Kalsiumsulfat vs Kalsiumklorid. Test.

Jeg vil teste ut forskjellene. Blir det helt pyton hvis jeg bytter ut det Gahrs artikkel sier burde være kalsiumsulfat med kalsiumklorid? Jeg vurderer å sette 2x25L IPA på rappen, hvor eneste forskjellen er klorid/sulfat.

Hvis folk sier at klorid-versjonen ikke er verdt 25L så gidder jeg ikke det.
 
En av mine favoritt øl som er definitivt humledrevet,Lucky Jack fra Lervig APA riktignok og ikke IPA, brygges kun med kalsiumklorid ifølge original oppskrift fra bryggeriet. Utvilsomt et snasent øl.
 
Dette var et spennende tema med lite informasjon å finne. I den nye boken til John Palmer Water står det MYE om vannjusteringer, også med veiledninger angående forholdet klorid/sulfat. Kjøpte boka i går og den er en av de mest tekniske bøkene jeg har vært borti angående brygging. Altså ingen bok for nybegynneren, det skriver forfatteren i forordet.
Bevæpnet med pH meter og denne boken så skal det nok være mulig å slå i hjel en del tid med å prøve seg på emnet vannjusteringer ;)
 
Drar opp denne igjen for å svare på mitt eget spørsmål. Har tre så og si identiske batcher stående. Forskjellene er forskjellig humle men ellers er det vannjusteringene..

#1 kun caso4
#2 50/50 caso4/cacl
#3 kun cacl

Alle står fortsatt på dunk. Første ble satt en uke før den siste. Men forskjellene er omtrent til å ta og føle på.
Vannjusteringene med nannestad-vann som utgangspunkt var å ta mengden caso4 og bytte ut med cacl deretter.

#1 er som forventet av en hjemmebrygget PA med de justeringene. Bitterheten sitter og den føles tørr ut. FG er 1.012 på alle tre, samme OG.

Men #3 er silkemyk. Så og si ikke noe "motstand" mellom tunge og gane, hvor #1 er det stikk motsatte. Utolig behagelig øl å drikke, men oppleves som mindre bitter.
 
Ja har det og, men bare på måfå, altså ikke skalert til volum i glasset. Da fant jeg ut hvor pyton for mye vannjusteringene kan smake.

Jeg har brukt American pale ale ihht gahrs skjema som lett lar seg kalkuleres på Glennrlie sin side bryggekalkulator.no.
 
Hvilket forholdstall snakker vi om? 1:1 klorid / sulfat?
Dvs like mange gram på #1 og #3?
 
Hjemmenettverket mitt har gått ned av en eller annen grunn så får ikke sjekket nå. Men som sagt. Bryggekalkulator.no og am. Pale ale er det jeg har brukt.
 
Hvilket forholdstall snakker vi om? 1:1 klorid / sulfat?
Dvs like mange gram på #1 og #3?
Faktisk litt usikker... Har ikke regnet på hvor mye klorid/sulfat som er i det BS pusher. Men det er derfra jeg har kjøpt både cacl og caso4.

1:0, 1:1 og 0:1. Caso4 vs cacl. #2 var 50/50 altså. Men ja, selve forholdstallet klorid/sulfat må jeg regne på, gikk bare etter vekt.
 
Sitter nå med øl #2. Og av en eller annen grunn kan jeg kjenne tilsetningene. Ikke helt innertier. Tilsatte ikke så veldig mye. Den forrige (som kun hadde caso) kjente jeg ikke tilsetningene på like godt som denne.
 
Er vel ikke helt optimalt å kun tilsette kalsiumklorid eller bare kalsiumsulfat i brygget. Spesiellt ikke om man har så "soft" vann som vi har her i Oslo. Si man tar utgangspunkt i en oppskrift med 4kg Maris otter, 200 gram Crystal 140 L, 50 gram acid malt og c.a. 12 liter meskevann... Om man tilsetter 4 gram kalsiumsulfat ender man opp med c.a. 95 ppm kalsium og 190 ppm sulfat og bare 7 ppm klorid. Dette vil gi en veldig veldig bitter øl med klorid/sulfat ratio på 9+ på sulfat siden. Langt over det som er anbefalt.

Om man f.eks. tilsetter 4 gram kalsiumklorid vil man ende opp med c.a. 110 ppm kalsium og 170 ppm klorid og bare 7 ppm sulfat. Dette vil gi en altfor "malty" øl. Og er ikke anbefalt ifølge de fleste vannkjemi kalkulatorer.

Martin Brungard (vannkjemiker og hjemmebrygger og mannen bak bru'nwater) anbefaler å ha c.a. 50 ppm kalsium, 50 ppm klorid og rundt 100 ppm sulfat i en pale ale eller bitter. I IPA'er kan man øke sulfat helt opptil 300 ppm avhenging av ønsket bitterhet i ølen.

Om man skal sikte på 50 ppm kalsium, 50 ppm klorid og 100 ppm sulfat med Oslo vann kan man tilsette c.a. 1 gram CaSO4, 1.5 gram MgSO4 og 1 gram CaCl2 i meskevannet. Med oppskriften over vil man da teoretisk sett havne på c.a. 60 ppm kalsium, 45 ppm klorid og 100 ppm sulfat. Med en ph på c.a. 5.4-5.5.

Dette funker veldig bra for meg i en enkel pale ale eller bitter oppskrift. Så har jo alle forskjellig smak og da kan det jo lønne seg å utforske litt og finne ut hvor mye sulfat man liker i forhold til klorid i sin øl og hva som funker best til forskjellige øltyper.

Jeg synes uansett det virker veldig rart å tilsette bare kalsiumklorid i brygget sitt med mindre vannet man bruker har et veldig høyt sulfat innhold men ellers er veldig mineralfattig.

(Redigert diverse ganger for skrivefeil...)
 
Sist redigert:
Babysteps her i gården :)

Av den APA oppskriften jeg laget tre på rappen av synes jeg den siste er best (kun cacl). Det kan være så enkelt som at jeg bare er lei APA/IPA fra hjemmebryggeriet som har vært caso4-dominerte i hht Gahrs tabell. Så jeg tar det derfra :)

Synes forøvrig det er nesten null forskjell i malt"smak" på de. Dette er da ganske tropisk-aktige APAer. Forskjellen ligger egentlig bare i munnfølelsen synes jeg.
 
Jeg kastet ut en liten brannfakkel i denne tråden for å få røyket ut litt mere informasjon og synspunkter angående vannjusteringer, samt korrigert mine egne dersom noe er galt i innlegget.

Diskusjonen burde vel isåfall taes her kanskje og ikke i tråden som trigget innspillet mitt.
 
Jeg mener at Gahr har sagt noe om at den eneste tilsetningen han bruker nå, er kalsiumklorid. Går ut fra at ph reguleres med syre, slik at det her bare er snakk om smaksjustering.

Et lite stykke egenerfaring: Jeg overdrev kalsiumklorid'en i en APA, og tok knekken på humleeffekten. Så det ble mer en pale ale. God, men ikke det jeg haddde tenkt meg.
 
Tilbake
Topp