Kona Big Wave Golden Ale

Hvordan gikk det med dette brygget Tafsern.
Ble det brygget?
Brukte du den siste oppskriften du la ut her?
Ble det en bra øl eventuelt?
 
Hvordan gikk det med dette brygget Tafsern.
Ble det brygget?
Brukte du den siste oppskriften du la ut her?
Ble det en bra øl eventuelt?

Hei!

Jeg har ikke brygget denne enda. Akkurat nå har jeg ikke mulighet til å brygge mer, så jeg må drikke fortere ;)

Håper å få brygget en gang i fremtiden og vil da legge ut oppskriften og resultatet. Blir ikke før påske, men skal ha en god oppskrift på en finfin sommerøl før sommeren :)
 
Snart klar til å brygge. Har hatt dårlig med tid den siste tiden, så håper å få til noe snart!
 
Ok. Den bør vel komme seg på ei flaske nå snart så den er klar til å nytes i sommer. Hehe. Skal prøve selv snart. Må bli færdig med no utbygging av bryggeriet først. Så er det bare å brygge avgårde. Hehe.
 
Jeg har brygget denne, men skyllte nok med for mye vann så jeg endte opp med litt for høy FG og dermed litt lav prosent alkohol så den smaker også noe svakt, i tillegg gikk ikke gjæringen på flaske helt som normalt virker det som ettersom den også mangler en del futt i kullsyre/bobler/skum!
 
Hvilken oppskrift brukte du da?

Litt synd at ting ikke gikk helt som de skulle, men sett borte ifra lite futt, skum og alkohol...hvordan er smaken?
 
Jeg brukte den første som er nevnt her, om ikke jeg husker feil, skal se i oppskriften jeg skrev om når jeg er på pcen igjen!

Smaken var god, men som sagt ikke helt som originalen, men jeg er ganske sikker på at det har mer med min brygging enn oppskriften å gjøre, for den som er nevnt her er veldig lik det jeg har funnet andre steder!
Jeg skal drøye det en ukes tid, prøvesmake en til så svare igjen!
 
Ok :)

Da skal jeg forsøke på denne selv..mulig jeg oppgraderer oppskriften enda en gang før brygg. For min del trenger den ikke være helt identisk, men i rimelig samme gate. Som regel er jeg fornøyd bare det smaker snadder, og det gjør det jo nesten alltid! Men det er klart at selve brygg og gjæringsprosessen må foregå uten problemer også :)

Nå venter jeg på nytt termometer også, og da er jeg klar.
 
Jeg husket feil, jeg endte opp med å følge denne oppskriften;

http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=478385

Recipe Type: All Grain
Yeast: US 05
Batch Size (Gallons): 5.5
Original Gravity: 1.044
Final Gravity: 1.010
IBU: 29.4
Boiling Time (Minutes): 60
Color: 6.3
Primary Fermentation (# of Days & Temp): 14
Tasting Notes: Big Wave is a lighter bodied golden ale with a tropical hop aroma and flavor

This stuff is so tasty and been my summer go to. I have made 4 batches and this is the recipe I feel that got the closest to real thing.

7 lbs 8.0 oz Pale Malt (2 Row) US
1 lbs 8.0 oz Caramel/Crystal Malt - 20L
0.25 oz Galaxy hops [14.00 %] Boil 60 min.
1 Whirlfloc Tablet (Boil 15.0 mins)
0.50 oz Citra [12.00 %] - Boil 15 min
0.50 oz Citra [12.00 %] - Boil 5 min
Us-05 Yeast.

Mash at 150 to 152.


Dry hopped 1.5 to 2oz of citra hops ----mmmmm





Så den er jo ikke helt lik den som er nevnt her i tråden, men ikke så håpløst langt unna heller.
I følge Bryggselv der jeg kjøpte varene var det riktige varer hvertfall! :)
 
Jeg har prøvd å sette sammen en oppskrift på Big Wave, basert på forslag fra nettforum og oppskrifter på beersmith. Er ikke stø på komponering av øl, så kanskje noen kan si noe om malt og humleprofil for dette forslaget? evt også om det finnes en annen gjær som kunne funket bedre. Type råvarer, samt estimert OG og ibu skal stemme ut i fra det Kona oppgir på sine nettsider.

Boil Size: 29,02 l
Post Boil Volume: 26,52 l
Batch Size (fermenter): 23,50 l
Bottling Volume: 21,50 l
Estimated OG: 1,041 SG
Estimated Color: 9,4 EBC
Estimated IBU: 21,7 IBUs
Brewhouse Efficiency: 78,00 %
Est Mash Efficiency: 84,6 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
3,90 kg Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC) Grain 1 94,0 %
0,25 kg Caramel/Crystal Malt - 20L (39,4 EBC) Grain 2 6,0 %
4,78 g Citra [12,00 %] - Boil 60,0 min Hop 3 6,4 IBUs
4,78 g Galaxy [14,00 %] - Boil 60,0 min Hop 4 7,5 IBUs
10,00 g Citra [12,00 %] - Boil 10,0 min Hop 5 4,9 IBUs
5,00 g Galaxy [14,00 %] - Boil 10,0 min Hop 6 2,8 IBUs
14,34 g Citra [12,00 %] - Boil 0,0 min Hop 7 0,0 IBUs
14,34 g Galaxy [14,00 %] - Boil 0,0 min Hop 8 0,0 IBUs
1,0 pkg California Ale (White Labs #WLP001) [35, Yeast 9 -
18,36 g Citra [12,00 %] - Dry Hop 5,0 Days Hop 10 0,0 IBUs
18,36 g Galaxy [14,00 %] - Dry Hop 5,0 Days Hop 11 0,0 IBUs



Total Grain Weight: 4,15 kg
----------------------------

Mash Step Add 14,45 l of water at 69,7 C 65,0 C 60 min
Mash Step Heat to 78,0 C over 15 min 78,0 C 15 min

Sparge: Batch sparge with 2 steps (5,22l, 15,51l) of 80,0 C water
 
I november brygget jeg denne etter oppskriften jeg satte sammen. Må si at den ble en av de bedre jeg har laget. Tok en sammenligning med originalen, og det smakte temmelig likt. Eneste forskjell var at min ble minimalt mørkere, og at den fruktige humlesmaken var bittelitt mer fremtredende. Med fare for å høres ut som en skrytepave, synes jeg klonen var best. Kan være siden min er ferskere og har bevart det meste av aroma og smak fra humla.

Leskende, fruktig og en deilig drikkeøl. Anbefales :)
 
I november brygget jeg denne etter oppskriften jeg satte sammen. Må si at den ble en av de bedre jeg har laget. Tok en sammenligning med originalen, og det smakte temmelig likt. Eneste forskjell var at min ble minimalt mørkere, og at den fruktige humlesmaken var bittelitt mer fremtredende. Med fare for å høres ut som en skrytepave, synes jeg klonen var best. Kan være siden min er ferskere og har bevart det meste av aroma og smak fra humla.

Leskende, fruktig og en deilig drikkeøl. Anbefales :)

Hvilken oppskrift ble det til at du brukte? :)
 
Tilbake
Topp