En enkel motstrømskjøler...

Ah - om det kommer til å funke med slike dimensjoner vet jeg ikke. Finn en skive som har samme dimensjon og bruk den sammen med PEX-røret for å holde o-ringen på plass?

KULT med gjennomsiktig slange!! (selv om skissen insisterte på den røde!!!)
 
frode_skarstein skrev:
Du kan trappe ned diameteren fra 15 til 10mm der ved å koble på en slik en: http://www.Biltema.no/ProductImages/86/small/86-6002_s.jpg og så bruke min metode...

Det var et godt poeng. Men da må jeg jo fortsatt fylle igjen 2,5mm avstand mellom rør og T-ledd. Da mener du at det funker hvis jeg skaffer en O-ring med indre diameter på 10mm som har 2,5mm godstykkelse og så holder jeg denne på plass med en bit 15mm PEX-rør?
 
Jeg lurer på om du faktisk får så veldig mye mer kjøling ved å utvide diameter på kjølevannsstrømmen. Kommer sikkert an på masser av komplisert varmevekslingsfysikk og aerodynamikk. Om du klarer få mer vann gjennom på mindre tid, så kanskje. Men kanskje du ikke gjør det? Ikke vet jeg. Det blir spennende å se hva du får til. Vi burde forsøkt å fått til en sammenligning når du har det på stell. Maks trykk på vannet, justerer avrenning til 10 grader…hvem får først tømt ut 25 liter kokende vann?
 
frode_skarstein skrev:
Jeg lurer på om du faktisk får så veldig mye mer kjøling ved å utvide diameter på kjølevannsstrømmen. Kommer sikkert an på masser av komplisert varmevekslingsfysikk og aerodynamikk. Om du klarer få mer vann gjennom på mindre tid, så kanskje. Men kanskje du ikke gjør det? Ikke vet jeg. Det blir spennende å se hva du får til. Vi burde forsøkt å fått til en sammenligning når du har det på stell. Maks trykk på vannet, justerer avrenning til 10 grader…hvem får først tømt ut 25 liter kokende vann?

Ja det synes jeg vi bør gjøre uansett. Jeg gikk opp fra 8mm til 10mm først og fremst for å kunne tømme litt fortere hvis jeg skulle ønske det. Med 10mm rør, hadde jeg bare hatt plass til 1,5mm vann rundt med den slangen du brukte. Neste steg opp på PEX-komponentene var 22mm, så da ble vannslangen dimensjonert etter det. Alt henger sammen med hva som var tilgjengelig egentlig.

Kjølerene som selges på bryggselv har 9,5mm rør på innsiden, så jeg tenkte også litt at det kunne være en idé å ligge så nærme det som mulig.
 
Den du linka til er det jeg som har laget. Den fungerer fint, men pass på å lese slutten av tråden. Jeg byttet nemlig ut et par deler pga lekkasjer. Nå har jeg brukt den på 5-6 brygg og den er potte tett. Skulle jeg laget en til nå, hadde jeg definitivt gått for loddekoblinger. Det er billigere og enda mer lekkasjesikkert. Og så ville jeg gått for 7-10 meter med kobberør istedet for 5. Lengre lengde på kjølecoilen gjør at du kan tappe raskere, til og med bruke pumpe. Større innvendig diameter på coilen gir lite ekstra på kjøleeffekten etter min erfaring.
 
ok, supert... Har lest hele tråden. En annen løsning er å tette med silikon eller lim.
Jeg har nå Reodor Felgen løsningen fra Brewolution men synes kjøleren der er for dårlig. Har ikke målt lengden på røret ennå. Og synes det yttre røret/slangen har for liten diameter. Kjølevannet som kommer ut er etter min mening altfor varmt...
Mulig også kaldtvannet fra springen ikke er kaldt nok heller, men opplever det samme på vinterstid.
Jeg har også vært inne på tanken om å "dele" opp kjøleren i to, dvs. tilføre kaldtvann to steder. I den ene enden (som normalt) og midt på slangen, så det blir på en måte to kortere kjølere som er koblet sammen. Men jeg vet ikke om dette vil hjelpe eller om det er noen hensikt.
Alternativt går det jo å kjøre kjølevannet igjennom et rør som ligger i isbad med salt og isbiter, for å få kjølevannet ekstra kaldt.
Jeg har også sett noen DIY prosjekter der kobbertråd/ståltråd blir kveilet rundt det innvendige røret, litt usikker på om dette også har noen hensikt.
Oppskriften din på motstrømskjøleren er forresten helt super!
 
Tenkte å prøve meg på denne etterhvert. Er det ikke mulig å få tak i 3 m. PEX-rør på Biltema lenger?
 
Tenkte å prøve meg på denne etterhvert. Er det ikke mulig å få tak i 3 m. PEX-rør på Biltema lenger?
Bygget denne i dag. Perfekt! Fikk alle delene på Biltema i Skien. Fungerer som den skal og vel så det. Ingen lekkasjer. Platekjøler og dyppkjøler er historie. 600 kroner i deler. Mvh. Runebr.
 
Bygget denne i dag. Perfekt! Fikk alle delene på Biltema i Skien. Fungerer som den skal og vel så det. Ingen lekkasjer. Platekjøler og dyppkjøler er historie. 600 kroner i deler. Mvh. Runebr.
Har bygget en i andre materialer, det også fra Biltema. 771 kroner
 
Tror biltema har kuttet ut 3 meter 15mm pex. De ville selge meg 50 meter. Med andre ord er ikke greia like billig lenger dessverre.
Om du får tak i en meter 15mm pex (jeg spurte en rørleggerkompis som hadde evig mye) så er det en billig og bra løsning. Husk å ta med en meter med slange som tåler varmt vann fra en bryggesjappe også. Jeg sliter nå med å få koblet herligheten til kjelen min, men satser på at det blir fikset iløpet av kvelden når det blir første demo-tur av kjøleren.
 
Tilbake
Topp