Noen som har oppskrift på English Bitter?

Skal du sette til mer gjær gå heller for en annen gjær som gjærer bedre ut. Du har allerede smaksprofilen men ødelegger muligheten for å høste. Jeg ville uansett ikke høstet gjær fra en utgjæring som jeg ikke anser som vellykket og det er ikke denne med mindre du har dunget på med crystallmalt. Hva med et ferskt rør wlp 007.

mvh
Bårdd

Meir gjær trengs nok ikkje, då gjæringa har starta igjen etter litt agitasjon og temperaturauke. ;)

Smaken/esterprofilen er "låst" ja (skjer vel i.l.a. dei 3-4 første dagane, om eg ikkje tek feil), men uansett, skulle eg ha hausta, så hadde eg gjort det frå ein batch der eg hadde brukt ferskare røyr i utgangspunktet. Dog er det nok ein livskraftig graut på botn av karet, men likevel..

Krystallmaltandelen er på 5,7%, og såleis godt innfor anbefalte grenser, så eg trur ikkje det har vært syndaren om det var det du meinte?
 
Føler det er på plass med ein oppdatering på denne.
Dunken har klukka jevnt heilt til i forgårs, siden eg rista på den og satte den litt varmare 6. juli. Målte SG i dag, og den hadde jobba seg fint ned til 1.012. Smaken var meget bra - Veldig Fuller's ESB-ish! Great success! Så no skal det flaskast! ;)
Dette viser vel berre at sjølv WLP002, som egentleg er ein rasktjobbande gjær, kan være lunefull (spesielt om ein lagar startar av utgåtte røyr og mesker litt høgt...) ;)
 
På torsdag gjorde jeg første forsøket mitt med åpen gjæring, en standard bitter med OG 1.039.
Gjæren var Wyest 1318, dyrket opp fra en Kinn flaske. Gjæren ble tilsatt på torsdag kl 22 og lokk/gjærlås satt på.

Fredag kl 08 var det full aktivitet og jeg tok av lokket og dekket til bøtten med noe porørst stoff fra IKEA (samme som meskeposen min er laget av) for å holde ute eventuelle innsekter og lignende. Fredag kl 22 skimmet jeg av gjær og humlerester fra overflaten.

Lørdag kl 20 skimmet jeg av gjæren til bruk i neste brygg og målte samtidig SG som allerede var nede i 1.013.

Når jeg har laget bitter før har den blitt god men litt anonym og manglet karakter sammenligned med real ale jeg har smakt i England. Jeg mistenker at dette kommer av metode, heller enn oppskrift, noe jeg prøver å rette med dette brygget. Planen var derfor å gjære dette mest mulig på den tradisjonelle måten for real ale og fylle på fat når SG var 2 poeng over forventet FG (1.012) men gjæringen gikk så fort at jeg gikk glipp av det og fylte på fat 1 poeng over forventet FG. Burde nok tilsatt litt priming siden SG var lav, men gjorde ikke det.

På søndag satte jeg en mild med OG 1.038 og pitched gjæren som jeg høstet fra bitteren kl 18:20. Sjekket ølet kl 20 og det var allerede tydelig gjæringsaktivitet! Tok av lokket og dekket til på samme måte som med bitteren. Kl 08 i dag skimmet jeg gjær/humle og målte SG til 1.016 (forventet FG 1.012). Er vel stor fare for at den kommer under 1.014 før jeg er ferdig på jobb i dag.

Er imponert over aktiviteten til denne gjæren, spesielt i mild'en. Har sjelden sett slik aktivitet før etter 6 timer, selv i øl med lav OG. Regner med at det kommer av at gjæren som er tatt fra overflaten på ølet er friskere og mer klar for å fortsette gjæring. Kanskje åpen gjæring hjelper på også? Det er jo også mulig at 2 dl av den gjæren var litt over pitching..
 
Jeg er spent på å høre hvordan den ble. Særlig om den relativt solide pitchen fører til en mer anonym smak eller om du får den karakteren du ser etter. Jeg sitter på et hotellrom i London med et glass London Pride og satt akkurat og tenkte at jeg burde brygge mer engelsk øl. :)
 
Ser litt på oppskriftene i Graham Wheelers bok om tradisjonelle britiske øl. (Man kan se inni boken på Amazon)

Kan mengdene med bitterhumle stemme på fks. 25 liter??

2015_09_04_09_17_45_Brew_Your_Own_British_Real_Ale_Graham_Wheeler_9781852492588_Amazon.com_Books.jpg
 
For å svare på min egen post; Regner med Graham Wheeler var på en aldri så lite snurr når han skrev boka... Over 90g bitterhumle på en 1.045 Best bitter ville fått smaksløkene til å gå i spagat!!
 
For å svare på min egen post; Regner med Graham Wheeler var på en aldri så lite snurr når han skrev boka... Over 90g bitterhumle på en 1.045 Best bitter ville fått smaksløkene til å gå i spagat!!

Stemmer ikke helt med IBU på 36. Kan vel heller tenkes at de 52g fuggles skal være med de siste 15min?
 
H
For å svare på min egen post; Regner med Graham Wheeler var på en aldri så lite snurr når han skrev boka... Over 90g bitterhumle på en 1.045 Best bitter ville fått smaksløkene til å gå i spagat!!
Jeg har sett andre kloner av dette ølet med tilsvarende mengder humle. Forskjellen er at all humle da er tilsatt på 30 min. Mulig det er "Start of boil" som er feil...
 
H

Jeg har sett andre kloner av dette ølet med tilsvarende mengder humle. Forskjellen er at all humle da er tilsatt på 30 min. Mulig det er "Start of boil" som er feil...

Mange av oppskriftene i boka har samme "feil". Kan tenkes at dette er forklaringen.

Noen som vet om dette er utbredt prosedyre blandt britiske øltyper?
 
Jeg har lyst til å brygge en Best Bitter, gjerne med litt fylde i smaken. Har noen en god oppskrift de har lyst til å dele?
 
Best bitter er vel en engelsk brown ale.
Da gjetter jeg at det er endel brown malt, engelsk gjær og east kent humle.

Det går an å bygge en oppskrift på det
 
Hører vel strengt tatt til under Lys Ale, 4B i Norbryggs definisjoner.

Denne synes jeg blir bra. Fikk 42,5 poeng i NM 2015

88% Maris Otter Pale 5 EBC
8% Crystal 120 EBC
4% Amber 125 EBC

Mesker 65 grader i 60 min, 70 grader i 30 min

HUMLE
1,2 gr/l Challenger, 60 min
1,2 gr/l Challenger, 15 min
1,0 gr/l East Kent Golding, 5 min

GJÆR
WLP 002 English Ale 19 grader i 14 dager
 
Hører vel strengt tatt til under Lys Ale, 4B i Norbryggs definisjoner.

Denne synes jeg blir bra. Fikk 42,5 poeng i NM 2015

88% Maris Otter Pale 5 EBC
8% Crystal 120 EBC
4% Amber 125 EBC

Mesker 65 grader i 60 min, 70 grader i 30 min

HUMLE
1,2 gr/l Challenger, 60 min
1,2 gr/l Challenger, 15 min
1,0 gr/l East Kent Golding, 5 min

GJÆR
WLP 002 English Ale 19 grader i 14 dager

Takk for den, man hva er spesielt med Maris Otter malt ?
 
Det kan nok andre svare bedre på enn meg, men jeg bruker mye Maris Otter, særlig på britiske øltyper, og andre maltdrevne. Den skal vel ha litt mer nøtteaktig smak.
 
Sist redigert:
Jeg har lyst til å brygge en Best Bitter, gjerne med litt fylde i smaken. Har noen en god oppskrift de har lyst til å dele?

Å brygge en skikkelig god best bitter handler om å treffe på gjæringsprofilen og å kombinere det med god basismalt. Den hjemmebryggeren jeg kjenner som har lagt ned mest arbeid i å lage en god bitter er Trolla Forsøksbryggeri, og jeg har fått denne oppskrifta fra han:
https://www.bryggebok.no/oppskrifter/trollete-bitter

Jeg ville brukt en gjær som WLP023 eller Wyeast 1332.
 
Med bare pale malt vil ikke den bli noe på den lyse siden ? Og uten crystal eller noe annet som gir toffee, karamell ol og med en IBU på 18 som også er noe lavere enn typebetegnelsen føler jeg ikke at dette blir helt en best bitter. God øl sikkert, men...
 
Tilbake
Topp