Uenighet om modning.

Fatene er jo oksygentette (stål) og en flusher jo gjerne fatet etter at en fyller det med øl. I flasker er det litt oksygen fanget i toppen av flasken (gjæren spiser noe av dette, men det er nok mer oksygen her enn i et fat relativt til volumet).

Pakningen i korken er ikke diffusjonstett, og det er heller ikke pakningen på fatene. Hvor det kommer inn mest oksygen i forhold til volum er jeg usikker på.
 
Pakningen i korken er ikke diffusjonstett, og det er heller ikke pakningen på fatene. Hvor det kommer inn mest oksygen i forhold til volum er jeg usikker på.

For min del tror jeg diffusjon er et mindre problem enn innføring av oksygen under tapping. Når du tapper på en liten flaske, er det en større andel av ølet som plasker mot bunnen og blander inn luft, antakelig en større andel luft på beholderen, og vel ikke så vanlig å begynne og avslutte tappingen med å flushe CO2. Iallfall har jeg hatt mer problemer med oksidering på småflasker, mindre på 0,5l og større, og ikke noe på fat.
 
Om ein skal lagre ein porter i eit halvt år f.eks, nokon som har erfaringar med korleis den vil utarte seg ulikt på f.eks 10 grader kontra 22 grader?
 
Om ein skal lagre ein porter i eit halvt år f.eks, nokon som har erfaringar med korleis den vil utarte seg ulikt på f.eks 10 grader kontra 22 grader?

Arrheniusligningen blir ofte brukt når det kommer til å estimere hastighet til kjemiske reaksjoner som funksjon av temperatur. Ofte sier man at en kjemisk reaksjon går dobbelt så fort om man øker temperaturen 10 grader. Dette er selvsagt omdiskutert og en sannhet som ikke alltid stemmer, og som krever at man ikke overstiger gitte grenser. Om dette hadde vært 100% korrekt, kunne man på 11 dager ved 80 grader modnet tilsvarende 365 dager ved 10 grader. Men jeg tror nok man overstiger grenseverdier hvor uønskede reaksjoner kan skje, uten at jeg kan si noe om det.

Kanskje man burde bruke "døgn-grader" når man snakker om modning, som ved modning av kjøtt? Om det er mulig, så er det store spørsmålet: Hvor høy temperatur kan man (hurtig) modne med før uønskede reaksjoner skjer?

Litt som ved hurtig-gjæring av lagerøl med stigende temperatur, hvor man i tidlig fase (hvor smak dannes??) holder lav temperatur (under grenseverdi for dannelse av usmaker??).
 
Pakningen i korken er ikke diffusjonett, og det er heller ikke pakningen på fatene. Hvor det kommer inn mest oksygen i forhold til volum er jeg usikker på.
Jeg foretrekker fat når jeg sammenligner samme brygg på fat og flaske og merker at flaskekarbonerte er mer oksiderte, og det etter bare noen uker. Vil tro at dette har mer med omstikking sukerlake og tapping med luft tilstede. Jeg kan dermed heller ikke evaluere tettheten på fat vs flaske. Om det er noen der ute med supre flaskefyllere som flusher godt har erfaringsgrunnlag med fat og flaskekarbonering av samme brygg kunne det vært spennende å høre.
 
Pakningen i korken er ikke diffusjonstett, og det er heller ikke pakningen på fatene. Hvor det kommer inn mest oksygen i forhold til volum er jeg usikker på.
Men man har da et kontinuerlig overtrykk av co2 i fatet. Så om pakningen på fatet ikke er tett, skulle vel den slippe co2 ut, og ikke luft inn?
Edit: Akkurat dette med overtrykk er det vel også på en flaske med kork på og trykk. Så etter min logikk må oksideringen komme før den er karbonert på flaske eller fat. Kjenner jeg ble usikker på om denne overtrykkslogikken min stemmer helt nå...
 
Dere som har både fat og flaske - er det ikke en forskjell her? Vil tro at flaskekarbonering trenger lengre modningstid, da ølet har gått gjennom en ekstra gjæringsperiode, kontra kunstig karbonering på fat?
Har lagt merke til at mine ipaér er bedre på flaske enn på fat, merkelig nok. Brygger ofte batcher der jeg tapper 11 liter på fat og resten (11-12 liter) på flasker, og etter 2-4 uker uker er det merkbar forskjell, hvor de som er flasket har bedre fylde (pga 0,3% mer alc?) og oppleves som bedre øl. Fatølet er noe skarpere, men kanskje renere i humlearomaen.
 
Har lagt merke til at mine ipaér er bedre på flaske enn på fat, merkelig nok. Brygger ofte batcher der jeg tapper 11 liter på fat og resten (11-12 liter) på flasker, og etter 2-4 uker uker er det merkbar forskjell, hvor de som er flasket har bedre fylde (pga 0,3% mer alc?) og oppleves som bedre øl. Fatølet er noe skarpere, men kanskje renere i humlearomaen.

Forsøk med naturlig karbonering på fat


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har lagt merke til at mine ipaér er bedre på flaske enn på fat, merkelig nok. Brygger ofte batcher der jeg tapper 11 liter på fat og resten (11-12 liter) på flasker, og etter 2-4 uker uker er det merkbar forskjell, hvor de som er flasket har bedre fylde (pga 0,3% mer alc?) og oppleves som bedre øl. Fatølet er noe skarpere, men kanskje renere i humlearomaen.
Med mine IPA’ er er det helt motsatt. Synes de er vesentlig bedre og «freshere» fra fat enn flaske.
 
Om ein skal lagre ein porter i eit halvt år f.eks, nokon som har erfaringar med korleis den vil utarte seg ulikt på f.eks 10 grader kontra 22 grader?
Nå er ikke eksempelet mitt en porter, men jeg lagde en batch med pale ale som jeg flasket. Halvparten ble lagret i kjøleskap, og den andre halvparten ble stående på vaskerommet. Det tok ikke lange tiden før ølet lagret på vaskerommet smakte heller lite. Humlesmaken var ikke der. Flaskene som stod i kjøleskap derimot smakte mye mer, og holdt seg lenger.
 
Om ein skal lagre ein porter i eit halvt år f.eks, nokon som har erfaringar med korleis den vil utarte seg ulikt på f.eks 10 grader kontra 22 grader?

Du mener "utvikle";)?

Du kan ikke lagre øl på 22 grader. Det blir ødelagt ganske fort. En porter - litt avhengig av styrke - er av de mer robuste ølene, men jeg ville ikke lagret den over 14-15 grader.
 
Absolutt utvikle ja! :)

Takk for gode svar! Eg har blitt fortalt ting som «om ein ikkje har moglegheit til å lagre kaldt, så lagrer berre ein varmt. Øl blir det uansett». Det er greit nok det, men eg vil heller ha ein fersk IPA enn ein varmtlagra porter som ikkje er god når den store bryllaupsdagen kjem.
 
Haha. Nettopp. Intensjonane er alltid gode når det kjem til bryggetips, men til sjuande og sist så er det eit velsmakande resultat som motiverer i denne hobbyen. Eg brygga mine åtte fyrste brygg utan temperaturkontroll, og det førte til at dei eg brygga med mista motivasjonen og slutta fordi ølet alltid smaka dritt. Noko av det fyrste eg dermed spør folk som vurderer å starte med brygging om, er om dei har plass til eit ekstra kjøleskap/fryser.

Men eg ser at eg må skaffe meg plass til eit tredje kjøleskap sjølv gitt. Modningsskap. :)
 
Det spørs litt hvem du lytter til. Det blir jo alltids øl, og det blir sikkert godt "nok" eller iallefall greit øl, men for å få til et veldig godt øl så må man følge det fra innmesk til korken er åpen, og gi det best mulig forhold hele veien. Det er som en kjede, det blir ikke bedre enn det svakeste leddet.
 
Haha. Nettopp. Intensjonane er alltid gode når det kjem til bryggetips, men til sjuande og sist så er det eit velsmakande resultat som motiverer i denne hobbyen. Eg brygga mine åtte fyrste brygg utan temperaturkontroll, og det førte til at dei eg brygga med mista motivasjonen og slutta fordi ølet alltid smaka dritt. Noko av det fyrste eg dermed spør folk som vurderer å starte med brygging om, er om dei har plass til eit ekstra kjøleskap/fryser.

Men eg ser at eg må skaffe meg plass til eit tredje kjøleskap sjølv gitt. Modningsskap. :)
Auda! Et tredje kjøleskap sier du?
Jeg kjører på si en liten statistikk på korrelasjon kjøleskap og skilsmisser/samlivsbrudd, og du begynner å nærme deg kritisk antall...
 
Tilbake
Topp