Erfaring med Speidel Braumeister 10 liter?

Et lite tips til bedre effektivitet på Speidel;

Effektiviteten min skøt i taket etter jeg begynte å skylle sakte, ovenfra og ned. Ca. en liter i gangen fordelt på hele overflaten. Ca. 8 liter 80*C vann på en 23-liters batch. Nesten samme prinsippet som fly-sparging.

Jeg bruker og den metoden. På en 22 liters batch mesker jeg med ca. 26 liter vann og skyller med ca. 5 liter. Skyller med en liter om gangen og lar det renne av seg før jeg skyller på ny. Jeg legger risten til maltrøret på toppen av mesken og skyller over denne slik at vannet fordeler seg jevnt. Halvveis tar jeg ut det øverste maltlaget og skyller med resten av vannet. Ligger stabilt på ca. 84 % utbytte.
 
Kan ikke si at jeg så noen forskjell. Fortsatt viser displayet 98 grader under kok. Kan være avleiringer på varmeelementene. Har gitt dem en veldig grundig vask nå.

Har forsket litt på det med varmekappe på BM10, og lagde min egen med dobbelt liggeunderlag.

-Prøvde og koke 15L vann og får kun oppkok med lokk på. 100,5grader. Da jeg tar av lokk, synker temp til 99,5grader.
-Prøvde det samme med 8L, med samme resultat.
-Og akkurat det samme skjedde med bare vann til så vidt over varmeelementene.
-Prøvde så å koke 10L uten varmekappe, og kom frem til akkurat samme resultat da også.

Er det noe galt her, eller skal det bare være slik. Skal sies at koken forsvinner ved 99,5grader.
 

Vedlegg

  • DSC_0671.JPG
    DSC_0671.JPG
    135,6 KB · Sett: 88
  • DSC_0670.JPG
    DSC_0670.JPG
    70,1 KB · Sett: 85
Neste gang skal jeg prøve et eksternt termometer for å sjekke tempen under kok. Jeg fordamper ca 2 l på en time og har ikke DMS, så jeg er ikke bekymret, bare nysgjerrig.
 
Hei. Jeg har også BM 10. Har også temperatur "issues". Har skrevet mail til Speidel angående dette. Fikk råd om å bruke bøylen som man henger maltrøret på, oppå kanten av kjelen som en "spacer" til lokket. Da blir det en passelig glippe. Har også fått min kjære til å strikke en "genser" uten armer med åpning så den henger på håndtakene til kjelen. Da jeg brygget i går viste den temperatur på 96.5 selv om det var kraftig rullende kok. Måling med termometer viste 100 grader som jeg hadde stilt den inn på. Ble nyskjerrig på dette og begynte å måle sporadisk med termometer under nedkjøling etter kok. Det viste seg at termometeret og BM ble mer og mer "samstemte" fra 80 grader og nedover (det var derfra jeg begynte å måle). Jeg kjølte ned til 18 grader og de viste det samme ned til det. Min foreløpige hypotese er at BM10 ikke måler riktig temperatur rundt kokepunktet, men at den er nøyaktig ihvertfall fra 80 grader og nedover. For min del er dette helt greit. Stegmesking går da helt fint. Jeg får kraftig rullende kok med bøylen mellom kjelen og lokket. For min del er dette helt ok. Den fungerer nøyaktig på stegmesking (hvis man ønsker det). Og den koker så det synes godt. For min del har jeg tenkt å slå meg til ro med dette. Man kan jo lure på om selve plasseringen av temperaturføleren kan ha noe med saken å gjøre.
 
Får du da nok avlufting under kok for å hindre uønsket DMS ?? Det er jo kanskje vanskelig med en så liten glippe mellom look og speidelen..

Easybrew
 
Jeg bruker stållinjalen til å lage en glipe. Får fortsatt 2 l avdamping/t. Denne glipen er nok større en den du vil få om du bruker bøylen.

Til å begynne med målte jeg alltid T under nedkjøling med et eksternt termometer og det var god overensstemmelse mellom Speidel-termometeret og min Thermapen, men jeg har aldri målt under kok. Og nå som Tom N har gjort det lar jeg det være.
 
Var innom Brygg selv istad og forklarte problemet, og de sa de hadde hatt flere henvendelser på akkurat det samme. Det skulle hvist ordne seg med en firmware oppdatering.
 
Etter ett år med ekstraktsett, har jeg nå bestilt en BM20. Har kjøpt ett kort maltrør også. Er det å brygge med kort maltrør i BM20 det samme som å brygge med BM10?
Hvor finner en oppskrifter for 10 liter?
 
Etter ett år med ekstraktsett, har jeg nå bestilt en BM20. Har kjøpt ett kort maltrør også. Er det å brygge med kort maltrør i BM20 det samme som å brygge med BM10?
Hvor finner en oppskrifter for 10 liter?
Ikke direkte ferdige oppskrifter, men jeg tror du gjør lurt i å gjøre deg kjent med bruken av f.eks. beercalc.org
 
Får du da nok avlufting under kok for å hindre uønsket DMS ?? Det er jo kanskje vanskelig med en så liten glippe mellom look og speidelen..

Easybrew

Jeg har ikke så mye erfaring med dette foreløpig at jeg kan komme med en troverdig uttalelse ennå. Men det blir ganske mye damp som slipper ut i "glippen". Jeg anslår 2l på en times kok.
 
Hei. Jeg har også BM 10. Har også temperatur "issues". Har skrevet mail til Speidel angående dette. Fikk råd om å bruke bøylen som man henger maltrøret på, oppå kanten av kjelen som en "spacer" til lokket. Da blir det en passelig glippe. Har også fått min kjære til å strikke en "genser" uten armer med åpning så den henger på håndtakene til kjelen. Da jeg brygget i går viste den temperatur på 96.5 selv om det var kraftig rullende kok. Måling med termometer viste 100 grader som jeg hadde stilt den inn på. Ble nyskjerrig på dette og begynte å måle sporadisk med termometer under nedkjøling etter kok. Det viste seg at termometeret og BM ble mer og mer "samstemte" fra 80 grader og nedover (det var derfra jeg begynte å måle). Jeg kjølte ned til 18 grader og de viste det samme ned til det. Min foreløpige hypotese er at BM10 ikke måler riktig temperatur rundt kokepunktet, men at den er nøyaktig ihvertfall fra 80 grader og nedover. For min del er dette helt greit. Stegmesking går da helt fint. Jeg får kraftig rullende kok med bøylen mellom kjelen og lokket. For min del er dette helt ok. Den fungerer nøyaktig på stegmesking (hvis man ønsker det). Og den koker så det synes godt. For min del har jeg tenkt å slå meg til ro med dette. Man kan jo lure på om selve plasseringen av temperaturføleren kan ha noe med saken å gjøre.

Min Speidel 10 l har nå vært til sjekk hos Brygg Selv. De har byttet hele kontrollenheten. Temperaturen viser nå 100 grader under kok. Bytte av kontrollenheten ser så langt ut til å ha løst problemet, og jeg er meget fornøyd.
 
Min Speidel 10 l har nå vært til sjekk hos Brygg Selv. De har byttet hele kontrollenheten. Temperaturen viser nå 100 grader under kok. Bytte av kontrollenheten ser så langt ut til å ha løst problemet, og jeg er meget fornøyd.

Det vil jeg gjøre også. Måtte du betale for det?
 
Det vil jeg gjøre også. Måtte du betale for det?

Dette var en reklamasjonssak da den er bare et par måneder gammel. En så kostbar maskin må jo være ganske nøyaktig. Betalte ikke, og det skal man ikke heller når det er noe feil med et produkt. Hele saken gikk helt smertefritt hos BryggSelv i Oslo.
 
Hei, nå som folk sikkert har fått litt mer erfaring med miniputten , angrer dere eller er dere fornøyde? Effektiviteten bra? Holder 10 liter eller skulle dere ønsket at dere gikk for 20?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Jeg tenker i blant at det er mye arbeid for 12-13 liter øl, men den lille har mange fordeler:
Siden jeg begynte i oktober, har jeg brygget 25 batcher med den. Det er 25 ulike øl - og jeg har lært MYE av hver batch. Har snakket med mange som har 20-literen og de sier de oppnår det samme med bruk av kort maltrør.
Lett å rengjøre. Maltrøret går i oppvaskmaskinen.
Lett å løfte fra gulv til benk eller gulv til utslagsvask.
Tar liten plass. Enkel å stue bort.
Liker automatikken, men den er vel den samme på de større utgavene.

Prisforskjellen er så liten at for de som har plass vil jeg nok anbefale 20-literen med kort maltrør for eksperimentering og læring.
 
Nei de har ikke gjort det til en veldig enkel avgjørelse når pris forskjellen er under 2000 kr....Du gjorde det i grunn ikke noe enklere med det svaret der heller :)

Når jeg startet tanken på å bytte utstyret så var det med tanke på at jeg trengte å få ned fotprinten og at den virker veldig hendig å flytte rundt på å stue bort som du sier... men ... .. men .. hehe...
 
Hvordan er det med ventilasjonen når dere brygger inne på kjøkkenet ? Klarer kjøkkenviften å ta unna alle dampen ?
 
Tilbake
Topp