifte RS120 L (Ca 1000,-). Den trekker 690 m3 i timen og tåler arbeidstemperatur på 65 grader. Som avtrekkshette kjøpte jeg en stor murerbøtte på Jula til en hundrelapp samt et flexirør Ø160 på Biltema. Vifta har jeg løst stående ute. Den er stillegående og gjør virkelig jobben. Luftfuktigheten i kjelleren synker under bruk - selv under kok... Grunnet den gode kapasiteten og god innblanding av luft kondenserer det ingenting i avtrekkshetten. Det lille som kondenserer i flexirøret trekker viften ut.

Jeg har planer om en mer permanent (og penere) avtrekkshatt. Det er derfor jeg har en løsning for å kunne sideforflytte Speidelen etter mesking slik at jeg kan bruke talje til å heve maltrøret.
 

Vedlegg

  • IMG_0572.JPG
    IMG_0572.JPG
    239,3 KB · Sett: 762
  • IMG_0574.JPG
    IMG_0574.JPG
    246,8 KB · Sett: 734
Sotrajohnny
Jeg bruker den julaløsningen du linker til. Har brukt den i flere år, så den tåler fint dampen. Over kjelen har jeg ei modda parabolantenne med hull til slangen i midten. Ikke den helt optimale løsningen, da det drypper litt rundt parabolen. Men selve vifta gjør en grei jobb og suger unna det meste. Har en bøy på slangen mellom vifte og parabolen. Der samler mesteparten av kondensen seg.
 
Jeg har drevet med ventilasjon i mange år. Jeg vil utvilsomt anbefale kanalvifte. Denne bruker vi på alt fra storkjøkken til sveis, eksos og sykehus. Den tåler ALT. Kan både suge og blåse og den varer år etter år. Jeg har vel noe som 70% forhandler rabatt så om mange går med tanken om å bygge avtrekk så kan jeg skaffe gode priser på det :)
 
Jeg har drevet med ventilasjon i mange år. Jeg vil utvilsomt anbefale kanalvifte. Denne bruker vi på alt fra storkjøkken til sveis, eksos og sykehus. Den tåler ALT. Kan både suge og blåse og den varer år etter år. Jeg har vel noe som 70% forhandler rabatt så om mange går med tanken om å bygge avtrekk så kan jeg skaffe gode priser på det :)

ser den er en del "sløvere" enn hva en vanlig kjøkenvifte er, de ligger vel på rundt 650 m2/timen og oppover. Men denne hoder kanskje alikevel? Itilfelle er jeg alle fall interessert ;)
 
Jeg har drevet med ventilasjon i mange år. Jeg vil utvilsomt anbefale kanalvifte. Denne bruker vi på alt fra storkjøkken til sveis, eksos og sykehus. Den tåler ALT. Kan både suge og blåse og den varer år etter år. Jeg har vel noe som 70% forhandler rabatt så om mange går med tanken om å bygge avtrekk så kan jeg skaffe gode priser på det :)

MEGET interessert jeg også :)
 
Tilbake
Topp