Bryggertabber

Kanskje ikke en bryggetabbe, men heller en slags flasketabbe:
10 liter ferdig flasket brygg ble båret til bilen og plassert på fortauet mens jeg skulle tilbake og hente nøklene for å få låst opp bilen.
Etter diverse distraksjoner kom jeg tilbake til bilen etter ca 10 minutter og oppdaget at noen hadde plukket med seg alt ølet.
Jeg prøvde kjørte noen runder rundt i kvartalet for å få tak i tyvene. Jeg ville så gjerne fortelle de at de burde la ølet stå i ca 14 dager for karbonering før de smaker og at de bør helle ølet forsiktig i et glass for å unngå at gjærrester følger med i glasset.
Dessverre fikk jeg ikke tak i de, så nå tror de sikkert at jeg lager flatt, søtt og dårlig øl :(
 
Innviet Speidel50 i dag og alt var klappet og klart. Kölsch, 12 kg pilsmalt, 2 kg Munich og 1 kg hvetemalt. Alt ble knust pluss hveten som det var lite igjen av i posen, så jeg tok den andre posen i eska og veide opp 1 kg. Undervegs i maltinga ser jeg tilfeldigvis ned i eska der hveten lå. Der sto det på en nyåpnede posen: Weyermann Crystal EBC 200! Jaja, den Kölschen blir noe mørk, hehe.
 
P... Brukte pale malt i stedet for pilsnermalt i Lucky jacken. Koker nå og jeg håper det blir godt øl uansett. Får prøve på nytt asap, med riktig malt, så jeg kan sammenligne smak.
 
Det var mitt tredje brygg, og vannet hadde nådd riktig mesketemperatur. Ivrig i tjenesten helte man malten oppi kokeren, bare for å finne ut at man hadde glemt av maltrøret...
 
Denne bryggetabben må nok Humle og Malt ta deler av skylden for.
Fant i dag ut hvorfor min Irish Red ikke smakte som Irish Red eller så ut som Irish Red. Hadde bestilt Carared og Roasted Rug fra overnevnte sjappe, begge deler ferdig knust. Da jeg i dag så på det som var igjen fra bryggingen den gang fant jeg ut at begge deler var uknust. Selvfølgelig ultrasvakt av meg å ikke sjekke det før jeg helte det oppi, men allikevel...
 
Det minner meg om da jeg skulle brygge en Havre Stout men endte opp som Irish Red
Hadde fått feil mel i posen
 
Klarte å kjøre i sukkerlake før gjæring, på toppen av det hele brygget vi da 2 batcher.
Så nå står det 3 dunker til gjæring, godt med sukker i.

Hvordan blir resultatet tro...
 
Tilbake
Topp