Pilsnermalt i munich dunkel

Jeg skal innvie et endelig fullstendig oppsett av gjæringsskap med en bayer, og har lest litt rundt omkring om oppskrift etc. Har foreløpig landet på 95 % Munich type 2 og 5 % caramunich type 2. Flere steder ser jeg det er referert at 10-20 % pilsnermalt er anbefalt, ikke bare for konverteringens del, men også at det gir en krispere smak/munnfølelse, uten at det går så på bekostning av maltsmaken. I en tråd på HBT refererte en som hadde forsøkt mange maltsammensetninger til at kun munichmalt gav en litt "muddy" følelse. Noen andre som har erfaring med pilsnermalt/ikke pilsnermalt i bayer? Målet er å ha en rimelig tørr og krisp bayer, liker de ikke for søte.
 
Bayer, forumets minst diksuterte øltype? Har vært overraskende lite å finne om den inne her, sammenlignet med andre øltyper
 
Jeg vil anbefale deg å bruke hvertfall 20 prosent pilsnermalt. Den mørke Munich malten har visstnok ikke nok "diastatic power" (norsk oversettelse?) til å konvertere seg selv. Jeg har selv brygget en del Bock oppgjennom og de beste Bock-ene er laget med en god andel pilsnermalt. For mye munichmalt kan bli litt voldsomt, og som du sier, litt søtt. Maltryggen føles liksom litt klissete ut. Så mitt tips. Pilsnermalt. Og dekoksjonsmesking. :)
 
Jeg skal også brygge en bayer lignende sak når gjærstarteren har snurret seg ferdig, den blir kun på Munich mørk 25 EBC, med 1% Carafa II 1125 EBC for lit mere farge.

Første gang for meg også, men mener konverteringen skal gå bra etter det jeg har lest og sett fra andre + informasjon fra Bestmalz. Oppskriften jeg skal bruke er nær det som angitt i boken Brewing Classic Styles.
Der brukes det ikke pils malt, det advares mot at en høy andel pils malt i Munich Dunkel ikke blir typeriktig
(Men sikkert godt øl det også, men annerledes)

Her er den beste info jeg fant på dette forumet
https://forum.norbrygg.no/posts/236582

Edit (sitat fra boken Brewing Classic Styles)
«I have seen some recipes using half Munich malt, half Pilsener malt, and a touch of CaraMunich. This makes a completely different beer, with the CaraMunich adding a caramel sweetness that some people enjoy, but I find out of place in this style»
 
Sist redigert:
Her er den beste info jeg fant på dette forumet
https://forum.norbrygg.no/posts/236582
Det beste jeg også fant ja. Virker som det er litt utydelig dette med konverteringsevnen til mørk munich malt, iom at mange baserer seg på kun det. Det kan tydeligvis ikke gå helt galt ihvertfall. Tenker om Viennamalt gjerne kan benyttes for å få mer enzymer? Den malten skal jo ha så høy konverteringsevne at det kan brukes som basemalt, og konvertere andre tilsetningsmalt.

Jeg vil anbefale deg å bruke hvertfall 20 prosent pilsnermalt. Den mørke Munich malten har visstnok ikke nok "diastatic power" (norsk oversettelse?) til å konvertere seg selv. Jeg har selv brygget en del Bock oppgjennom og de beste Bock-ene er laget med en god andel pilsnermalt. For mye munichmalt kan bli litt voldsomt, og som du sier, litt søtt. Maltryggen føles liksom litt klissete ut. Så mitt tips. Pilsnermalt. Og dekoksjonsmesking. :)
 
Jeg skal meske med bare Munich II, da det "burde" gå bra og andre har lykkes med det, samt flere anerkjente oppskrifter har denne sammensetningen som eneste basemalt.

Liker litt ekstra sikkerhet, så jeg har 15% pilsner malt i bakhånd skulle det gå galt allikevel med enzymene.
Tror ikke jeg får bruk for det.

Brukte 78% Munich og 15% pilsmalt + Caraaroma/Caramunich i årets juleøl (Dobbelbock) .
Den er allerede etter tre måneders lagring farlig god og kompleks på smak.

Edit : Dobbelbocken ble mesket med decoction, derfor 15% pilsmalt da det hevdes at Munich mørk som eneste basemalt kan gi problemer med enzymene ved decoction.
 
Sist redigert:
Det beste jeg også fant ja. Virker som det er litt utydelig dette med konverteringsevnen til mørk munich malt, iom at mange baserer seg på kun det. Det kan tydeligvis ikke gå helt galt ihvertfall. Tenker om Viennamalt gjerne kan benyttes for å få mer enzymer? Den malten skal jo ha så høy konverteringsevne at det kan brukes som basemalt, og konvertere andre tilsetningsmalt.
Har sett oppskrift med 60% Munich og 30% Vienna for Munich Dunkel, virker jo umiddelbart som et bedre valg enn pils når det gjelder smak selv om det er litt mindre enzymer. Nå vil jeg som sagt selv brygge med 100% Munich i løpet av de neste dagene, får se hvilken effektivitet jeg lander på. Vet at jeg har over 80% på tilsvarende OG normalt, så det blir litt ekstra spennende. Moro det :)
 
Har sett oppskrift med 60% Munich og 30% Vienna for Munich Dunkel, virker jo umiddelbart som et bedre valg enn pils når det gjelder smak selv om det er litt mindre enzymer. Nå vil jeg som sagt selv brygge med 100% Munich i løpet av de neste dagene, får se hvilken effektivitet jeg lander på. Vet at jeg har over 80% på tilsvarende OG normalt, så det blir litt ekstra spennende. Moro det :)
Gjerne rapoorter tilbake! Jeg har en stout og en wit som må flaskes før jeg kan sette min bayer, så det er nok noen uker til for min del
 
Det skal jeg gjøre, blir brygget senest onsdag. Satte akkurat gjærstarteren ut til cold crash nå, her er det meldt ned mot 3 grader i natt, det er lagervennlig klima :) Kjekt å slippe å rydde plass til 5L kolbe i kjøleskap....
 
Hei! Bayer er undervurdert. Laget en ifjor som ble nydelig. Ganske krisp, nydelig maltkompleksitet og med bittelitt humlepreg. Husker ikke helt hvor jeg hentet inspirasjon, men legger ved oppskriften.

Øyvind
 

Vedlegg

  • image.png
    image.png
    400,2 KB · Sett: 157
Munchener malt har akkurat nok konverteringsevne til å selvkonvertere. Likevel får jeg bedre utbytte med 15-20% pilsnermat i mesken. Når det gjelder smak er det svært liten forskjell om man bruker bare bare munchener malt eller en blanding med litt pilsner malt. På grunn av produksjonsmetoden, munchenermalt er utgangspunktet svært høyt modifisert for at tilstrekkelig konverteringsevne skal overleve varmebehandlingen samt at utvikling av meladoniner krever noe, vil munchenermalt ha et noe lavere teoretisk utbytte enn pale og pilsnermalt 2-3%.

Jeg brygger alltid mørke tyske øl med dekoksjon og mener jeg får en maltsmak og en rundhet som ikke kan kopieres med vanlig infusjonsmesk.

Den enkleste dekoksjonsmesken er en juksedekoksjon. Her brukes dekoksjonen utelukkende for smak og ikke for temperaturheving. Jeg tar ut 30-40% av munchenermalten kvelden i forveien og kjører en enkel dekoksjon på denne uavhengig av resten av mesken. Munchenermalten har uansett ikke mer konverteringsevne enn til akkurat å konvertere seg selv. Varmer opp til 70 grader holder i 15-20 minutter, varmer sakte videre opp til kok og koker i 30 minutter. Så kjøler jeg ned dekoksjonen setter denne til mesken neste dag når jeg brygger og mesker på vanlig måte. Da får jeg en enkel dekoksjon uten stresset med uttrekk samt at jeg deler bryggedagen i to. ( nå kjører jeg ofte dobbelt dekoksjon og får likevel ett uttrekk men sparer et oppkok og et uttrekk)

mvh
Bårdd
 
Munich kan konvertere seg selv: http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Dunkel


Sent from my iPhone using Tapatalk
Har forstått det slik at det går fint når det selv er eneste som trengs å konverteres, men at den trenger opp mot 90 min mesketid for å få det til. Stegmeskingen til Kaiser fører vel fort til at det går så mye tid. Vil tro at det trengs mer ensymer fra en annen basemalt for å få det til på de tradisjonelle 60 min.
 
Den enkleste dekoksjonsmesken er en juksedekoksjon. Her brukes dekoksjonen utelukkende for smak og ikke for temperaturheving. Jeg tar ut 30-40% av munchenermalten kvelden i forveien og kjører en enkel dekoksjon på denne uavhengig av resten av mesken. Munchenermalten har uansett ikke mer konverteringsevne enn til akkurat å konvertere seg selv. Varmer opp til 70 grader holder i 15-20 minutter, varmer sakte videre opp til kok og koker i 30 minutter. Så kjøler jeg ned dekoksjonen setter denne til mesken neste dag når jeg brygger og mesker på vanlig måte. Da får jeg en enkel dekoksjon uten stresset med uttrekk samt at jeg deler bryggedagen i to. ( nå kjører jeg ofte dobbelt dekoksjon og får likevel ett uttrekk men sparer et oppkok og et uttrekk)

mvh
Bårdd

Så du slenger alt opp i ei gryte, varmer til 70 og så til kok i samme gryta? Virker jo veldig greit og enkelt :) Kjenner det bremser litt i meg å ha mesk stående på kok i 30 min :p Hvor tykk mesk du bruker?
 
ca to liter vann til en kg malt i dekoksjonen. man må ikke koke på høy varme da brenner man dekoksjonen. KOke mesk i 30 minutter. Vel det har vært gjort noen millioner ganger før.

mvh
Bårdd
 
ca to liter vann til en kg malt i dekoksjonen. man må ikke koke på høy varme da brenner man dekoksjonen. KOke mesk i 30 minutter. Vel det har vært gjort noen millioner ganger før.

mvh
Bårdd
Må se an når jeg legger bryggedagen, men tar sikte på å gi dette et forsøk da :)
 
Da har jeg brygget på 99% Munich mørk og 1% Carafa II. Ble jo litt spennende dette her og se om konverteringen gikk bra. Siden dette er en mesk som akkurat skal ha nok enzymer til å konvertere, tok jeg hensyn til det under meskingen. Innmesk/proteinrast på 55 grader, la meske pH til 5.3 og kjørte et forsukringssteg på 65-66 i 90 minutter. Dette er en del lengre enn jeg pleier. Tok også en rast på 72 grader i 20 minutter.
Målingene mine tyder på at konverteringen ble nærmest komplett.

Tok deretter en dekoksjon på mesteparten av malten som fikk koke 30 minutter før jeg startet skylling.

Når jeg veide hva jeg hadde fått i kokekaret og målte SG, så ble effektiviteten beregnet til 86%.

Liker ikke å ta med for mye trub i gjæringskaret, så brygghus effektiviteten ble noe lavere. Står to liter grums i kjøleskapet og klarner, mulig jeg dekanterer og heller det i karet imorgen når det er kompakt.

Så jeg fikk faktisk noen poeng bedre utbytte enn jeg pleier, noe jeg tilskriver lang mesketid, for det var tydelig at konverteringen gikk litt tregere enn normalt pga. færre enzymer.


Edit: Dette ble en suksess https://forum.norbrygg.no/threads/hva-slags-ol-har-du-i-handen-na.3692/page-690#post-320177
 
Sist redigert:
Lager en god del bayer selv. Bruker 45% Munich , 45% Pils og 10% Crystal. Mesker på 67 og gjærer med Wyeast 2308.
Blir alltid bra.
 
Lager en god del bayer selv. Bruker 45% Munich , 45% Pils og 10% Crystal. Mesker på 67 og gjærer med Wyeast 2308.
Blir alltid bra.
Tenker selv å bruke saflager w-34/70, for enkelhets skyld. Lener meg til tbn-episoden som sier at enhver tysk lagergjær gjør nytten:D
 
Tilbake
Topp