Erfaring med Speidel Braumeister 10 liter?

Hei

Jeg setter av ca 5 timer .
Fra jeg fyller i vann til jeg er ferdig med vask av utstyr.
Liker å ha god tid :)
Bruker god tid på skylling og jeg lar kjelen stå en stund etter Kjøling før jeg tapper over i gjæringsbøtta.

Har brygget 7 batcher på denne og er veldig fornøyd.


Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Jeg bruker like lang tid på å brygge på Speidel 10 som på en BB30, ca 5 timer. men det er latterlig mye enklere og raskere å rengjøre en speidel 10
 
Jeg bruker like lang tid på å brygge på Speidel 10 som på en BB30, ca 5 timer. men det er latterlig mye enklere og raskere å rengjøre en speidel 10
Går litt tregere med meg i ukedagene på BB30, blir fort 6-7 timer før alt er ferdig vaska å stuet bort.
 
Går litt tregere med meg i ukedagene på BB30, blir fort 6-7 timer før alt er ferdig vaska å stuet bort.
Når jeg tenker meg om så bruker jeg nok litt lengre tid på bb30 jeg og. Jeg tenkte fra mash in, men den er jo så satans treig til å varme opp vannet. Der du sparer mye tid med speidelen er jo kjølingen. Med speidelen sin dyppkjøler er jeg nede i 15 grader på ca 15min. Det tar ihvertfall 45min med bb30 sin standard dyppkjøler.
 
Ser 2 store fordeler med speidel 10 og det er raskere brygging og muligheten å la den stå på kjøkkenet mens en ser på tv eller gjør andre ting.. Dermed er 5 timer ingenting..

Det er også enkelt å teste ut nye oppskrifter og en får en 12 l cornelius med godis :)

På 50 l så får du mye større mengde og men mye lenger bryggetid. I tillegg så står den ute så en føler en må passe mer på..

Easybrew
 
Når jeg tenker meg om så bruker jeg nok litt lengre tid på bb30 jeg og. Jeg tenkte fra mash in, men den er jo så satans treig til å varme opp vannet. Der du sparer mye tid med speidelen er jo kjølingen. Med speidelen sin dyppkjøler er jeg nede i 15 grader på ca 15min. Det tar ihvertfall 45min med bb30 sin standard dyppkjøler.
ImageUploadedByTapatalk1438874358.582165.jpg
Du får trødd oppi en slik 9kw dyppvarmer. Normalt bruker jeg et par grilltennere, men jeg måtte prøve.
Tror jeg brukte 6:30 fra 8-65 grader med hermskolba og elementet i BB30 på fullt.
 
Er midt i en runde på 10 litern nå. Jeg har mesket med 2,75 kg malt 2250g maris otter og 500g crystal. Jeg fikk en SG før skylling på 48 og en SG på 43 etter skylling, altså pre-boil. Maltet er kvernet av bryggselv for Speidel.

I dag har jeg rørt i mesken flere ganger gjennom hele meskeprosessen. Så det er ikke veldig imponerende hva man får ut av denne dvergen! Man skal kanskje ikke dømme dvergen etter størrelsen på maltrøret, men dette er for lite...
 
Er midt i en runde på 10 litern nå. Jeg har mesket med 2,75 kg malt 2250g maris otter og 500g crystal. Jeg fikk en SG før skylling på 48 og en SG på 43 etter skylling, altså pre-boil. Maltet er kvernet av bryggselv for Speidel.

I dag har jeg rørt i mesken flere ganger gjennom hele meskeprosessen. Så det er ikke veldig imponerende hva man får ut av denne dvergen! Man skal kanskje ikke dømme dvergen etter størrelsen på maltrøret, men dette er for lite...

OG=47
Utbytte = 60,6
 
60 er meskeutbytte? Høres lite ut i så fall, hvor mange liter med OG 47 fikk du? Kun 4 points opp på koking høres også lite ut imo, hva var avkoket ditt?

Bryggselv kverner vel på 2.0mm for Speidel tror jeg, litt vidt for min smak, ligger på 1.2 selv.
 
Hva er det som må kalibreres? Har temp bug på min og. Trodde Brygg Selv bare skulle oppdatere kontrolleren?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mesketid og mesketemp?
Ville kanskje ha sett på kverningsgraden også.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

mesket på 65 grader i 60 min
Jeg ville blitt overrasket om bryggselv ikke kan kverne riktig for Speidel.
Kokevolum var 12 liter og sluttvolum var 10
 
Bruker selv litt over 1 mm for kverning til min speidel som jeg har funnet ut er bra.

Mange av settene jeg har kjøpt har jeg fått mye dårligere utbytte enn det jeg burde ifhld til antall kg med malt.. Etter mange skuffende resultat og bom på ferdigsett så har jeg startet å kverne alt selv.

Easybrew
 
mesket på 65 grader i 60 min
Jeg ville blitt overrasket om bryggselv ikke kan kverne riktig for Speidel.
Kokevolum var 12 liter og sluttvolum var 10
Hei
Har testet litt på BM10
Denne er hentet fra Speidel IPA oppskrift http://www.speidels-braumeister.de/ipa-recipe.html
Mash programme
63° C › Start mashing
63° C › 70 min
73° C › 5 min
78° C › 5 min
Boiling › 80 min
Med dette oppsettet får jeg ca 75 % effektivitet


Hvis jeg legger til "40° C › Start mashing" får jeg ca 80% effektivitet
Mash programme
40° C › Start mashing
63° C › 70 min
73° C › 5 min
78° C › 5 min
Boiling › 80 min

Mesker med 12 liter, skyller med 3 liter
Sluttvolum ca 11 liter , 10 liter til gjæring(ca 1 liter igjen i speidel)
 
Hva med å endre hoved mesketrinnet til 90 min for å lle effektiviteten. Jeg mesker alltid 90 min på mine oppskrifter

Easybrew
 
Skal prøve lengre mesketid og litt finere kverningsgrad nestegang jeg brygger, som sikkert blir tidlig denne uken.
 
Sist redigert:
Hei! Hva er volumet på 10literen? V=3.14xr2xh i tilfellet noen lurer Eller bare oppgi diameter og dybde
 
Brygget en Brown ale igår og nå kommer det seg. Jeg fikk igjen bryggselv til å kverne for meg og ba om finere kverning, ca 1,5mm.

2,7kg malt
Mesket 60min med 13,5 liter, Rørte i mesken 5 ganger, henholdsvis på 1min, 8min, 20min, 34min, 47min
Skyllet med 2 liter
Kokte i 90 min
9 liter i gjæringsspannet

I denne oppskriften hadde jeg i 120g muscavado sukker, noe som booster resultatene noe.

utbytte: 75.86

Jeg kunne tatt med all trub og gugge og fått 10 liter i spannet. det vill gitt et utbytte på 83.85

Så det ser ut som om finere kverningsgrad gjorde susen.
 
Det er to typer speidelbryggere, de sta og egne som bare påstår at det faen ikke er mulig og nekter og prøve og de som får det til, mange av de som får det til har svart her så kjøp den du hvis du har lyst på den.
:)
 
Tilbake
Topp