Takk for svar!
Helt enig. Jeg har bare brygget uregelmessig i et par år nå, så det er lett å snuble blant alle valgmulighetene man har når man prøver å sette sammen en oppskrift.
Tanken er omtrent som du skriver, men med litt mer kompleksitet og en anelse mer fyldighet enn en light lager - men samtidig svært lettdrikkelig. Vil carapils bidra til dette?
Tenker du at det blir for mye forskjellige smaker på et så lyst øl? Jeg så på Mittelfrüh også, men ønsker litt mer aroma av tropisk frukt/sitrus/bær ift. hva produktinfoen på Bryggselv sa - derav humlevalgene. Er forresten Mittelfrüh god som bitterhumle også, med tanke på det lave alfasyreinnholdet?
Jeg tok dette rett fra bryggeskjemaet i BeerSmith, og regner med at det er kalkulert 45 L som kan flaskes. Jeg har ikke "fintunet" alle utstyrskalkulasjonene i softwaren, så det er mulig det viser litt feil.
Carapils gjør det du sier, så når hensikten er å få et fyldigere øl, ville jeg beholdt det - men kanskje kuttet ned litt? 10% er omtrent den øvre grensa, og du har jo i tillegg 5% Carahell, som har samme funksjon, og i tillegg gir noe sødme. På en måte er oppskriften litt schizofren; du har mye råfrukt - mais og ris - som jo virker til å tørre ut og lette opp ølet, og så legger du inn carapils - og carahell - for å dra det andre veien. Men jeg skal ikke si at det blir galt, kanskje blir du kjempehappy med akkurat det der
. Bortsett fra råfrukten (og humla) peker det litt i retning en tsjekkisk pilsner.
Jeg har vel hengt meg opp i at du kaller det en cream ale, som jeg oppfatter som et lett og "crisp't" øl. Det er avgjort ikke "kremet" (jeg tenker på en stout med lactose og mye havregryn når jeg hører det
). Så det du vil brygge, er kanskje ikke en cream ale i det hele tatt?
Det er ikke noe galt med humleopplegget. Igjen: det bare passer ikke med hva jeg mener er typisk for en cream ale - bortsett fra at du holder bitterheten lav. Det du lager, virker som en slags lav-bitterhet american pale ale, om man kan forestille seg noe sånt. Og om det er de smakene og aromaene du vil ha, så er det jo ikke noe galt i det.
Neida; du har komponert en oppskrift som jeg tror vil gi deg det du var ute etter. Men jeg ville kanskje kuttet carapilsen til det halve, sånn at du har til sammen 10% carapils og carahell. Hvis ikke kan det hende du opplever ølet som mindre friskt enn du ønsket.
Om du skulle bytte til Mittelfrüh eller lignende, så bruk det ikke som bitterhumle, det er bortkastet. Magnum er et greit valg, jeg bruker stort sett bare den nå - men Simcoe på amerikanske øl med mye citrus og furu.
Du sliter litt når du skal koke 57,66 liter i BB60'n, for da er den fylt til randen. Literskalaen i kjelen viser feil. Når du fyller opp til maksmerket, har du 54 liter, om jeg ikke husker feil, og så må du regne inn at vørteren fyller mer når den varmes opp. Noen sa de klarte å koke 58 liter, men jeg tviler litt på det. Da skal du i alle fall bruke en del defoamer.
Det stemmer nok at Beersmith regner "batch size" som det du sitter med i flasker eller på fat til slutt. Så du må trekke fra tap både i gjæringskaret og i kokekaret, og da blir det ikke så galt. (Jeg regner alltid med det volumet som er igjen i kjelen etter kok, det er en mer stabil størrelse.)