Cream Ale

Hei!

Jeg vurderer å brygge en Cream Ale. Slik jeg skjønner det ligger den ganske nært Kölsch, og siden jeg har wyeast american ale på lager fant jeg ut at jeg hadde lyst å forsøke. Har noen innspill på denne oppskriften? Den er laget ut fra en amerikansk hjemmeside hvor jeg fant oppskrift på Cream Ale, jeg stusser særlig på at andre humletilsetting skal være etter 30 min.

Statistics
Volume: 25 liters
OG: 1056
FG:
Alcohol: 5.5 % by vol.
Colour: 10 EBC (Golden)
Bitterness: 13 IBU
BU/GU: 0.23

Fermentables
Pale Malt 7 EBC 4000 grammes
Flaked Corn 1000 grammes
Cara Pils 37 EBC 200 grammes
Flaked Wheat 100 grammes
Dextrose 400 grammes

Mash schedule: 67 degrees for 60 minutes

Hops
Saaz 4% alpha 25 grammes 60 minutes
Saaz 4% alpha 10 grammes 30 minutes
 
Hellu.

Smakte igår min første Cream Ale fra Mikkeler, og ble hodestups forelska i denne. Tenker å brygge en Cream ale om et par uker, og trenger en god oppskrift. ER det noen som har gode erfaringer med en oppskrift?

Har ikke muligheten for å gjære noe lavere enn romtemp (ca 20C), utenom et loft/kjeller som jeg er usikker på temperatur, men tipper det ligger på 13-14C. Vil det bli et problem?
 
Kan vel i prinsipp bruke en hvilken som helst lageroppskrift og bare bytte ut gjæren.
Har selv brukt blant annet S-04 og gjæret denne så lavt som mulig(rundt 16C). Veldig fornøyd med resultatet.
S04 kan i teorien også gjæres ned mot 12C ifølge fermentis.com, men jeg har ikke noe erfaring med det selv.
Men s05 og WLP001 vil også være greie til cream ale.
 
Hei,

Testet en Mikkeller Cream Ale i helga, og som sommerøl tror jeg vanskelig det kan gjøres bedre, etter min smak.
De lister opp ingrediensene sine på flaska, men ikke sammensetning, og det jeg lurte på er om noen kan tenke seg til en ballpark figure på dette? altså sånn ca hva man antar kan være % av spesialmalt her?
De lister opp: Pale, Pils, Munich, Vienna og Carapils.
I tillegg har de i mais og flaket hvete.
Humletypene nevner de også, men ikke IBU, og det skal jeg nok klare å få orden på sjæl etter egen smak.
Det andre jeg stusser på er at de skriver yeast: ale/lager.
Betyr det at de blander gjærtypene og f.eks tilsetter en lagergjær et sted i gjæringsprosessen?
Har gjort litt research på cream ale, og det kan se ut til at den fint kan gjæres som en ale, på 16-17 grader.
Noen tanker?
 
creamalen æ brygge e det 5kg pale og 500gram maisflak ikke no mer, den e vertfall supergod huske ikke humla infarta men det e ikke mye :) kansje man sku leke litt med litt mer spesial malt til nestebrygg , gjær har æ brukt 2112 california lager, men også us05 med godt hell alle lagra på 18c

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
 
Hei,

Mulig dette er for tidlig i forløpet, den ble flasket på mandag, og jeg smakte på den premature i går, halvkarbonert.

den var vanvittig fruktig ift de andre smakene, rett og slett litt i "ubalanse".

her er prosess og oppskrift- så håper jeg noen kan peke på feil:

13 liter satt til gjæring:

Pale malt 1500 gram
rug malt 250 gram
flaket ris 150 gram

Mesket 1 time på 63-64 grader.
Ingen skylling, fort og galt- utbytte på ca 45%


Kokte dette sammen med:

35 gram simcoe på 15 min
52 gram simcoe på 1 min/flameout

tilsatte 1,5 kg flytende lys maltekstrakt ved flamout.

OG ble 1,064.

Brukte safale us 05. Pitchet på 17 grader, stod i ett rom som var satt 18 grader på termostaten. Der stod den og gjæret i 14 dager før flasking.

Ved flasking så skulle jeg tynne ut vørten, den gjæret ned til 1,013- 6,7% som var mer enn jeg hadde tenkt.

kokte opp 3 liter vann- mista 1 liter ved flasking, og endte opp med 15 liter til flasking på ca 5,7% alc (inkludert karbonering)

-------------------------------------------------

App att ble 79%, 5,7% alc og 35 IBU, det skal i mitt hode ikke gi ett overdrevent fruktig øl. Men er dette noe som kanskje dempes etter hvert som den blir fullt karbonert? Eventuelt kan dere se noe jeg har gjort feil? For mye humle ved flameout?
 
Har ikke brygget cream ale selv, men skannet gjennom en del oppskrifter og ser at du ligger godt over hva som er normalen for sene tilsetninger. På 13 liter er vel dette mer en APA verdig. Gjræingsmessig burde du være innafor, gitt at du pitchet nok gjær. Hvis du klarer å beskrive fruktigheten mer, så er det lettere å avgjøre om det er fra gjæringen (estere) eller fra humlen. Men som sagt, jeg holder en knapp på humla.
 
Har ikke brygget cream ale selv, men skannet gjennom en del oppskrifter og ser at du ligger godt over hva som er normalen for sene tilsetninger. På 13 liter er vel dette mer en APA verdig. Gjræingsmessig burde du være innafor, gitt at du pitchet nok gjær. Hvis du klarer å beskrive fruktigheten mer, så er det lettere å avgjøre om det er fra gjæringen (estere) eller fra humlen. Men som sagt, jeg holder en knapp på humla.


Skal prøve å smake igjen på lørdag, når den har karbonert seg litt til, så kan jeg prøve å beskrive igjen.

Ift typeriktighet har jeg bomma med å ha så mye sen tilsetning på humlen, IBU'en er også i grenseland, hva gjelder en "american blonde" som jeg tenkte det skulle være.

Men når jeg smakte den i går så er den mye mindre bitter enn en apa på 5,7%, bitterheten minner om "pils" styrke hvis du skjønner, så akkurat det er jeg fornøyd med.

15 liter ble sluttresultatet(ser du skriver 13) Men tror uansett er for mye. en Cream Ale skal i mitt hode humles som en pils, så jeg bomma litt der.
 
Tenkte jeg måtte komme med en konklusjon, for da gir denne tråden mer mening om noen andre skulle ha samme problem.

Ift malt sammensetningen og utgjæringen (79%) så ble det rett og slett for mye sen humle ift "kropp" og fylde.

Humle-skjema/malt sammensetning ble rett og slett helt feil.

Skulle hatt 60 min tilsetning og ikke 15, til nøds 30 min, og mye mindre ved 1 min (maks 10 gram). Denne var veldig lite lovende så tror jeg ikke vil prøve å fikse oppskriften
 
Har en Pliny the Elder-clone og en Russian Imperial Stout er neste i køen, så jeg tenkte jeg skulle legge til en lettere øl i køen, både for å gi min bedre halvdel et utbytte av bryggingen og for å ha en leskedrikk tilgjengelig.

Jeg er ikke så stødig i å komponere egne oppskrifter ennå, så jeg setter stor pris på om noen har bemerkninger på denne Cream Ale-oppskriften:

Type: All Grain
Batch Size: 45.00 l
Boil Size: 57.66 l
Boil Time: 90 min
Fermentation: Ale, Two Stage
Equipment: Beer Brew 60L
Efficiency: 75.00 %

Amt Name %/IBU
5.50 kg Pilsner (2 Row) Ger (3.9 EBC) 55.0 %
1.00 kg Cara-Pils/Dextrine (5.0 EBC) 10.0 %
1.00 kg Corn, Flaked (2.6 EBC) 10.0 %
1.00 kg Rice, Flaked (2.0 EBC) 10.0 %
1.00 kg Wheat Malt, Ger (5.0 EBC) 10.0 %
0.50 kg Carahell (25.0 EBC) 5.0 %

64.4 C @ 75 min
Batch sparge @ 75-76 C

20.00 g Mosaic [11.70 %] - Boil 60.0 min 13.6 IBUs
10.00 g Kazbek [6.40 %] - Boil 15.0 min 1.8 IBUs
10.00 g Mosaic [11.00 %] - Boil 15.0 min 3.2 IBUs
0.59 tsp Irish Moss (Boil 10.0 mins)
20.00 g Kazbek [6.40 %] - Steep/Whirlpool 1.0 min 0.2 IBUs
20.00 g Mosaic [11.00 %] - Steep/Whirlpool 1.0 min 0.3 IBUs
20.00 g Kazbek [6.40 %] - Dry Hop 7.0 Days
20.00 g Mosaic [11.00 %] - Dry Hop 7.0 Days

WLP001 California Ale (gjær jeg har tilgjengelig som er vasket)
 
Det viktige er jo at du får ølet slik du vil ha det. Cream Ale kan jo være så mangt. Men hvis ideen er å brygge en ale-variant av en amerikansk light lager, vill jeg droppet carapilsen, og vært langt mer konservativ i humlebruken. Zainasheff bruker Liberty, som er en amerikansk Mittelfrüh-variant, 16,4 IBU ved 60 og 1,4 IBU ved 1 min. Det beste er godt nok, så hva med Mittelfrüh?

Koker du vekk så mye, forresten? Jeg bruker å regne 5 liter per time på bb60'n. Antakelig får du høyere effektivitet enn 75%, også (hvis det er meskeeffektivitet det er snakk om).
 
Takk for svar!

Det viktige er jo at du får ølet slik du vil ha det.

Helt enig. Jeg har bare brygget uregelmessig i et par år nå, så det er lett å snuble blant alle valgmulighetene man har når man prøver å sette sammen en oppskrift.

Men hvis ideen er å brygge en ale-variant av en amerikansk light lager, vill jeg droppet carapilsen

Tanken er omtrent som du skriver, men med litt mer kompleksitet og en anelse mer fyldighet enn en light lager - men samtidig svært lettdrikkelig. Vil carapils bidra til dette?

og vært langt mer konservativ i humlebruken. Zainasheff bruker Liberty, som er en amerikansk Mittelfrüh-variant, 16,4 IBU ved 60 og 1,4 IBU ved 1 min. Det beste er godt nok, så hva med Mittelfrüh?

Tenker du at det blir for mye forskjellige smaker på et så lyst øl? Jeg så på Mittelfrüh også, men ønsker litt mer aroma av tropisk frukt/sitrus/bær ift. hva produktinfoen på Bryggselv sa - derav humlevalgene. Er forresten Mittelfrüh god som bitterhumle også, med tanke på det lave alfasyreinnholdet?

Koker du vekk så mye, forresten? Jeg bruker å regne 5 liter per time på bb60'n. Antakelig får du høyere effektivitet enn 75%, også (hvis det er meskeeffektivitet det er snakk om).

Jeg tok dette rett fra bryggeskjemaet i BeerSmith, og regner med at det er kalkulert 45 L som kan flaskes. Jeg har ikke "fintunet" alle utstyrskalkulasjonene i softwaren, så det er mulig det viser litt feil.
 
Jeg har laget to Cream Ale-inspirerte brygg med amerikanske humler (Cascade, Amarillo) som gir sitrus-smak. Disse er sikkert ikke typeriktige, men de ble gode. Brukte Simcoe som bitterhumle på begge, mest fordi den er drøy og amerikansk (går bra sammen med de andre).

Jeg har dessverre ingen erfaring fra Mosaic og Kazbek.

Siden Cream Ale er en amerikansk ale, så tenker jeg at amerikanske humler blir bra. Bare pass på å holde mengden nede. Cream Ale skal ikke være humledrevet (da kan du like gjerne brygge amerikansk IPA). Mengdene i oppskriften ser ok ut ift. batch size, men jeg tror du er på max for en Cream Ale.
 
Sist redigert:
Takk for svar!



Helt enig. Jeg har bare brygget uregelmessig i et par år nå, så det er lett å snuble blant alle valgmulighetene man har når man prøver å sette sammen en oppskrift.



Tanken er omtrent som du skriver, men med litt mer kompleksitet og en anelse mer fyldighet enn en light lager - men samtidig svært lettdrikkelig. Vil carapils bidra til dette?



Tenker du at det blir for mye forskjellige smaker på et så lyst øl? Jeg så på Mittelfrüh også, men ønsker litt mer aroma av tropisk frukt/sitrus/bær ift. hva produktinfoen på Bryggselv sa - derav humlevalgene. Er forresten Mittelfrüh god som bitterhumle også, med tanke på det lave alfasyreinnholdet?



Jeg tok dette rett fra bryggeskjemaet i BeerSmith, og regner med at det er kalkulert 45 L som kan flaskes. Jeg har ikke "fintunet" alle utstyrskalkulasjonene i softwaren, så det er mulig det viser litt feil.

Carapils gjør det du sier, så når hensikten er å få et fyldigere øl, ville jeg beholdt det - men kanskje kuttet ned litt? 10% er omtrent den øvre grensa, og du har jo i tillegg 5% Carahell, som har samme funksjon, og i tillegg gir noe sødme. På en måte er oppskriften litt schizofren; du har mye råfrukt - mais og ris - som jo virker til å tørre ut og lette opp ølet, og så legger du inn carapils - og carahell - for å dra det andre veien. Men jeg skal ikke si at det blir galt, kanskje blir du kjempehappy med akkurat det der:). Bortsett fra råfrukten (og humla) peker det litt i retning en tsjekkisk pilsner.

Jeg har vel hengt meg opp i at du kaller det en cream ale, som jeg oppfatter som et lett og "crisp't" øl. Det er avgjort ikke "kremet" (jeg tenker på en stout med lactose og mye havregryn når jeg hører det:)). Så det du vil brygge, er kanskje ikke en cream ale i det hele tatt?

Det er ikke noe galt med humleopplegget. Igjen: det bare passer ikke med hva jeg mener er typisk for en cream ale - bortsett fra at du holder bitterheten lav. Det du lager, virker som en slags lav-bitterhet american pale ale, om man kan forestille seg noe sånt. Og om det er de smakene og aromaene du vil ha, så er det jo ikke noe galt i det.

Neida; du har komponert en oppskrift som jeg tror vil gi deg det du var ute etter. Men jeg ville kanskje kuttet carapilsen til det halve, sånn at du har til sammen 10% carapils og carahell. Hvis ikke kan det hende du opplever ølet som mindre friskt enn du ønsket.

Om du skulle bytte til Mittelfrüh eller lignende, så bruk det ikke som bitterhumle, det er bortkastet. Magnum er et greit valg, jeg bruker stort sett bare den nå - men Simcoe på amerikanske øl med mye citrus og furu.

Du sliter litt når du skal koke 57,66 liter i BB60'n, for da er den fylt til randen. Literskalaen i kjelen viser feil. Når du fyller opp til maksmerket, har du 54 liter, om jeg ikke husker feil, og så må du regne inn at vørteren fyller mer når den varmes opp. Noen sa de klarte å koke 58 liter, men jeg tviler litt på det. Da skal du i alle fall bruke en del defoamer.

Det stemmer nok at Beersmith regner "batch size" som det du sitter med i flasker eller på fat til slutt. Så du må trekke fra tap både i gjæringskaret og i kokekaret, og da blir det ikke så galt. (Jeg regner alltid med det volumet som er igjen i kjelen etter kok, det er en mer stabil størrelse.)
 
Style guide-utdrag fra http://www.bjcp.org/docs/2015_Guidelines_Beer.pdf


Characteristic Ingredients: American ingredients most commonly used. A grain bill of six-row malt, or a combination of six-row and North American two-row, is common. Adjuncts
can include up to 20% maize in the mash, and up to 20% glucose or other sugars in the boil. Any variety of hops can be used for bittering and finishing.
 
Style guide-utdrag fra http://www.bjcp.org/docs/2015_Guidelines_Beer.pdf


Characteristic Ingredients: American ingredients most commonly used. A grain bill of six-row malt, or a combination of six-row and North American two-row, is common. Adjuncts
can include up to 20% maize in the mash, and up to 20% glucose or other sugars in the boil. Any variety of hops can be used for bittering and finishing.

You can't argue with BJCP:p. Men de oppskriftene jeg har sett - ikke fryktelig mange, skal jeg innrømme:oops: - har holdt seg til det som ville gått i en lett og snill amerikansk lager. Så i den grad ideen er å brygge en amerikansk parallell til kølsch, ville jeg ikke brukt amerikanske citrus/furu/tropisk-humler. Og jeg ville vært lett på labben med aromahumlinga.

Men du har helt rett, selvfølgelig;). Touché!
 
Et lite utdrag til. Artig at "lawnmower beer" er et begrep som ikke trenger videre forklaring:

1C. Cream Ale
Overall Impression: A clean, well-attenuated, flavorful
American “lawnmower” beer. Easily drinkable and refreshing,
with more character than typical American lagers.
 
Tilbake
Topp